Brewtools bryggemaskin

Maskinen ser helt konge ut men jeg må innrømme at en av grunnene til at jeg ikke kommer til å kjøpe denne er manglende maltkapasitet
 
Da vil jeg spørre. Det er stor kokekapasitet,men ifht kokekapasiteten er det liten maltkapasitet slik jeg ser det. Hvorfor gikk dere ikke for tilsvarende maltkapasitet som kokingen tar, eller mindre kokekapasitet ifht maltkapasiteten?
 
Sist redigert:
Da vil jeg spørre. Det er stor kokekapasitet,men ifht kokekapasiteten er det liten maltkapasitet slik jeg ser det. Hvorfor gikk dere ikke for tilsvarende maltkapasitet som kokingen tar, eller mindre kokekapasitet ifht maltkapasiteten?
Er det virkelig så lite maltkapasitet. Dette er tross alt en kompaktbrygger som trenger plass for sirkulasjon og praktisk utførelse.
Ta B80pro som eksempel, 20+ kg malt som utgjør 40+ liter maltvolum tørt. Så skal man ha 2-2.5liter vann per kg malt for effektiv mesking. Med absorbsjon blir det opp mot 3.2-3.5liter per kg malt (grovt overslag i hodet så ikke arrester meg helt på tallene, poenget er volumet man trenger). Ganger du det opp med 20kg+ malt så synes jeg egentlig kapasiteten er ganske bra.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Er det virkelig så lite maltkapasitet. Dette er tross alt en kompaktbrygger som trenger plass for sirkulasjon og praktisk utførelse.
Ta B80pro som eksempel, 20+ kg malt som utgjør 40+ liter maltvolum tørt. Så skal man ha 2-2.5liter vann per kg malt for effektiv mesking. Med absorbsjon blir det opp mot 3.2-3.5liter per kg malt (grovt overslag i hodet så ikke arrester meg helt på tallene, poenget er volumet man trenger). Ganger du det opp med 20kg+ malt så synes jeg egentlig kapasiteten er ganske bra.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Selv synes jeg den virker ganske pyton lav ja. Men det er kun fordi jeg selv synes det. Liker å kunne gjøre store øl i samme oppsett jeg gjør små øl i. Av det jeg har brygget på selv og erfaringer fra det så burde det vært ca 2.5l/kg og ti kg som minimum for ca 25 liter etter kok.

Det er mest fordi jeg ikke orker noe hassle når man først skal brygge noe større, og som i mine øyne er «normalt», selv om det er i den store enden av skalaen.
 
Sist redigert:
Enig med @Miguel her.. for liten malt kapasitet ifht kjele størelse. Dette blir en dealbreaker for mange. Grainfather'n tar jo mer malt en denna her!
 
Jeg så nettopp videoen som ligger ute hos BS. Maskinen virker som alle sier knakende fin. Men et spørsmål ang skyllingen.. Enda en maskin som går for kanalisering i standard fremgangsmåte / kunnskapsformidling?
 
Jeg så nettopp videoen som ligger ute hos BS. Maskinen virker som alle sier knakende fin. Men et spørsmål ang skyllingen.. Enda en maskin som går for kanalisering i standard fremgangsmåte / kunnskapsformidling?
Det er vel vanskelig å unngå kanalisering uten fly sparge? Og det får man ikke til på bryggemaskiner med kurv som løftes opp.
 
Det er vel vanskelig å unngå kanalisering uten fly sparge?

Partiskylling har ikke noe problem med kanalisering. Antar at det er for å få det til å se lettvindt ut på videoen, men der renner jo alt bare rett igjennom iom at maltrøret er heiset opp over vørteren.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Jeg mener man får kanalisering så lenge man tapper av all vørteren først, og «slår vann over potetene» etterpå. Lik mengde vann inn som ut av meskekjelen er avgjørende. Så vannsøylen står sammen med mesken. Da er kanalisering umulig.
 
Jeg mener man får kanalisering så lenge man tapper av all vørteren først. Lik mengde vann inn som ut av meskekjelen er avgjørende. Så vannsøylen står sammen med mesken. Da er kanalisering umulig.

Ja det er slik kontinuerlig skylling skal gjøres. Men her er det demonstrert samme prinsipp som alle andre maskiner med «dryssing» over tørr mesk slik jeg forstod det. Det er litt lame.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Ja det er slik kontinuerlig skylling skal gjøres. Men her er det demonstrert samme prinsipp som alle andre maskiner med «dryssing» over tørr mesk slik jeg forstod det. Det er litt lame.
Mye av poenget er vel å få fylt kokekjelen med preboil volum heller enn å vaske ut sukker.
 
Er det noe i veien for å la maltkurven stå nedi veskevolumet mens man skyller og bare tappe over i et annet kar e.l i samme tempo som man kjører skyllevann inn?
Hvis nei, hvorfor klager dere på det.
For meg virker det som denne tråden har blitt om til å finne mest mulig sære mangler på en åpenlyst kompaktbrygger med de begrensninger det har.
Vil man ha noe annet enn kompaktbrygger som det virker som de som sutrer i tråden her vil ha så gå for det. Eller se muligheten i denne eller andre kompaktbryggere og bidra til å finne løsninger på hva man ikke liker i stedet for å bare klage....

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Er det noe i veien for å la maltkurven stå nedi veskevolumet mens man skyller og bare tappe over i et annet kar e.l i samme tempo som man kjører skyllevann inn?
Hvis nei, hvorfor klager dere på det.
For meg virker det som denne tråden har blitt om til å finne mest mulig sære mangler på en åpenlyst kompaktbrygger med de begrensninger det har.
Vil man ha noe annet enn kompaktbrygger som det virker som de som sutrer i tråden her vil ha så gå for det. Eller se muligheten i denne eller andre kompaktbryggere og bidra til å finne løsninger på hva man ikke liker i stedet for å bare klage....

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Det er nok ikke det. Og det er ikke klaging, jeg skal ikke ha en slik så jeg hsr ingen grunn til å klage men påpeker heller hva jeg ser kunne vært gjort annerledes. Og det er ikke noen «sær» mangel. Det er helt obvious. Men når noen videoer som kun viser hvor «enkelt» et produkt er (som selvsagt alle promovideoer gjør), så blir det kommentarer.

Det første folk vil skrive om etter noen brygg er at de får lav effektivitet når de gjør slik som demonstrert, da må man legge om prosessen til en prosess som ikke er vist fra produsent.
 
Må være lov å være kritisk, å sette spørsmåltegn ved et nytt produkt uten at det er klaging. Slik jeg ser det burde det være utelukkende positivt for produsent å få tilbake meldinger og diskusjon rundt maskinen..Så får de som blir såre i rævva av det godta andres meninger og tanker rundt detta her..;)
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Det er vel noe med at man kanskje forventet at det var nye og innovative løsninger på denne maskinen. Det er jo stort sett ingen forskjell på Braumeister, BB50, Grainfather og denne maskinen. De har helt like prinsipper. Hvordan skal disse differansiere seg fra konkurentene? Og hvor mange produsenter er det plass til i dette nisjemarkedet?
 
Må være lov å være kritisk, å sette spørsmåltegn ved et nytt produkt uten at det er klaging. Slik jeg ser det burde det være utelukkende positivt for produsent å få tilbake meldinger og diskusjon rundt maskinen..Så får de som blir såre i rævva av det godta andres meninger og tanker rundt detta her..;)
Kritikk er på alle måter positivt, men bare kritikk uten å komme med forslag til alternativ løsning/framgangsmåte, opplever også jeg som sutring.
 
Tilbake
Topp