Høsting av humle.

Har fått tilgang på naboens humlevekster. Den er vissen no men det kommer et nytt år  og nye muligheter om ikke så lenge.

Når vet jeg at humlen er klar for høsting?
Og evt. hvordan behandler jeg den, mellom innhøstinga og bruken?
Skal få stiklinger av han, er det rett det at det er forskjelligt kjønn på humleplantene (hann/ hunn planter)?

Rune
 
Hei Rune! Lars Bjørnstad har skrevet en artikkel om høsting, tørking og bruk av humle. Artikkelen finner du her, på nettsiden til Norbrygg.  :besserwisser:

Og ja, det er to kjønn og det er meget viktig å kun ha hunplanter. Dette gjelder også naboen din. Så hvis naboen har hanplanter så vil disse befrukte dine hunplanter og gjøre dem ubrukelige. Så hvis naboen har humlen kun til pynt så kan det hende du må bli hjelpegartneren hans og ta bort alt av hanplanter blant humleplantene.  >:D
 
No bor jeg på landet, så det blir vel 150-200 meter i mellom plantene. Og da skal det vel litt til at det blir et forhold mellom planta mi og han si :laugh:

Rune
 
Du har da god plass og kan sikre deg (og andre hjemmebryggere) en god del humle fremover ;).

Men 150-200 m er neppe nok. I Belgia, der det dyrkes humle til øl, er det forbudt å dyrke hanplanter nærmere enn 5 km til disse plantasjene. Så hvis du vil at dette skal fungere så må du nok høre med naboen din også.
 
Skal ta en prat med han om det. Tror ikke det blir problemer.
Blomstrer bra på vekstene hans, tror ikke jeg såg noen uten.  Men det er nok opp og fram før det blir blomstring her på gården, han snakka om at det tok 2-3 år før planta satte seg skikkeligt, men etter det har det blomstret i mengder. Tror det skal bli et artigt prosjekt.

Rune
 
Jeg har arva en humle av forreldrene mine, vokser som ett uvær hvert år. Kilovis med humle. Er det noen måte å finne ut av %AA i disse, og evnt. Hvilken type det er?
Kan alle humleplanter brukes til øl?
 
Med mindre du sender humle til et laboratorie kan du ikke finne ut av nøyaktig alfa-%. Men det finnes et litt enklere triks: lag te av humlen i hagen og humle hvorav du vet alfa-% på forhånd.

Eller enda enklere: plant og høst bare aromahumle, da kommer det ikke an på alfa-%.
 
image.jpg Har fått tilgang til en humleplante, nå lukter det stort sett som gress, regner med den ikke er klar for høsting, den skal vel lukte humle når man gnir på den?
 
Hei Rune! Lars Bjørnstad har skrevet en artikkel om høsting, tørking og bruk av humle. Artikkelen finner du her, på nettsiden til Norbrygg. :besserwisser:

Og ja, det er to kjønn og det er meget viktig å kun ha hunplanter. Dette gjelder også naboen din. Så hvis naboen har hanplanter så vil disse befrukte dine hunplanter og gjøre dem ubrukelige. Så hvis naboen har humlen kun til pynt så kan det hende du må bli hjelpegartneren hans og ta bort alt av hanplanter blant humleplantene. >:D
Hva skjer egentlig om hunnplanten blir befruktet? Forandrer konglen smak og lukt?
 
Tilbake
Topp