"Kornete" smak av ølet etter overgang til Grainfather

Hei.
Jeg har i flere år brygget på hjemmelaget utstyr. Like før jul i fjor gikk jeg over til Grainfather pga plassmangel, men jeg har ikke oppnådd den samme kvaliteten på ølet som tidligere. På to øl jeg har brygget, en pilsner og en belgisk blond er det en smak som jeg kanskje kan kalle kornete. Begge bryggene har store mengder pilsnermalt (rundt 40% på belgisk blond).
Malten blir som alltid kvernet hos Vestbrygg.
Tidligere mesket jeg i en kjøleboks, tappet det over i kokekjel før jeg batch sparget i to omganger. Opplevde aldri den smaken da.
Selve meskingen er jo ikke så forskjellig fra før, bortsett fra at med Grainfather er det kontinuerlig sirkulering og ca 3,5 liter ekstra vann. Skyllemetoden er annerledes da, hvor jeg med Grainfather løfter opp kurven og skyller med varmt vann (varmet til 75 grader med sparge water heater. Ikke kontrollmålt).
Noen som har ideer til hva som kan være årsaken? Jeg tenker mest i retning av skylling.

Det kokes bort minst like mye som før, om ikke mer. Og jeg bruker en effektiv dyppkjøler, så det kjøles fort ned.
 
Høres ut som et skylleproblem, ja - med tanniner som resultat, som @Miguel sier. Enten for høy temperatur eller du skyller for lenge med for høy pH - eller en kombinasjon. Dette er jo et problem du ikke skal kunne få med batch sparging. Med kontinuerlig skylling er du mer utsatt.
 
Nå er jeg midt i flytting til ny kåk, så jeg får ikke brygget på en god stund, men jeg skal sjekke temperatur på skyllevannet, samt sjekke pH. Kan samle opp litt av vørteren som kommer fra skyllingen og sjekke pH samt SG.
Det morsomme er at jeg sendte den belgiske blonde til NM, selv om jeg kjente den smaken, men såvidt jeg husker ble det ikke kommentert. Jeg har også donert resten av ølen til min mor sin forlovede som liker ølen veldig godt. Kanskje jeg er spesielt sensitive for den smaken. Jeg har tidligere kjent den samme smaken på en pilsner fra et mindre norsk bryggeri som jeg ikke husker hva heter.
Takker for svar!
 
Min erfaring med GF sin sparge water heater er at når den er stilt inn på 75 grader er reell temperatur på vannet i toppen ca. 80 grader. Lurt å konrtrollmåle og merke av på termostaten med tusj for temperaturen du normalt bruker.
 
Min erfaring med GF sin sparge water heater er at når den er stilt inn på 75 grader er reell temperatur på vannet i toppen ca. 80 grader. Lurt å konrtrollmåle og merke av på termostaten med tusj for temperaturen du normalt bruker.

Min viser 10 grader feil faktisk. Jalla kvalitet på disse :)
 
Jeg fikk en tanke tidligere i dag: Neste bryggedag skal jeg kombinere det beste fra to verdener: Grainfather og mitt gamle oppsett. Mesker i Grainfather, koker i min gamle kjele. Da får jeg stålkontroll på meskingen, samt jeg kan enten batch- eller fly-sparge. Kjelen har en kraftig pumpe som takler store mengder humle, samt Whirlpool. Åpner også for back-to-back-brygging av to øl.
Noen som har prøvd dette?
 
Tilbake
Topp