temperatur på fat.

Hvor lenge holder eit fat seg kaldt etter at man tar det ut av kjøleskapet? forutsatt vanlig romtemperatur? :jaha:

Eg sliter litt med plassering av kjølskapt til fat i forhold til hvor det skal benyttes :attevar:. Så no vurderer eg å snekkre ein liten bar med plass til to fat + C02, også kle den innvendig med "liggeunderlag". :idea: Evt neoprenkappe på fata og plass til slike fryse elementer man legger i fryseren. Vil det holde seg kaldt ein kveld for ein fest?
 
GuttØrn skrev:
Hvor lenge holder eit fat seg kaldt etter at man tar det ut av kjøleskapet? forutsatt vanlig romtemperatur? :jaha:

Eg sliter litt med plassering av kjølskapt til fat i forhold til hvor det skal benyttes :attevar:. Så no vurderer eg å snekkre ein liten bar med plass til to fat + C02, også kle den innvendig med "liggeunderlag". :idea: Evt neoprenkappe på fata og plass til slike fryse elementer man legger i fryseren. Vil det holde seg kaldt ein kveld for ein fest?

Hvis du har et ledig fat, fyll det med kaldt vann og sjekk etter x-antall timer hvor høyt temeraturen har kommet?
 
Jeg planlegger forresten to gjæringskar bøtte-i-bøtte med cornyen nedi og isbiter rundt til festivalbruk. Tipper det skal holde en hel kveld og vel så det.
 
Når jeg har tatt med meg fat til folk så har jeg bare satt de oppi gjæringskar fylt med vann og isbiter. Funker som fy. Bare husk å kjøle ned fatene før du sitter de oppi så holder de en hel kveld uten å måtte løpe etter isbiter hele tiden :)
Veldig Low tech men det er mindre som kan gå gale.

Edit: for å gi et bedre inntrykk på tid så gjorde jeg dette forrige gang vi grilte. Begynte kl1800 ferdig kl0400. Fylte kunn på med is en gang. Ølet var fortsatt kjølig når jeg gikk derfra og kompisene mine fortsatte til langt på morgenkvisten
 
Bumper denne gamle tråden.
Jeg skal ha fest og har et fat stående klar offsite i et kjøleskap. Jeg selv bor i en blokk i en liten leilighet og har dermed behov for en slik løsning som dette. Høres litt ut som en del vannsøle risiko med gjæringskar fulle av kaldt vann, men burde jo også så. Samt det er sikkert vanskelig å flytte/tømme ved behov.

Antar den doble gjæringskar løsningen er siden de står med hull uten kran og tetter hverandre ganske bra?
Jeg har forsåvidt ikke gjæringskar uten hull.
 
Bumper denne gamle tråden.
Jeg skal ha fest og har et fat stående klar offsite i et kjøleskap. Jeg selv bor i en blokk i en liten leilighet og har dermed behov for en slik løsning som dette. Høres litt ut som en del vannsøle risiko med gjæringskar fulle av kaldt vann, men burde jo også så. Samt det er sikkert vanskelig å flytte/tømme ved behov.

Antar den doble gjæringskar løsningen er siden de står med hull uten kran og tetter hverandre ganske bra?
Jeg har forsåvidt ikke gjæringskar uten hull.
Du unngår søl om du setter fatet først i bøtta, legg i is, så vann. Trenger ikke fylle opp med vann. Fatet flyter opp når det nærmer seg tømt.
 
Dersom du er medlem i Norbrygg Oslo, kan du låne et Lindr kjøletårn
http://norbrygg.no/oslo
Takk for tilbudet, men jeg er i Stavanger-Sandnes området, så blir litt vanskelig. Jeg visste ikke at disse tappetårnene kjølte ølen under tapp, der lærte jeg noe nytt.

Du unngår søl om du setter fatet først i bøtta, legg i is, så vann. Trenger ikke fylle opp med vann. Fatet flyter opp når det nærmer seg tømt.
Smart, jeg skal ha det i bakhodet. Blir vel da evt 2 kar med hull motsatt til hverandre slik at de tetter 99% tenker jeg isåfall.
 
Tilbake
Topp