Tråden for dumme spørsmål.

Er det noen som har erfaring med Weyermann Barke-malt, eller har noen formening om forskjeller i smak ved å bruke ulike typer pilsnermalt, la oss si i en nordtysk pils?

Best/Weyermann pilsnermalt
Weyermann Barke
Weyermann Premium
Weyermann floor-malted
etc.

Det er liksom prikken over i-en jeg tenker på, ja.
 
Jeg er ihvertfall ikke hipster. Har ikke skjegg og er for gammel. Spiser grandis også om det byr seg.
Jeg tror ikke alder har så mye å si for en "stil". Hvis ikke dette er en kjekk hipster vet ikke jeg:

852bb6e0b6e770a935842d386a8a523d.jpg
 
Er det noen som har erfaring med Weyermann Barke-malt, eller har noen formening om forskjeller i smak ved å bruke ulike typer pilsnermalt, la oss si i en nordtysk pils?

Best/Weyermann pilsnermalt
Weyermann Barke
Weyermann Premium
Weyermann floor-malted
etc.

Det er liksom prikken over i-en jeg tenker på, ja.[/QUO

Har en tysk pils med 100% barke å mittelfruh stående til gjæring nå, altfor tidlig å mene noe om den. Men det virker lovende.
 
Jeg tror ikke alder har så mye å si for en "stil". Hvis ikke dette er en kjekk hipster vet ikke jeg:

852bb6e0b6e770a935842d386a8a523d.jpg

mancrush
A hetrosexual man admiring another man to an extreme in a non-romantic or sexual way, more having an intense desire to be that other man.
I have the biggest mancrush on Brad Pitt, I wish I could be him.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
mancrush
A hetrosexual man admiring another man to an extreme in a non-romantic or sexual way, more having an intense desire to be that other man.
I have the biggest mancrush on Brad Pitt, I wish I could be him.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Yes! Se ut som en hipp 79-åring når man tydligvis bare er 39 i følge en post over her!
 
Flasker en APA nå, men når jeg har fylt flaskene så er det veeeldig mye bobler/kullsyre/c02 som stiger oppover i flasken.
Som om ølet allerede er karbonert.
Bør vell ikke korke mens det er så mye kullsyre eller hva det er i flasken?
La dem stå litt til det har roet seg og så feste korken?
 
Flasker en APA nå, men når jeg har fylt flaskene så er det veeeldig mye bobler/kullsyre/c02 som stiger oppover i flasken.
Som om ølet allerede er karbonert.
Bør vell ikke korke mens det er så mye kullsyre eller hva det er i flasken?
La dem stå litt til det har roet seg og så feste korken?
Det er CO2 i ølet fra før av, produsert under gjæringa. Det skal være slik. Det blir tatt høyde for når sukkermengden til karboneringa beregnes. Så kork med en gang du.
 
Flasker en APA nå, men når jeg har fylt flaskene så er det veeeldig mye bobler/kullsyre/c02 som stiger oppover i flasken.
Som om ølet allerede er karbonert.
Bør vell ikke korke mens det er så mye kullsyre eller hva det er i flasken?
La dem stå litt til det har roet seg og så feste korken?

Det er bare bra, det der; det driver ut luft.

Har du flasket kaldt øl som du nettopp har satt opp i romtemperatur, vil det føre til at det frigjøres co2 etter hvert som ølet varmes opp. Det er muligens det du ser? Eller det kan være at du har flasket relativt tidlig. Om ølet får stå en dag eller fire etter at FG er nådd, vil det være roligere.

Men jeg kan ikke tenke meg at det representerer noen fare å korke.
 
Takk, begge to!

Da fortsetter jeg og flaske :)

Har bare ikke sett så mye CO2 før under flasking, men det roer seg i flaskene etter 1min ca.
 
Sikkert besvart mange ganger før, men er det noen alternative midler for førstegangsvask av rustfri gjæringstank?
 
PBW tar ikke oljerester så godt. Jeg ville anskaffet TSP som nevnt over. Ellers kan billig maskinoppvaskmiddel (uten glans) og zalo fungere. Det er bare å teste. Forsøk å dra over med en hvit tørkerull etterpå langs sveiser og i kriker og kroker. Om det er like hvitt er du i mål og du kan brygge i vei :)
 
Hvis jeg tapper nesten bare skum fra fat som har stått med 1 bar i ca 14 grader i ca en uke betyr det at co2’en ikke har satt seg skikkelig? Prøvde å slippe ut trykket et par ganger til jeg fikk passende mengde skum, men da var det helt flatt øl. Bruker skumdempende oppsett så slanger er neppe problemet.
 
Tilbake
Topp