Kjøling (igjen) Omvendt bruk av spiral ?

Eivin

 
Hei folkens

Når man kjøler ferdig øl, kjører vi det igjennom spiralen som befinner seg i vann nær nullpunktet.

Når man kjøler vørten, så befinner den seg utenfor spiralen som inneholder kaldt van.

Sprørsmålet blir da følgende: Hvorfor ikke kjøre ølet igjennom spiralkjøleren og senke denne ned i isvatten
Kanskje bruke ølkjølereren til å kjøle vørten ?
Dette vil jo gi en mye bedre kjøeeffekt.
Rengjøring blir jo lettere i forhold til platekjøler.

Noen som har prøvd ? Tanker omkring dette ?ølkjøler.jpg
 
Sikkert greit de siste gradene, eller så må du ha en enorm bøtte med isvann/fylle på med is eller en usedvanlig kraftig kjøler.
 
Er vel tilstrekkelig at kjøleren står i en vannstamp med slangetilførsel av kaldt rennende vann ?
 
Blir ikke dette det samme som en motstrømskjøler - bare med noe kaldere væske og uten motstrøm?
 
Vil ikke anbefale kokende vørter i et øl-kjøleanlegg. Det er ikke beregnet for dette. Da kan du kjøle ned ølet først med kjølespiral, men da blir det dobbel vask.
Jeg har både kjølespiral (2) og motstrømskjøler. Spiral er enklere i bruk og ved rengjøring. Hos meg er motstrømskjøler mer effektivt
Du kan kjøre to spiraler i serie hvor den første står i en bøtte med is/salt for å nå de siste gradene. Is-spiralen settes i bøtta når du når 30 ℃
 
Vil ikke anbefale kokende vørter i et øl-kjøleanlegg. Det er ikke beregnet for dette. Da kan du kjøle ned ølet først med kjølespiral, men da blir det dobbel vask.
Jeg har både kjølespiral (2) og motstrømskjøler. Spiral er enklere i bruk og ved rengjøring. Hos meg er motstrømskjøler mer effektivt
Du kan kjøre to spiraler i serie hvor den første står i en bøtte med is/salt for å nå de siste gradene. Is-spiralen settes i bøtta når du når 30 ℃
Jeg har laget meg en slik for vørterkjøling, og kan bekrefte at den er effektiv. Vil modifisere litt før jeg presenterer den her på forumet. Kaller den "Prototype hybrid motstrømskjøler med is-/snøsørpeavslutning". Kommer tilbake med konstruksjons- og driftsdata.
 
Litt mye jobb eller ?

Jeg har bare sagt at det er mer jobb å måtte sanitere coil og slanger, samt å vaske den innvendig etter bruk og vite at den er ren, i koblingene og, enn å ikke måtte gjøre det. Har man kobbercoil må man også sjekke at det ikke blir dannet verdigris inni, som man ikke ser.
 
Men uansett. De første gradene går raskest, det er de siste som går tregt. Har du vurdert å lage en jockey-box som du bruker sammen med spiralen i vanlig bruk?
 
Tilbake
Topp