Serveringstrykk og ingen overkarbonering.

Har lest et sted at man ikke kan få overkarbonert øl ved gitt trykk og temperatur, at ølet kun tar opp en viss mengde co2 på den temperaturen fatet står i. Og at man kan servere på dette trykket, ex 2,5 bar så lenge ølslangen er lang nok. Har ikke prøvd, men er det sånn det fungerer?
 
Ja, det stemmer. VElg temperatur, velg trykk som gir det karboneringsnivået du vil ha (det finnes tabeller og kalkulatorer for det) og velg så ølslange som gir riktig servering. F. eks 2 m lang 3/16 slange
 
Ja det stemmer, bryggerifat har gjerne 2,5 bar men da står de i romtemperatur og ølet tappes gjennom en kjøler som har en lang kveil med rør, litt dyrt system for oss lobbyister synes jeg, bedre å da ha et kjøleskap for fatene med den rette temperaturen.
 
Hvis jeg ønsker et høyere serveringstrykk enn karboneringstrykk, må jeg da blø av trykket på fatet for hver gang jeg tapper en øl?
 
Hvis jeg ønsker et høyere serveringstrykk enn karboneringstrykk, må jeg da blø av trykket på fatet for hver gang jeg tapper en øl?
Ja, hvis trykket er fra CO2, ellers blir ølet overkarbonert. Hvis du bruker nitro eller blandingsgass (beer gas, 75% nitro + 25% CO2), kan fatet stå på høyere trykk.
 
For kjølte fat er normalen rundt 1 bar, noe som funker bra for både karbonering og servering med 0 stress.
Trenger du høyere serveringstrykk, bør du heller gjennomgå oppsettet ditt. Det er svært praktisk å ha samme trykk...
 
Jeg har karbonert på 1,4 bar og serverer nå på det samme trykket. Renner veldig sakte ut av krana. Vil kortere slange bedre dette? Slangen er i dag på 10 meter. Lengden på slangen er kun fordi jeg ikke har brydd meg om å kappe kveilen jeg hadde liggende.
For kjølte fat er normalen rundt 1 bar, noe som funker bra for både karbonering og servering med 0 stress.
 
Med 1,4 bar skal det gå bra med å dele den i to men kommer litt ann på tykkelsen.
Hvorfor 1,4 bar ?, hvedeøl ?
Kan du greie deg med 1 bar og du har 3/16 SLANGE kan du dele den i 3 uten at det blir problemer, hvis alt står nedkjølt da.

Som du ser så er vi mange som sier det samme :)
 
Del den i 1m + 2m + 3m + 4m så tester du hva som passer best
Ingen fordel med 10m :)
 
Med 1,4 bar skal det gå bra med å dele den i to men kommer litt ann på tykkelsen.
Hvorfor 1,4 bar ?, hvedeøl ?
Kan du greie deg med 1 bar og du har 3/16 SLANGE kan du dele den i 3 uten at det blir problemer, hvis alt står nedkjølt da.

Som du ser så er vi mange som sier det samme :)
Ølslangen er 3/16, prøver å kappe den.
 
1,4 bar ved 4 grader kan gi deg plagsomt mye kullsyre, det er bedre å holde seg litt under 1 bar, 0,8 best for vanlig øl som pils.
 
Tilbake
Topp