Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Det med å sette meskerøret i bøtte gjør jeg også etterhvert. Det kommer jo ut litt vørter der også.
 
Startet akkurat bryggedagen. Laget oppskrift på brew.grainfather.com og lagret den i skyen. Oppskriften ser bra ut på appen, men når jeg skal starte brew session og laster inn oppskriften, så tuller den seg. Det står at Mash 1 er på 63 grader, 90 min, som er korrekt. Men når jeg starter mesk er plutselig måltemperatur 60 grader, og meskeprogrammet varer i 1 min før den velger å gå til utmesk. Noen andre som har opplevd det?
 
Grainfather sin oppskriftsplanlegger avviker så mye fra beercalc.org at jeg ikke stoler på den. Jeg har målinger som sammenfaller meget godt med det jeg får i beercalc.
Når du har batch size = ønsket mengde i gjæringskaret, så fungerer grainfathers kalkulator for å beregne meske- og skyllevann meget godt. Den treffer med et avvik på maks et par dl. Den kalkulatoren bruker koketid for å beregne hvor mye som koker bort, og er til å stole på for meg, ihvertfall.

Når jeg sier 2 liter svinn så gjelder det fra kok er ferdig til du har overført til gjæringskar. Altså: Har du f.eks. 20 liter i maskinen når du stopper kok, så vil du sannsynligvis ende med 18 liter i gjæringskaret.

Det som koker bort er jo rent vann. Det forsvinner ikke sukkerarter i koken (med mindre det svir seg, men det skjer ikke ved rullende kok). Det svinnet som skjer ved overføring etter kok er jo vørter og altså sukkerarter. Det er derfor man skal bruke totalvolumet ved slutt av kok når man betegner OG og mengde malt som trengs. Det er dette som er mengden vørter som er produsert.
Hva bruker du beercalck til ? Se hvordan de forskjellige parameterne påvirker IBU etc?
Jeg satte batchsize til 27 liter og fikk jo da mer skyllevann. Kan det være grunnen til at jeg ikke traff OG nå sist? Var vel 5-7 unna .
 
Jeg bruker beercalc.org til å bygge oppskriften. Både maltbase og humling og andre ingredienser. Den beregner forventet OG og FG, IBU, ABV, farge osv.
 
Hvordan kobler man kjøleren til Grainfather på en hageslange?
Hadde vert knall og kunne brygget på verandaen :p
 
Tuller du? Det følger med adapter for helt vanlig "gardena"-kobling. No-brainer. Jeg bruker den hele tiden.

Ja den svarte tappen? Har klart og miste den... :p
Men fant vist en løsning nå, hadde noen andre koblinger liggende som faktisk fungerer.

IMG_7024.jpg


Så da vurderer jeg utebrygg i morgen, været skal bli knall.
 
Hadde en veldig fin opplevelse med mitt forgje brygg på Grainfatheren.
Denne gangen så var det ingen problem med meskingen, og det rant ingenting ned i midten av røret, eller la seg vørter over de to ''finnen'' som stikker opp av topp platen, selv med full åpning på pumpen.
Før har jeg måtte strupet veldig og fremdeles hatt dårlig flyt i mesken.

Skyllingen rant også som en sil, la seg ikke noe vann over toppristen i det hele tatt når jeg skylte.

Fikk for meg og skrape bunnristen godt under innmeskingen denne gangen for og ikke la det bli for kompakt der.
Mulig dette hjalp?
 
Ja pluss at du muligens fikk mesk bedre tilpasset til GF Har lest at 1.2-1.25 mm er optimalt.. Du kan be øl leverandøren om å kverne på det.
 
Miguel tenker nok på hastigheten på valsene :)

Hehe ja stemmer. Enten hastigheten på valsene med gitt spalteåpning i trakta, eller hvor mye korn som blir sluppet ned på valsene hvis hastigheten er gitt med spalteåpning i trakta er variabel. Rett og slett hvor fort man klemmer ut ferdig kvernet malt.
 
Hehe ja stemmer. Enten hastigheten på valsene med gitt spalteåpning i trakta, eller hvor mye korn som blir sluppet ned på valsene hvis hastigheten er gitt med spalteåpning i trakta er variabel. Rett og slett hvor fort man klemmer ut ferdig kvernet malt.

Så optimal kverning = optimal avstand mellom valsene + optimal hastighet på valsene.

Men kan man si noe generelt om hva som er optimalt i forhold til ulike typer utstyr? Er det sånn at jo mindre flate i forhold til høyde på meskekaret, jo grovere bør du male for å unngå å få problemer med skyllinga? (Og så må du altså kanskje begregne noe lengre mesketid for å få samme utbytte.)

Angående hastigheten: Jeg har fått det for meg at jo saktere du drar valsene rundt, jo bedre er det, fordi du da i mindre grad vil rive opp skallene. Har lav hastighet noen negative konsekvenser?
 
Tilbake
Topp