Hvordan effektivisere bryggedag med grainfather

Hei.
Brygger for tiden på to grainfathere og føler jeg har fått effektivisert bryggedagen bra ift hvordan mine første brygg var. Den ene maskinen brygger jeg med 30 minutters forsinkelse for at overføringen til kar, oksygenering m.m skal være mest mulig smertefri. Mesking over natten fungerer veldig fint og med nytt bryggerom er vask og renhold en lek.
Jeg ønsker fortsatt å kunne effektivisere bryggedagen ytterligere og skulle gjerne hørt om noen av dere andre har gode forslag. Jeg ser for meg at oppvarming til kok og oppvarming til mesk kunne lett blitt forbedret med en dyppvarmer. Noen som bruker dette?

Pumpen på grainfatheren synes jeg fungerer greit under mesk, men nedkjøling og overføring til kar er en flaskehals. Er det noen som bruker en eksteren pumpe til dette? En riptide som kobles til begge motstrømskjølerene som henter vørteren via en hevert eller silikonslange?

Andre tanker eller tips?
 
Hei.
Har vel strengt tatt ikkje nokon gode råd. Tippar du har betre kontroll på bryggedagen enn meg. Eg bryggar på ein GF, og har brygga 100 gonger så langt. Eg er mest interessert i å høyre korleis du meskar over natta? Kor mange timar? Samme grader som ved vanleg mesking? Korleis blir utbytte og ferdig resultat kontra vanleg mesking?
 
Hei. Mesking over natten lærte jeg via forumet (som alt annet). Ligger på rundt 64-65 grader. Setter det klart i 23-tiden og sjekker etter 30 min at det renner fint fra pumpa. Står opp i 6-tiden og starter med å skru på skyllevannet. Du får vel litt bedre utbytte og jeg merker ingen forringelse av øllet.

Mye bra info her:
Feilmelding | Norbrygg forum

Har lest alle trådene om mesking over natt men virker som alle har egne meninger på hvordan man skal gjøre dette.
Slik jeg så for meg var å meske i 60 min på 65-66 så 10 min på utmesk og så ned til 65ish over natta mens pumpa resirkulerer og malten er i maltrøret helt frem til maltrøret løftes opp morgenen etter for skylling-koking-kjøling Har jeg forstått riktig eller er jeg på bærtur?
 
Jeg har timer på oppvarmingen til tidlig om morgenen. Så heller jeg i maltet og mesker inn. Deretter spiser jeg frokost med familien mens Grainfather mesker. Ellers er det vel rengjøring som tar mest tid her. Jeg vet det kan gjøres raskere ved f.eks. å seriekoble skyllearm og motstrømskjøler slik at de rengjøres samtidig.
 
Tilbake
Topp