Eple cider fra eget tre, mengde

heisan godtfolk
Jeg har høstet litt av eppletreet og 2 bæreposer gir omtrendt 5 liter. Jeg har droppa saftkokeren da noen mente det var en kardinal tabbe. Hehe.
Kjøpte en juice dings til å feste på min Kenwood Major og resultatet er veldig lovende. Litt fruktkjøtt blir det, men ikke værre en at jeg kan få silt det av.
Spørsmålet er: siden mengden blir betydelig mindre, kan jeg spe med noe? Vann? Kjøpejiuce o.s.v. Eller er det bare å høste mer? Ønsker jo mest mulig ut av treet - hehe
 
Har du mulighet er det jo bare å høste mer, eller spe på med annen juice. Men ikke vann da.... Det hører ikke hjemme i en cider :) Klarer du å få 1 liter juice fra 2 kg epler, sånn ca, eller er det mye mindre?
 
Har du mulighet er det jo bare å høste mer, eller spe på med annen juice. Men ikke vann da.... Det hører ikke hjemme i en cider :) Klarer du å få 1 liter juice fra 2 kg epler, sånn ca, eller er det mye mindre?
Tja, litt usikker. Plukket to rema poser i går, med variert størrelse på eplene. Den ene posen hadde en del store epler. Hva de veier skal jeg sjekke etterpå for nå har jeg plukket en bøtte til. Skal derfor regne ut hvor mye juice jeg får pr. kg. Men i hodet mitt akkurat nå så er vel ikke 1:2 så langt fra sannheten. Men OK. Da sper jeg med kjøpe juice ;) Tenkte å sette 20 liter
uhm, har også masse pærer på et annet tre - er det mulig å mikse ?
 
Ja, men du må passe på å få nok bitterhet og tanniner også, ellers blir det bare tamt.

2 : 1 er vel det man anser som maksimalt tror jeg , altså 2kg frukt til 1 liter juice.
 
Brukte du den saftsentrifuga for Kenwood? Jeg lagde 10L 50/50 eple/pære med den her om dagen. Startet 22 og var vel i seng i firetiden på morgenen. Måtte plukke en batch til med pærer (med hodelykt) hos naboen i tretiden. Usikker på hva naboene tenker, men jeg synes det ble litt intenst.

Det gikk MYE lettere med pærer i sentrifuga. Men desto mer fruktkjøtt og grønn gugge. Jeg tror sistnevnte kan være bra, da det trolig bidrar med tanniner under gjæringen av ellers litt søte frukter.

For tidlig å si hvordan det går, men hvis du prøver så er vi i det minste to!
 
Brukte du den saftsentrifuga for Kenwood? Jeg lagde 10L 50/50 eple/pære med den her om dagen. Startet 22 og var vel i seng i firetiden på morgenen. Måtte plukke en batch til med pærer (med hodelykt) hos naboen i tretiden. Usikker på hva naboene tenker, men jeg synes det ble litt intenst.

Det gikk MYE lettere med pærer i sentrifuga. Men desto mer fruktkjøtt og grønn gugge. Jeg tror sistnevnte kan være bra, da det trolig bidrar med tanniner under gjæringen av ellers litt søte frukter.

For tidlig å si hvordan det går, men hvis du prøver så er vi i det minste to!
Kult. Ja, kjøpte den fra Kenwood, den som monteres på toppen. Ikke den i front. Aner ingen ting om tani er, men om det er som du sier så har jeg flaks. Hadde nemlig tenkt å kjøpe en meskepose og sile, men det bør jeg dermed altså ikke. Ble ca 15 liter av treet totalt. Har masse pærer igjen så kanskje jeg mikser, eller rett og slett adder litt firstprice eple juice. Skal lese meg opp på tanniner...
 
