Billig, ok masseoppbevaring av øl

Hva med å høre blant venner om flere har lyst å spleise på fat. Godt mulig flere skal gifte seg, eller arrangere en større bursdag det neste året.

Dersom du legger inn bostedsinfo på profilen din, skal du heller ikke se bort fra at bryggevenner på forumet vil tilby utlån. Jeg har selv lånt ut tappetårn og fat flere ganger, senest til bryllup i sommer.
 
Sist redigert:
Jeg tror det er mulig å leie ølfat samt tappetårn. Hvis du er heldig så kanske du kan gjøre en deal på at du kan leie ølfat i en lengre periode til oppbevaring, og tappetårn først når du trenger det. Men du må få det karbonert, og da trenger du fortsatt co2.
 
Jo - det er det. Hvorvidt du har avanse eller går i tap gir myndighetene glatt blaffen i.
Det viktigste er vel at det er mye som ikke passer på web...

Noe må uansett tas opp på web (fordi det er her vi snakker sammen), for å få ting bekreftet/akvreftet/sagt hva som går/ikke går.

Men mtp ingredienser så er det slik jeg har forstått at det er lov å få dekket utgifter til ingredienser. Hvordan papirarbeidet og bevisførselen skulle blitt ved en evt (latterlig) kontroll tør jeg ikke spekulere i, hvis det (fortsatt) stemmer at det er lov å få penger på konto eller i hånd for utgifter et øl man brygger for noen andre har.
 
Hvis brudeparet kjøper ingrediensene, og betaler bryggeren for leie av kjele, utstyr, kompetanse, så faller det ikke under denne loven, men hvis bryggeren kjøper ingrediensene, og brudeparet tilbakebetaler kjøpssummen for ingrediensene er det ikke lov? Snålt regelverk.
 
Stemmer dette? Selve alkoholdrikken går vel som en, så brudeparet kan tilbakebetale for ingredienser for alkoholen. Utstyr er jo ikke alkohol så her går vel alt hvordan man vil gjøre det? Det er bare det med alkohol som går under "norske særegenheter", siden det er alkohol?

Obs, jeg har ikke satt meg inn i lover og regler. Har bare fått presentert her på forumet at det er slik det funker med "salg" av hjemmebrygg til f.eks et bryllup. Ingrediensene kan man få betalt for, men ikke for "alkoholen".
 
Meningen med lovverket må da være at f. eks. å sette opp en kontantkasse i en bar der man tar betalt pr øl fra gjestene i bryllupet er ulovlig.
 
Det høres veldig ulovlig ut ja fordi du tar deg betalt uten bevilgning for et øl som er fremstilt "utenfor systemet".
 
De som gifter seg kan jo selv kjøpe inn fat, det er vel ikke ulovlig. At bryggeren får fatene etter at ølet er drikket opp, fordi brudeparet ikke har bruk for det e jo ikke ulovlig. Ølet fikk de jo gratis.

Men forstår godt lovverket for å hindre et stort uregulert marked, blir det for utbredt så kan det jo hende det blir en innstramming på lovligheter med hjemmebrygging.
 
Hvis brudeparet kjøper ingrediensene, og betaler bryggeren for leie av kjele, utstyr, kompetanse, så faller det ikke under denne loven, men hvis bryggeren kjøper ingrediensene, og brudeparet tilbakebetaler kjøpssummen for ingrediensene er det ikke lov? Snålt regelverk.

Dette er omtrent den normale forståelsen i hjemmebryggermiljøet, ja. Eksakt hva som er lov og ikke blir hovedsakelig ei tolkning av alkoholloven:

"Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin." Denne setningen er fra alkolloven og gjør at hjemmebrygging er tillatt. (§6-1)

Salg av alkoholholdig drikk, altså "overdragelse mot vederlag av alkoholholdig drikk" er forbudt uten bevilling. (§1-4)
 
Min oppfatning av bruktmarkedet for nesten ubrukte fat er at det er nokså bra. Et nytt 19l fat får du for ca 1000,- hos bryggselv og en god del av dette kan du få tilbake igjen ved å selge etterpå. Du kommer sikkert også til ønske å beholde et par av fatene selv. Får du tak i brukte pene fat så vil de ikke falle noe særlig i verdi om du bruker dem en gang og selger dem etterpå, er min gjetning. Men det kommer vel litt an på hvor du bor osv. hvor enkelt det er å selge dem igjen.
 
Tilbake
Topp