30 liter netthandelbrygger og Ringnes julebokk

Har kjøpt ølsettet Ringnes julebokk, med 7,7 kilo malt.
Dette skal meskes med 32 liter vann. Får jeg plass til alt i netthandelen sin brygger, som er på 30 liter?
 
Hei,
Jeg er ganske fersk på dette må jeg bare innrømme først og fremst.
Jeg skal brygge Ringnes Julebokk til helgen. Denne ser jeg anbefalt skal meskes med 32L og uten skylling.
Med Speidel 20+ blir jo dette for mye både med antall kilo (7.7kg) i meskekaret + mye meskevann.
Hvordan kan jeg løse dettte uten å bruke skylling? Kan det f.eks være lurt å investere i et kort maltrør slik at dette kan meskes i to fulle omganger? En med 2,7kg korn og 12 liter meskevann + 5 kg korn og 20 liter meskevann. Da havner jeg på det anbefalte 32 liter mesk.
Tapper den første vørter'n over i en stor kjele mens den andre blir ferdig.
 
Dobbeltmesking og skylling til slutt kanskje? Dobbeltmesking betyr å bytte ut malten og meske en gang til med den samme vørteren. Får nok litt lavere utbytte da.
 
Takk for svar. Det er utbytte jeg er litt usikker på ved dobbeltmesking, Men jeg kjører på det tenker jeg. Mesker først med 5 kg/20L, skyller med 5L, tar ut malt (blir vel ca 5.4kg) og putter oppi det som mangler = 2.7 kg, ny mesking etter programmet som er anbefalt, skyller så til jeg får 24 liter til kok.
 
Tilbake
Topp