"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Der ser du :) for å oppklare min uvitenhet så kom jeg nå på at dette selvsagt gjelder Torrified vs flaket hvete der noen velger å bruke Torrified for å lette konverteringen av sukkeret. Terrified...

Valset hvete gir 1.030, ja.

Går ut fra at du mener konvertering av stivelse til sukker;). Er stivelsen bedre pre-gelatinisert i torrefied enn i valset hvete?
 
Valset hvete gir 1.030, ja.

Går ut fra at du mener konvertering av stivelse til sukker;). Er stivelsen bedre pre-gelatinisert i torrefied enn i valset hvete?
Stemmer, stemmer :)
"Torrified Wheat has been heat treated (kind of "popped") to break the cellular structure, allowing for rapid hydration and allows malt enzymes to more completely attack the starches and protein."
 
Sist redigert:
Skal i gang med en ny runde med NEIPA. Er det noen som har erfaring med Denali? Vurderer å kjøre på med den i kombinasjon med Citra og Vic secret. Tenkte like deler av alle tre humlene under hopstand og som tørrhumle.
 
Skal i gang med en ny runde med NEIPA. Er det noen som har erfaring med Denali? Vurderer å kjøre på med den i kombinasjon med Citra og Vic secret. Tenkte like deler av alle tre humlene under hopstand og som tørrhumle.

Sjekk Westum Hjemmebryggeri på fb, har skrevet en del om det, mye ananas visstnok.
 
Hei.
Jeg har blitt spurt av en kollega om jeg kan brygge en Jacobsen Brown Ale, og finner ikke noen kloneoppskrift. På sidene til Jacobsen har jeg funnet hvilke malt og humler de benytter, så jeg har forsøkt å lage en oppskrift basert på dette.
Skulle gjerne hatt deres innspill på denne før jeg bestiller ingredienser og brygger.

Jeg skulle også hatt en anbefaling på hvilken glukosesirup jeg bør benytte, og når dette er best å tilsette.

IBU: 23 (Tinseth)
Farge: 37 EBC
Forventet OG: 1.060
Forventet FG: 1.013
Batch Size: 25 L
Boil Time: 90 min

Malt
5 kg - Pale Malt, Maris Otter 5.9 EBC
500 gr.Amber Malt 101 EBC
400 gr.Caraamber 71 EBC
300 gr.Caramalt 29.5 EBC
80 gr. Brown Malt (200) 200 EBC
80 gr.Carafa Special I 900 EBC

Tilsetninger
300 ml. Glukosesirup

Humle
60 min - 18 g - East Kent Goldings (EKG) - 5.1%
60 min - 18 g - Fuggles - 4.5%
15 min - 15 g - East Kent Goldings (EKG) - 5.1%
15 min - 15 g - Fuggles - 4.5%
0 min - 40 g - Nelson Sauvin - 10.7%

Gjær
2 pk. WLP 005

Ser frem til svar, og er spent på om jeg er helt på villspor :)
 
Hei.
Jeg har blitt spurt av en kollega om jeg kan brygge en Jacobsen Brown Ale, og finner ikke noen kloneoppskrift. På sidene til Jacobsen har jeg funnet hvilke malt og humler de benytter, så jeg har forsøkt å lage en oppskrift basert på dette.
Skulle gjerne hatt deres innspill på denne før jeg bestiller ingredienser og brygger.

Jeg skulle også hatt en anbefaling på hvilken glukosesirup jeg bør benytte, og når dette er best å tilsette.

IBU: 23 (Tinseth)
Farge: 37 EBC
Forventet OG: 1.060
Forventet FG: 1.013
Batch Size: 25 L
Boil Time: 90 min

Malt
5 kg - Pale Malt, Maris Otter 5.9 EBC
500 gr.Amber Malt 101 EBC
400 gr.Caraamber 71 EBC
300 gr.Caramalt 29.5 EBC
80 gr. Brown Malt (200) 200 EBC
80 gr.Carafa Special I 900 EBC

Tilsetninger
300 ml. Glukosesirup

Humle
60 min - 18 g - East Kent Goldings (EKG) - 5.1%
60 min - 18 g - Fuggles - 4.5%
15 min - 15 g - East Kent Goldings (EKG) - 5.1%
15 min - 15 g - Fuggles - 4.5%
0 min - 40 g - Nelson Sauvin - 10.7%

Gjær
2 pk. WLP 005

Ser frem til svar, og er spent på om jeg er helt på villspor :)
Laget du Brown ale etter den oppskriften? Så denne da du posten den og har vurdert den selv. Ble den veldig lik Jacobsen?
 
Laget du Brown ale etter den oppskriften? Så denne da du posten den og har vurdert den selv. Ble den veldig lik Jacobsen?

