KINN - GARBORG


GARBORG

- Altbier 5,5%

Garborg er eit øl av typen altbier.
Malt: Pils, bayer, karamell, røsta kveite og melanoidinmalt

Humle: Perle og Hallertau Mittelfrüh

Gjær: Fermentis US-05

Øltype : Altbier
Alkohol: 5,5%
Bitterhet: 40 IBU
Vørterstyrke: 12,7 P°

Kan noen, ut ifra dette gelleide meg litt i riktig retning på et 25l oppsett av dette fantastiske brygget? Maltmengder og humlemengder ...
 
Her er min oppskrift, som jeg er godt fornøyd med. Vanligvis liker jeg ølet til Kinn, men Garborg var for meg en gedigen skuffelse:(.

OG 1.044, FG 1.012, ABV 4,2%. SRM/EBC 9/18, IBU 43. Meske på 65 + 72 + utmesk.

Malt til 25 l
2,95 kg pilsnermalt
1,70 kg lyst münchner
0,20 kg syremalt
0,15 kg lyst sjokomalt
Humle
40 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 15
Gjær
WLP036

Det ga en nokså "riktig" altbier, i alle fall. Kan kanskje hjelpe deg litt til å beregne forholdet mellom de ulike malttypene i Garborg. Se bort fra syremalten; den er tilpassa vannet mitt - og var faktisk litt i overkant, også. Legg på 200 gram på pilsnermalten i stedet, og juster som du pleier.
 
Her er min oppskrift, som jeg er godt fornøyd med. Vanligvis liker jeg ølet til Kinn, men Garborg var for meg en gedigen skuffelse:(.

OG 1.044, FG 1.012, ABV 4,2%. SRM/EBC 9/18, IBU 43. Meske på 65 + 72 + utmesk.

Malt til 25 l
2,95 kg pilsnermalt
1,70 kg lyst münchner
0,20 kg syremalt
0,15 kg lyst sjokomalt
Humle
40 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 15
Gjær
WLP036

Det ga en nokså "riktig" altbier, i alle fall. Kan kanskje hjelpe deg litt til å beregne forholdet mellom de ulike malttypene i Garborg. Se bort fra syremalten; den er tilpassa vannet mitt - og var faktisk litt i overkant, også. Legg på 200 gram på pilsnermalten i stedet, og juster som du pleier.


Mange takk for ditt innspill
 
Kan prøve å si litt mer. Var trøtt i går kveld:).

"Bayer" i maltlista må vel bety münchnermalt, og om det er lyst eller mørkt, eller ei blanding, er vanskelig å si. Rista hvete funker som et sjokomalt, eller som Carafa Special III (som funker som et sjokomalt:)). Det er der først og fremst for å gi farge, men det gir smak, også. Og så er det krystallmaltet, som det er vanskelig å si hvor mørkt kan ha vært. Jeg vil gjette på at det er ganske mørkt, kanskje Caramunich III eller Carabohemian?

Jeg smakte på det sammen med mitt eget, og det var noe mørkere enn mitt, om jeg ikke husker feil. Det er rimelig, siden mitt er nesten litt for lyst - i alle fall etter BJCP. Og det var sterkere, så du må øke mengden pilsner- og münchnermalt.

Forslag:
3,5 kg pilsner
1,4 kg lyst münchner
0,4 kg mørkt münchner
0,4 kg melanoidin
0,3 kg Caramunich III
0,25 kg ristet hvete

Basert på 81% meskeeffektivitet skulle det gi en OG på 1.057 med 28 liter i kjelen etter kok. Og med utgjæring på 72% havner du omkring 5,5%. SRM skulle bli 11,5.

Humle styrer du sjøl, men det meste er bitterhumle. Ingen stor dose med smakshumle på slutten.

Spalt er den "riktige" humla for en Düsseldorfer altbier, men det er vel ikke så farlig.
 
Det synes jeg var dårlig gjort, beskrivelsen er jo ingen oppskrift.

Nja - det var da harde ord? De har jo slett ingen plikt til å gi oss oppskrifter, og bruke tid og krefter på å svare på henvendelser om det. Det er veldig raust å gjøre det, som de har pleid å gjøre. Kanskje det har blitt litt mye?

Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor de ikke bare har lagt dem ut på hjemmesida si. Det ville jo spart dem for en del bryderi. Når de nå likevel ikke holder dem hemmelige, mener jeg.
 
Nja - det var da harde ord? De har jo slett ingen plikt til å gi oss oppskrifter, og bruke tid og krefter på å svare på henvendelser om det. Det er veldig raust å gjøre det, som de har pleid å gjøre. Kanskje det har blitt litt mye?



Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor de ikke bare har lagt dem ut på hjemmesida si. Det ville jo spart dem for en del bryderi. Når de nå likevel ikke holder dem hemmelige, mener jeg.

Nå kan jeg ikke si at jeg forventer dette av Kinn, så derfor spør jeg om utfyllende hjelp her på forumet Resultatet ville uansett ikke blitt 100% likt orginalen til Kinn, så jeg tar ikke det så tungt. En god altbier med samme ingredienser duger for meg
 

Det var da en uhyre besynderlig beskrivelse de gir av oppskriften. Du kan da vel ikke skru ned tørrhumlinga på et øl som i utgangspunktet ikke tørrhumles? Og at de skal ha skrudd opp maltet for å skape massive aromaer høres rimelig merkelig ut når du ser på hva de faktisk bruker. Og så kaller de ølet en "retro style altbier" - og bruker Wyeast 1056 (som er den samme som WLP001 og s-05), og ikke altbiergjær.

Når det er sagt så bør det bli et godt øl. Men ...
 
Har gjort det, og ble henvist til beskrivelsen denne gang. Har fått oppskrifter før ja, men ikke denne gang

Forrige gang jeg fikk en oppskrift ifra Kinn så gikk det greit, men fikk egentlig beskjed om at de hadde sluttet og gi ut pga tidsbruk, nedskalering, spørsmål og eventualiteter mm. Siden har jeg ikke turd og spørre :)
 

Similar threads

Tilbake
Topp