Kult. Ja, kjøpte den fra Kenwood, den som monteres på toppen. Ikke den i front. Aner ingen ting om tani er, men om det er som du sier så har jeg flaks. Hadde nemlig tenkt å kjøpe en meskepose og sile, men det bør jeg dermed altså ikke. Ble ca 15 liter av treet totalt. Har masse pærer igjen så kanskje jeg mikser, eller rett og slett adder litt firstprice eple juice. Skal lese meg opp på tanniner...
Ok. Leste litt om det. Står bl.a. At fruktstein inneholder rikelig med tanniner. Gir jo mening når man tenker på hva som skjer når disse tygges . Haha.
Betyr vel at man kan tilsette knust fruktstein fra epler og, eller pærer. Kan jo også godt hende at mye fruktstein masse er med i juicen da raspingen er ganske så effektiv
 
Ok. Leste litt om det. Står bl.a. At fruktstein inneholder rikelig med tanniner. Gir jo mening når man tenker på hva som skjer når disse tygges . Haha.
Betyr vel at man kan tilsette knust fruktstein fra epler og, eller pærer. Kan jo også godt hende at mye fruktstein masse er med i juicen da raspingen er ganske så effektiv
Ja, raspingen sender nok med en del tanningrikt materiale. Tanniner er det samme som folk kaller garvesyre i rødvin. Det stammer fra skallet (+ steiner m.m) til vindruen. Mer teknisk så heter forbindelsene polyfenoler, og de gir en snerpete (astringent) følelse i munnen. Noen av disse er hissigere enn andre, og vil med tiden reagere med andre stoffer i cideren/vinen og felle ut. Andre forblir lenger oppløst, og vil bidra til et rikere smaksbilde og hindre at cideren oppleves kjedelig og tam. Mye rødvin ville for eksempel oppleves som emmen alkoholisk saft hvis det ikke var for litt snerp fra polyfenolene.
Skulle det følge med for mye polyfenoler fra skall og stein, så vil dette føre til at cideren må lagres ekstra lenge for å få fellet ut litt av det astringente. Dette er vel den eneste risikoen jeg umiddelbart ser for meg med å la så mye fruktkjøtt være med - med mindre det skulle vise seg at fermentert pæreskall bare smaker grunnleggende jævlig. Må ha litt spenning i hverdagen, si!

Slik min cider ser ut, så er det liten tvil om at den må gjennom et silklede før den fates. Det er vel en god fjerdedel/femtedel med guffe. Så du får vurdere ut fra graden av tanninbehov om du siler før eller etter! :)
 
Ahhhh, da var jeg ferdig med storjobben. Drøssvis med epler og pærer er nå raspet og har en sats på 25 liter. Fikk ut 1 liter pr 2 kg frukt. Sg er 1051 og gjær er tilsatt.
Settes til gjæring i kveld og gleder meg villt til første plopp.

Trenger litt info: hva skal jeg kjøpe inn av ting til dette kjemisettet? Tenker på klaringsmiddel og slikt. Selve satsen er ganske brun, noe jeg forventet da frukt gjerne gjør slikt. Vil dette endre farge etter hvert? Tenker på at cideren som kjøpes på butikken er klar, men det er vel bare e stoffer hele driten tenker jeg
Tusen takk for all hjelp! Dette er skikkelig morro og herved min nye hobby
 
Ahhhh, da var jeg ferdig med storjobben. Drøssvis med epler og pærer er nå raspet og har en sats på 25 liter. Fikk ut 1 liter pr 2 kg frukt. Sg er 1051 og gjær er tilsatt.
Settes til gjæring i kveld og gleder meg villt til første plopp.

Trenger litt info: hva skal jeg kjøpe inn av ting til dette kjemisettet? Tenker på klaringsmiddel og slikt. Selve satsen er ganske brun, noe jeg forventet da frukt gjerne gjør slikt. Vil dette endre farge etter hvert? Tenker på at cideren som kjøpes på butikken er klar, men det er vel bare e stoffer hele driten tenker jeg
Tusen takk for all hjelp! Dette er skikkelig morro og herved min nye hobby
Jeg vil tro de som lager sider profesjonelt strekker seg langt for å unngå at mosten oksiderer. Det er jo derfor den blir brun.
 
Til neste gang kan det være en ide å tilsette litt sitron eller noe slikt, det demper oksidasjon under pressing :)
 
Tilbake
Topp