Hei. Nei jeg har ikke brygget den ennå. Det ble brygget en Simcoe smash og en amber ale etter jeg postet. Mest fordi jeg er usikker på glukosesirupen. Jeg vet at malttyper og humletyper er rett så det skal være et godt utgangspunkt. Den ligger på listen av kommende brygg men tidsklemme gjør at jeg ikke får brygget den før neste bryggedag 20 oktober. Gi gjerne en tilbakemelding om du prøver deg på denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Høst, og vi gearer om amerikaølet fra østkyst til vestkyst. Da blir det selvfølgelig Kinns Vestkyst. Velprøvd oppskrift, men jeg tenker å flytte litt på humlene.

Grunnideen er å få kompensert for den lengre kjøletida bryggeriet har, gjennom å flytte tilsettinga ved kokeslutt til et humlestopp på 10 minutter etter at jeg har kjølt ned til 80 grader. Men dette påvirker jo effekten av de andre tilsetningene, også, og dermed må de flyttes nærmere kokeslutt.

Kinn har like tilsetninger ved 30, 15 og kokeslutt, mens jeg tenker meg 15, 2 og altså humlestopp 80/10. Tidligere erfaringer med humlestopp ved 80 tilsier at dette bør bli bittert nok, og så regner jeg med å beholde noe mer aroma og smak fra kjelehumlene.

Jeg tenker meg å dele opp tørrhumlinga, også, slik at det blir 28 gram etter 2 dager og 70 gram etter 6 dager.

Høres dette fornuftig ut?

Oppskrift, for dem som måtte være interessert:
Litt nedskalert, til OG 1.061, FG 1.014 og ABV 6,2%
Malt til 24 liter
6,50 kg Maris Otter (93%)
0.25 kg Pale Crystal 70 (3,5%)
0.25 kg Crystal 120 (3,5%)
Humle
15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og WP 10 minutter ved 80 grader
Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+ (etter ca. 2 dager), og 10 gr av hver fire dager deretter. (Regner med å tappe etter 10-12 dager.)
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
 
Sist redigert:
Jeg holder på å planlegge #42

Navnet blir selvfølgelig: #42 Svaret på alt

Tilfeldigvis blir #42 et veldig spesielt øl. Og det syns jeg er gøy.
Det blir et juleøl med kun norske ingredienser.
Oppfordringen om å lage et øl med KUN norske ingredienser kom fra Arne Nicolai Bøhmer på årets Bjorleik der han hold et foredrag om norsk malt, humle og kveik. Han var også opptatt av at bryggere i Norge må markedsføre de norske råvarene som spesialitet som vi kan hevde oss i ølverden.
Og det har jeg tenkt å gjøre, altså markedsføre når jeg bruker norske ingredienser.

Malten i ølet blir to typer norsk malt:
Jeg var så heldig å vinne 8 kg Pale malt fra Arne sitt Norsk Malt i PF på Bjorleik i år.
Her er en fin artikkel om Norsk Malt: https://www.hamar-dagblad.no/mat-og-drikke/hamar/nyheter/spar-maltsuksess-i-furnes/s/5-80-41617
Malten fra Norsk Malt er gulvmaltet og lett undermodifisert, eller egentlig ujevnt modifisert, så Arne anbefaler et "gammeldags" meskeskjema med steg på både 40°C og 50°C.
@1Morten har gitt meg 4 kg Stjørdalsmalt, dealen er at han får øl når jeg lager noe med denne malten.
Så det blir snart juleøl på deg @1Morten :)
Stjørdalsmalten er maltet og så tørket i et såkalt såinn-hus der malten tørkes ved at varmen og røyken fra et bål strømmer gjennom malten. Den får et ekstremt røykpreg.

Norsk humle har jeg fra Fletre humlehage på Voss. Dette er en aromahumle med Alfa-syre ca 2,5%
http://www.fletre-humlehage.com/humle/
Jeg har 200 g hel, tørket humle og tenker å bruke 100 g som bitterhumle og 100 g som aromahumle ved kokeslutt.
Kanskje råflott å bruke en aromahumle som bitterhumle, men jeg vil ha kun norske ingredienser så jeg har ikke noen annen humle som bitterhumle.

Det skal selvfølgelig gjæres med kveik. Jeg bruker Sigmund Gjernes sin kveik. http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html#kv1
Tenker en ordentlig underpitch for å få frem sitruspreget fra kveiken. Regner med ca 80% utgjæring.

Norsk regnvann fra Bergen og lokal einer til einerlåg.
Bruker einerlåg til både meskevann og skyllevann.
En bærepose einer, de 20-30 ytterste cm fra kvistene.
Einer legges i 36 liters kjele og fylles med med ca 30 liter vann. Varmer opp til 70°C, skrur av varmen og lar dette trekke over natten.
Fyller opp med kald vann/isbiter for å justere til 43 grader på morgenen dersom det er nødvendig, da treffer jeg ca på 40 grader ved innmesk.
Mesker med ca 22 liter vann, 2,5 liter vann pr kilo malt + litt dødrom under falskbunnen.
Etter at jeg har tatt vann til meskingen etterfylles det med vann slik at jeg har ca 26 liter skyllevann, varmes opp til 70 grader mens jeg mesker.
Meske- og koke-kjelene er også 36 liter.

