Bryggertabber

Nå har jeg aldri brukt 530, men kanskje kan du prøve med noen grader lavere temperatur @Chiefen?
Har brukt 380 i ganske full bøtte men måtte ned på 12,5C for å få den til å være på plass.
(Ble rikelig banansmak likevel)
 
Nå har jeg aldri brukt 530, men kanskje kan du prøve med noen grader lavere temperatur @Chiefen?
Har brukt 380 i ganske full bøtte men måtte ned på 12,5C for å få den til å være på plass.
(Ble rikelig banansmak likevel)

Enig. Lav starttemperatur + nok, frisk gjær = rolig og effektiv gjæringsprosess uten problemer med skum i gjærlåsen.

Jeg brukte wyeast 3068 (= wlp300) til min siste weissbier, og det gikk også smertefritt, sjøl om jeg begynte litt høyere enn deg, på 15 grader. Jeg topphøsta riktignok, men tror det ville gått greit uansett.
 
Vis vedlegget 38786 Vis vedlegget 38787 Wlp 530 ja. Greit med sluk i gulvet. Byttet lokk og fjernet litt gjærskum.
Greit med blow off tube der tror jeg. Går faktisk ann å topphøste på den måten også. Jeg la slangen nedi en høy smal glassbeholder. Det samlet seg masse deilig hvit gjær nede i bunnen, samt en liten skvett vørter oppå. Bare så synd at jeg ikke hadde bruk for gjæra akkurat da og hadde tatt av fra tidligere laget starter til senere bruk. Gjæren var 3787, også en gjær med utbrytertrang.
Hadde dunken og glasset inne i et kjøleskap så risikoen for uønskete gjester var liten. - Tror jeg.
 
Starter/etterfylling/karbonering vs. Søl/oppvask/lukt/kliss
Tja... regner med at prosessen blir justert neste gang :)
Ja kanskje brygge litt mindre. 50liter er kanskje passelig. Fermenteren er 1/2 barrel (63 liter). Evt brygge 100 liter og bruke begge fermenterne. :)
Det sølet var ikke så ille. Har sluk en meter unna og godt fall. Bare å spyle.
 
Satte mitt andre brygg forleden (Amber Christmas) på hjemmebryggeren som jeg ikke vet merket på da det var kjøpt av en kjenning som ikke har brukt det , men som alle andre har kastet bruksanvisningen.
Var akkurat ferdigmesket, slet med å få løftet opp meskekaret med en hånd fikk festet ringen som skal holde meskekaret oppe(den rette veien trodde jeg da ) å begynte å meske ut med 77 graders vann da meskekaret bestemte seg for å ta en plutselig tur ned til bunnen av kokeren og i prosessen dynke undertegnede samt rommet med varm vørter. Sluttresultatet er 20 istedenfor 23 liter til gjæring.
 
Satte mitt andre brygg forleden (Amber Christmas) på hjemmebryggeren som jeg ikke vet merket på da det var kjøpt av en kjenning som ikke har brukt det , men som alle andre har kastet bruksanvisningen.
Var akkurat ferdigmesket, slet med å få løftet opp meskekaret med en hånd fikk festet ringen som skal holde meskekaret oppe(den rette veien trodde jeg da ) å begynte å meske ut med 77 graders vann da meskekaret bestemte seg for å ta en plutselig tur ned til bunnen av kokeren og i prosessen dynke undertegnede samt rommet med varm vørter. Sluttresultatet er 20 istedenfor 23 liter til gjæring.
Gikk det bra med bryggeren??
 
Satte mitt andre brygg forleden (Amber Christmas) på hjemmebryggeren som jeg ikke vet merket på da det var kjøpt av en kjenning som ikke har brukt det , men som alle andre har kastet bruksanvisningen.
Var akkurat ferdigmesket, slet med å få løftet opp meskekaret med en hånd fikk festet ringen som skal holde meskekaret oppe(den rette veien trodde jeg da ) å begynte å meske ut med 77 graders vann da meskekaret bestemte seg for å ta en plutselig tur ned til bunnen av kokeren og i prosessen dynke undertegnede samt rommet med varm vørter. Sluttresultatet er 20 istedenfor 23 liter til gjæring.
Gikk det bra? Jeg har gjort det samme, og det gjorde vondt som f...
 
Tilbake
Topp