Gjenbruke gjær

Kan man trykk koke de der? Jeg har noen og 20 slike og enda mindre og og de er ikke like robuste som glass iallefall.

Tviler - men det er jo bare å prøve:). Nå skulle det vel holde å desinfisere? Den fremgangsmåten som Sarge linket til sier i alle bare "sanitized".

Gamle rør fra Whitelabs burde egne seg godt. Ellers har man kanskje tatt vare på gjærnæringsrør. ("Man" her i huset har i alle fall noen liggende, ut fra en sånn "kjekt å ha"-tankegang:).)
 
Ja, men jeg har blitt lei av å skrive det opp og opp igjen på tlf over tid :) FV er uansett en vanlig forkortelse på engelsk. Kanskje man skulle fornorske og kalt det GK?

hehe - tror du vil måtte bruke veldig mye mer tid på å forklare hva forkortelsen står for enn du sparer på å bruke den.

Men det er jo greit å bruke den i en tekst der du har brukt begrepet skrevet fullt ut en gang først.
 
hehe - tror du vil måtte bruke veldig mye mer tid på å forklare hva forkortelsen står for enn du sparer på å bruke den.

Men det er jo greit å bruke den i en tekst der du har brukt begrepet skrevet fullt ut en gang først.

Ja jeg gikk jo i fella med en eneste gang. Men nå er det iallefall to til som vet om det.
 
FV er da en helt vanlig forkortelse samme som BK, HLT, MLT..

hehe - amerikanerne har en voldsom (u)kultur på det der.

Forkortelser kan være greit når du kan beregne målgruppa, og veit at du blir forstått. Hvis ikke, kan det fort oppfattes som en form for arroganse. Og uansett; blir det for mange forkortelser i en tekst, går det ut over lesbarheten.

Det er som med øl; et visst måtehold er ikke så dumt;).
 
hehe - amerikanerne har en voldsom (u)kultur på det der.

Forkortelser kan være greit når du kan beregne målgruppa, og veit at du blir forstått. Hvis ikke, kan det fort oppfattes som en form for arroganse. Og uansett; blir det for mange forkortelser i en tekst, går det ut over lesbarheten.

Det er som med øl; et visst måtehold er ikke så dumt;).

Jeg liker best de amerikanske militære forkortelsene, hvor det virker som at de først finner seg et «tøft» ord som blir forkortelsen, så så finner noen random ord som passer inn i den.
 
Dette får jeg tydeligvis ikke til og dropper å gjenbruke gjær i denne omgang. Satte et lite kar til med ett annet gjær jeg hadde "vasket", og nå etter 14 dager på gjæringskaret lukter det ikke fristende. Helte det ut...
Når jeg har glemt denne fadesen vil jeg heller prøve å sette en større starter og ta vare på noe av denne til neste gang. Kjører trygt med tørrgjær neste gang, det har ihvertfall ikke feilet før ;)
 
Denne forklart av en mikrobiolog (dog på engelsk) sammenligner 3 metoder for oppbevaring og gjenbruk av gjær, der frysing med glyserin blir godt forklart og anbefalt med godt resultat.
Dette skal prøves en dag :)

https://www.homebrewtalk.com/maintaining-healthy-yeast-bank-long-term.html

Veldig fin og lettfattelig. Det er også omtrent slik jeg gjør det. Den største forskjellen er at jeg ikke bruker noen beholder med isopropylalkohol for å redusere frysetiden. Jeg bruker heller en fullstendig ukvalitetssikret metode, nemlig å putte rørene i en boks av isopor under nedfrysing. Jeg innbiller meg at også det vil senke hastigheten på nedfrysning noe.
 
Sist redigert:
Ja det var også min tanke om nedfrysingshastighet :) og muligens legge inn fryseelement for ytterlig temperaturutjevning /nedfrysingshastighet :)
 
Sist redigert:
Ja det har du nok helt rett i. :) Og glass er vel best til kjøleskap oppbevaring. Har bestilt meg plast selv. Med den prisen på plast så har det heller ikke noe å si om noen går i søppelet (plastgjenvinningen) :)
 
Hvis du har Yeast av White og Zainasheff kan du slå opp på side 161: "Most brewers report the yeast 'settles in' and performs best by the third generation".

Denne effekten er vel noe det er generell enighet om. Espen Lothe uttalte seg om dette i den berømmelige gjærepisoden til Vestkast, der han og Gahr Smith-Gahrsen snakket sammen om gjær, og det var ikke noe uenighet der.

Disse folka har en helt annen kontroll på prosessene enn det vi har, og de brygger så mye oftere.



Hvis du har gjort det du kan for ikke å få med avfall fra kokinga over i gjæringskaret, og hvis det ikke dreier seg om tørrhumlet øl, skulle vasking være helt unødvendig. Men regelen er at du ikke skal bruke gjær fra sterke øl (OG over 1.060) og ikke gjær fra veldig humlesterke øl. Du skal heller ikke bruke hele kaka - med mindre du skal brygge et større volum, selvfølgelig - eller noe fryktelig sterkt som krever virkelig massive mengder gjær.
Hva er grunnen til at man ikke skal bruke gjær fra øl med OG over 1.060? Blir ikke noe gjenbruk av gjær på meg da...
 
Tilbake
Topp