Tråden for dumme spørsmål.

Tja, du har en ABV på rundt 10%.
Gjæren fra primærgjæringen er nok sliten og daff. Dersom du ikke har tilsatt ny, frisk gjær når du har flasket vil det nok ta litt lenger tid å karbonere enn 14 dager.
Sett det ut igjen i varmen og la det stå noen uker til. Eventuelt kan du åpne flaskene, tilsette 3-4 dråper rehydrert karboneringsgjær, og så korke på nytt.
Nok tid vil sannsynligvis fungere.
CBC1 har jeg inført som standard på alt over 6,5% er en enkel og grei forsikring. Ja jeg vet att det er enkelte som ikke liker sånt og hels skal dra til Belgia for å karbonere en belgisk blond og gjøre alt mulig annet rart for att ølet skal bli helt fantastisk. Jeg lager godt øl, men øl uten kulsyre synest ikke jeg er noe særlig, så da gjør jeg det på min måte..
 
Men foresten... ikke tro på det som står på posen til CBC1, Skal karbonere på 7-10 dager. Bare tull, gi den 3-4 uker så roer den seg. etter 5-6 så limer den seg greit i bunnen, før det så må du ha en som er edru til å tømme alt i en bevegelse i glasset... Det er i allefall min erfaring... ikke det att jeg har noen som er edru og kan tømme i glasset... det er bare en antagelse
 
Noen som kan forklare?
Satte et brygg. OG 1080, FG 1006. Tilsatte ca. 5,5g sukker pr. liter (i sukkerlake.)
14 dager karbonering på flasker i 25 grader. 14 dager i kjøleskap ca. 5 grader.
Når jeg skulle smake nå så var det bare en liten "ft" når jeg åpnet korken. Lite futt, og når jeg helte i glasset var det dødt, ikke kullsyre.
Måler FG, og den er høyere, så det virker ikke som den har gjæret på flaska.
Som andre har nevnt, så er høy ABV noe som begrenser gjærcellene. Ulike gjærstammer har dessuten ulik toleranse for alkohol. Jeg ville forsøkt en gjenopplivning ved å vende på flaskene for å få gjæren i suspensjon og sette varmt (25 grader-ish). Vend gjerne på flaskene igjen etter et par dager. Så tester du karboneringen igjen etter 5-7 dager.

Folk snakker alltid om at "karboneringstest" bare er et pynteord for "for tidlig tjuvsmaking", men der er jeg faktisk uenig. Jeg gjør nesten alltid en test ved å kjøle ned en flaske etter 4-5 dagers karbonering og så drikke den. Det forteller mye om både karbonering og generell smak, selv om ølet ofte skal modnes/lagres lenger. Graden av karbonering avgjør hva jeg gjør videre. Ingen eller svak karbonering gjør at jeg vender på flaskene og skrur opp temperaturen. Grei karbonering gjør at jeg fortsetter som planlagt. Full karbonering kan gjøre at jeg avbryter karboneringsvarmen tidligere enn planlagt og fremskynder brygging av neste øl.

Så derfor: Karboneringstest er både nyttig og ofte godt. Anbefales.
 
Pitchet 3 pakker S-04 og 1 pakke US-05 i en Blonde, 50 liter, 1.048, mesket på 65 grader. Noen idé om hvilken utgjæring jeg kan forvente fra dette eksperimentet? Har ikke brukt S-04 før, og pakkene nærmet seg datoen så tenkte "pokker heller la oss bruke opp dette her før det kastes".
 
Pitchet 3 pakker S-04 og 1 pakke US-05 i en Blonde, 50 liter, 1.048, mesket på 65 grader. Noen idé om hvilken utgjæring jeg kan forvente fra dette eksperimentet? Har ikke brukt S-04 før, og pakkene nærmet seg datoen så tenkte "pokker heller la oss bruke opp dette her før det kastes".

Jeg har brygget en del brygg med en blanding av wlp013 og wyeast 1318. Den siste gir noen prosent dårligere utgjæring enn 013, men disse bryggene har gjæret ut som jeg ville forvente av 013. Så jeg ville gjette på at du får tilnærmet samme utgjæring som om du hadde brukt bare 05 - sjøl om det vil være mindre 05 til å avslutte jobben enn det ville vært om du hadde pitchet bare 05. Den som er, vil vel ikke være spesielt sliten, du har jo ikke underpitchet.
 
Da får vi se etterhvert. Ville ha den ned på 1.009-10 så håper du har rett! US05 var det god dato på, nesten to år fram. Mens dei tre pakkene S04 går ut om et par måneder. Øl blir det nok uansett :)
 
Trenger litt hjelp her.. :rolleyes:
Har laga en Imperial stout på nesten 10%
Gjæra med wlp001 som skal flaskes til uka. Kan jeg hive oppi litt us-05 tørrgjær for å forsikre at det blir karbonert? Evnt. Hvor mye? Er helt sikker på at ølet er ferdig utgjæret så det er sagt ;).
 
Kan flytting av gjæringskar med IPA være nok til og ødelegge det?
Har en batch stående i kjellerne nå, men denne må jo flyttes opp på kjøkkenet når den skal flaskes
Eventuelt må jeg flaske der nede.
 
Kan flytting av gjæringskar med IPA være nok til og ødelegge det?
Har en batch stående i kjellerne nå, men denne må jo flyttes opp på kjøkkenet når den skal flaskes
Eventuelt må jeg flaske der nede.

Det jeg ville tenkt mer på hadde vært at du forstyrrer tørrhumla som har bunnfelt. Da får du gunk i flaska. Gitt at du ikke går rundt og suger inn luft som draugen opp trappa.
 
Det jeg ville tenkt mer på hadde vært at du forstyrrer tørrhumla som har bunnfelt. Da får du gunk i flaska. Gitt at du ikke går rundt og suger inn luft som draugen opp trappa.

Sant det.
Jeg kan eventuelt bære det opp etter en uke og ha det stående der det skal flaskes siste uken, med tørrhumlingen.
 
Trenger litt hjelp her.. :rolleyes:
Har laga en Imperial stout på nesten 10%
Gjæra med wlp001 som skal flaskes til uka. Kan jeg hive oppi litt us-05 tørrgjær for å forsikre at det blir karbonert? Evnt. Hvor mye? Er helt sikker på at ølet er ferdig utgjæret så det er sagt ;).

Istedenfor US-05 kanskje heller bruke CBC-1, som er laget nettopp for slike formål?
 
lang historia i kort format:
Sist batch ble for sterk. Bommet på malt og endte opp med 8.6% isteden for 6.5%..... Mangler litt før att få fylle ett fat, bør jeg bare koke opp vann, kjøle det ned og sen blande det sammen og fylle fatet? eller er det bedre att tappe ut så mye som mulig fra gjæringskaret og sen etterfylle med vann direkte i fatet ? tenkte på sedimenter og lignende.
 
lang historia i kort format:
Sist batch ble for sterk. Bommet på malt og endte opp med 8.6% isteden for 6.5%..... Mangler litt før att få fylle ett fat, bør jeg bare koke opp vann, kjøle det ned og sen blande det sammen og fylle fatet? eller er det bedre att tappe ut så mye som mulig fra gjæringskaret og sen etterfylle med vann direkte i fatet ? tenkte på sedimenter og lignende.
Det kommer jo an på hvilken mengde du har humlet til det :)
 
Tilbake
Topp