Lage siktglass sjøl, trenger hjelp til å finne deler

Hvordan fester man et rør av gjennomsiktig polykarbonat til en bend for lage siktglass sjøl? Bruke massevis av lim? Kan man gjenge polykarbonat? Finnes det noen slags stuss som er laget for formålet? Jeg finner rør av polykarbonat i rett dimensjon, men skjønner ikke helt hvordan det skal festet i kjelen.

Jeg har lyst å lage siktglass sjøl fordi jeg bruker en veldig liten kjele, og jeg finner ingen hyllevare som er kort nok. Nå bruker jeg en litt slurvete skala som jeg har etsa på innsiden av kjelen. Problemet er at når maltkurven ligger på rista så må jeg liksom lette på rista og lyse inn med lommelykt for å se hvor høyt nivået står. Og ble skalaen ganske upresis...
 
Hvordan fester man et rør av gjennomsiktig polykarbonat til en bend for lage siktglass sjøl? Bruke massevis av lim? Kan man gjenge polykarbonat? Finnes det noen slags stuss som er laget for formålet? Jeg finner rør av polykarbonat i rett dimensjon, men skjønner ikke helt hvordan det skal festet i kjelen.

Jeg har lyst å lage siktglass sjøl fordi jeg bruker en veldig liten kjele, og jeg finner ingen hyllevare som er kort nok. Nå bruker jeg en litt slurvete skala som jeg har etsa på innsiden av kjelen. Problemet er at når maltkurven ligger på rista så må jeg liksom lette på rista og lyse inn med lommelykt for å se hvor høyt nivået står. Og ble skalaen ganske upresis...

Du finn deler på BT så lenge det er mm rør.
Vanskelig å hjelpe deg uten å vite kva dim rør du har



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ikke kjøpt, men blir enten 3/8" eller 1/2". Jeg skjønner jo at dersom jeg kjøper det ene eller andre så må jeg har rørdeler i samme dimensjon, men hvordan fester man det glatte plastrøret?
 
Har ikke kjøpt, men blir enten 3/8" eller 1/2". Jeg skjønner jo at dersom jeg kjøper det ene eller andre så må jeg har rørdeler i samme dimensjon, men hvordan fester man det glatte plastrøret?

Plastrør er ikkje glatter en kobber eller rustfritt. Så det er ingen problemer


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har funnet denne, men synes den var stygg og så ut som noe jeg fint skulle klare å få til penere selv. Kanskje det koster noen hundrelapper ekstra å skulle kjøpe en dings her og en dings der, men finner jeg de rette delene, får det til å se litt OK ut i tillegg til å ha fiksa det sjøl så er det verdt det!

Nå leste jeg faktisk nøyere i beskrivelsen av det siktglassen og fant ut at delen de bruker for å feste polykarbonatrøret kalles en "compression adapter"! Da kan jakta fortsette :)
 
Er det ikke bare å bruke en klemringskobling?

Det er veldig bare når man vet hva det heter... Jeg kan lite om elektronikk, og enda mindre om rør og sånt :) Men takk så mye, nå har jeg funnet ut hvordan det "skal" gjøres. Ser at det vanligste er å bruke ei klemringskobling, men at messingforinga byttes ut med to O-ringer. Messingforinga ville helt sikkert ikke klart å tette godt nok rundt polykarbonatrøret.

Det heter seglass på norsk. Ikke siktglass. :)

Takker! Ville ikke brukt et bastardisert begrep om jeg visste hva det egentlig het :)


Nr.1 går ikke å kappe. De som har ei sånn beskyttelseskappe av metall er tett fordi kappa presser hele røret ned mot ei pakning i bånn. Litt keitete forklart, men den funker ikke. Nr.2 var fin, men blir dyrere enn å kjøpe rør, klemringskobling og bend separat. Alt av O-ringer, muttere og ringer har jeg. Dessuten har jeg allerede montert et Blichmann termometer, så jeg gidder ikke betale for et overflødig. Men takk for tipsene allikevel!

Alt i alt tror jeg nå ganske sikkert jeg vet hvordan det skal gjøres! Nå begynner den lille kjelen min å bli ganske velutstyrt og stilig!

EDIT: SÅNN skal det se ut, og der var jaggu alt i ett og.
 
Sist redigert:
Jeg må spørre av nysgjerrighet. Hvordan har du tenkt å lage det penere enn det ferdige seglasset du fikk linket til over her?
 
Jeg må spørre av nysgjerrighet. Hvordan har du tenkt å lage det penere enn det ferdige seglasset du fikk linket til over her?

Dette er ikke så veldig rimelig, og jeg har allerede termometer på kjelen. Ikke noe vits å betale ekstra for noe jeg ikke kommer til å bruke. Jeg har dessuten satt hullet til termometeret ca 1/3 opp på gryta så det blir teit høyt å bruke det hullet til et seglass uansett.

Og dette er for langt, og av en type som ikke lar seg kappe. Som sagt funker det vet at metallkappa presser røret inni ned mot ei pakning. Kapper man røret så må man og fikse noe annet som presser det ned mot pakninga under. Og 11" er altfor høyt. Totalhøyda er på 31cm, mens kjelen min er bare 26cm.

Den som jeg linka til selv funker helt ok, men de klumpete messingdelen gjør at jeg velger noe annet hvis det finnes.
 
Sist redigert:
Dette er ikke så veldig rimelig, og jeg har allerede termometer på kjelen. Ikke noe vits å betale ekstra for noe jeg ikke kommer til å bruke. Jeg har dessuten satt hullet til termometeret ca 1/3 opp på gryta så det blir teit høyt å bruke det hullet til et seglass uansett.

Og dette er for langt, og av en type som ikke lar seg kappe. Som sagt funker det vet at metallkappa presser røret inni ned mot ei pakning. Kapper man røret så må man og fikse noe annet som presser det ned mot pakninga under. Og 11" er altfor høyt. Totalhøyda er på 31cm, mens kjelen min er bare 26cm.

Den som jeg linka til selv funker helt ok, men de klumpete messingdelen gjør at jeg velger noe annet hvis det finnes.

Ah. Det var du som linket til den selv, den jeg mente. Ser selv ikke hva som er fælt med det. Viktigste er uansett at det er lett å demontere for vasking.
 
Tilbake
Topp