Langtidslagring på bag-in-box?

Noen som har prøvd dette? Grunnen til at jeg ønsker det er ikke for å gi noen av dere mareritt, men jeg skal sette noen test-batcher med mjød som skal prøvesmakes ca hver måned. Om jeg har det i flasker vil oksyderingen etter hvert bli ganske ille...

Planen er som følger:
1. Primærgjæring i malingsspann (ja, tenk...de er ubrukte :p )
2. Sekundærgjæring/klaring i plastflaske med gjærlås (de er ca 2,5l per batch)
3. Lagring med gjevnlig prøvesmaking.

Hadde vært fint om noen har erfaring fra dette :)
 
På Hanne på Høyden, en restaurant i Bergen, lagrer de hjemmelaget vin på Bag-in-Box over relativt lang tid. Jeg hadde inntrykk av at det fungerte godt, så jeg kan ikke skjønne at det ikke skal fungere med mjød.

Hvor får du forresten Bag-in-box-utstyr?
 
Takk for svar!

De selger BiB på Vin og Bar. Om jeg kan lagre på det, og ha mesteparten av klaringen i posene, så slipper jeg å kjøpe sånne teite glass-ting som knuser når man ikke tenker seg om (vinballonger i glass  :jaha: )
 
Har Sider på bag-in-box. Det går fint, berre ver sikker på at gjæring er ferdig før du tappar i posen. Dei eg brukar er 5l og eg kjøper kartongar med 800 posar og ein pall med kartongar i slengen hjå elvatun.no.

Meir skeptisk til malingspann, er ikkje dei laga av svartstål? Eventuelt
forsinka?
 
protto skrev:
Dei eg brukar er 5l og eg kjøper kartongar med 800 posar og ein pall med kartongar i slengen hjå elvatun.no.

Ut av interesse, og siden elvatun.no ikke hadde priser på nettsiden sin: Hva betaler du for noe sånt? Planlegger å kjøpe en fruktpresse til høsten. Det er jo alt for mange som ikke plukker eplene i hagene sine og sikkert vil la oss plukke dem for å unngå å få masse nedfallsfrukt.
 
Kan ikkje gjengi nøyaktig pris men det er i størrelsesorden 20-25 kr for pose+kartong ved kjøp av stort kvanta.
 
Protto 1: Det er malingsspann i plast med "vinglass og gaffel"-merke i bunnen, så regner med at de er "food grade".
Protto 2: Hvor lenge lagrer du dem? Jeg vil, som jeg skriver, ta en periode hvor jeg lar den klarne før jeg tapper den på posen. Samtidig vil jeg stabilisere, så jeg regner med at den er rimelig rolig og avslappet når den blir tappet over. Kommer uansett til å sjekke om det blir trykk i posen når jeg tapper meg et glass :)

Når det gjelder bag in box, så har Vin og Bar dem i 3, 5 og 10l til 39, 59 og 69 kroner, og da slipper man å kjøpe store kvanta.
 
Lars Kvanum skrev:
Når det gjelder bag in box, så har Vin og Bar dem i 3, 5 og 10l til 39, 59 og 69 kroner, og da slipper man å kjøpe store kvanta.

Mulig jeg spør dumt nå, men trenger man ikke en tang eller noe annet instrument for å lukke disse posene?
 
Posene fra V&B kommer med løs kran, så fyller man gjennom åpningen til krana og klikker denne på plass.
 
Martin E skrev:
gustavf skrev:
Posene fra V&B kommer med løs kran, så fyller man gjennom åpningen til krana og klikker denne på plass.

Jøssenamm. Blir det tett?

ja det er berre å trykke ventilen på plass så er det potte tett.
Har eit lite stativ/holdar som held tuten på posen litt opp fra bordet under fylling, og når eg klikkar på plass ventilen. Brukar dei mest til pasteurisert elpejuice men har hatt sider på pose i lange tider og. Har ofte ein pose liggande i kjøleskapet til matlaging og slikt. Til lagring er det ikkje nødvendig
med kartongen, eplejuicen lagrar ei i pose, puttar 8-10 posar i ein plastbalje og stuar vekk i kjellaren.
 
Tilbake
Topp