Inspirasjonen til dette ølet er Vossaøl som meskes i 3 timer og kokes i 4 timer.
Masse inspirasjon på @larsga sin blogg: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html, http://www.garshol.priv.no/blog/302.html


Batchstørrelse: 25 liter postboil
OG: 1.064
FG: 1.013
ABV: 6,96%
EBC: ??

Malt:
8,0 kg Pale Malt fra Norsk Malt
0,5 kg Stjørdalsmalt fra Jørung Gevind

Humle:
100 g Fletre humle (heil) AA2,5% @60 min -> 25 IBU
100 g Fletre humle @0 min

Gjær:
#1 Sigmund Gjernes, 2 g tørket kveik

Mesking:
10 min @40°C
10 min @50°C
160 min @64°C
10 min @78°C

Vurderer å partiskylle siden jeg uansett må koke bort en god del for å få plass til total mengde med 40 liter vørter som skal kokes inn til 25 liter.
Koker rundt 4 timer.

Kjøler ned til 39°C og pitcher kveiken.
Gjærer på 39°C i 4 dager.

Høres ikke dette gøy ut? :)
 
Jeg holder på å planlegge #42

Navnet blir selvfølgelig: #42 Svaret på alt

Tilfeldigvis blir #42 et veldig spesielt øl. Og det syns jeg er gøy.
Det blir et juleøl med kun norske ingredienser.
Oppfordringen om å lage et øl med KUN norske ingredienser kom fra Arne Nicolai Bøhmer på årets Bjorleik der han hold et foredrag om norsk malt, humle og kveik. Han var også opptatt av at bryggere i Norge må markedsføre de norske råvarene som spesialitet som vi kan hevde oss i ølverden.
Og det har jeg tenkt å gjøre, altså markedsføre når jeg bruker norske ingredienser.

Malten i ølet blir to typer norsk malt:
Jeg var så heldig å vinne 8 kg Pale malt fra Arne sitt Norsk Malt i PF på Bjorleik i år.
Her er en fin artikkel om Norsk Malt: https://www.hamar-dagblad.no/mat-og-drikke/hamar/nyheter/spar-maltsuksess-i-furnes/s/5-80-41617
Malten fra Norsk Malt er gulvmaltet og lett undermodifisert, eller egentlig ujevnt modifisert, så Arne anbefaler et "gammeldags" meskeskjema med steg på både 40°C og 50°C.
@1Morten har gitt meg 4 kg Stjørdalsmalt, dealen er at han får øl når jeg lager noe med denne malten.
Så det blir snart juleøl på deg @1Morten :)
Stjørdalsmalten er maltet og så tørket i et såkalt såinn-hus der malten tørkes ved at varmen og røyken fra et bål strømmer gjennom malten. Den får et ekstremt røykpreg.

Norsk humle har jeg fra Fletre humlehage på Voss. Dette er en aromahumle med Alfa-syre ca 2,5%
http://www.fletre-humlehage.com/humle/
Jeg har 200 g hel, tørket humle og tenker å bruke 100 g som bitterhumle og 100 g som aromahumle ved kokeslutt.
Kanskje råflott å bruke en aromahumle som bitterhumle, men jeg vil ha kun norske ingredienser så jeg har ikke noen annen humle som bitterhumle.

Det skal selvfølgelig gjæres med kveik. Jeg bruker Sigmund Gjernes sin kveik. http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html#kv1
Tenker en ordentlig underpitch for å få frem sitruspreget fra kveiken. Regner med ca 80% utgjæring.

Norsk regnvann fra Bergen og lokal einer til einerlåg.
Bruker einerlåg til både meskevann og skyllevann.
En bærepose einer, de 20-30 ytterste cm fra kvistene.
Einer legges i 36 liters kjele og fylles med med ca 30 liter vann. Varmer opp til 70°C, skrur av varmen og lar dette trekke over natten.
Fyller opp med kald vann/isbiter for å justere til 43 grader på morgenen dersom det er nødvendig, da treffer jeg ca på 40 grader ved innmesk.
Mesker med ca 22 liter vann, 2,5 liter vann pr kilo malt + litt dødrom under falskbunnen.
Etter at jeg har tatt vann til meskingen etterfylles det med vann slik at jeg har ca 26 liter skyllevann, varmes opp til 70 grader mens jeg mesker.
Meske- og koke-kjelene er også 36 liter.

Inspirasjonen til dette ølet er Vossaøl som meskes i 3 timer og kokes i 4 timer.
Masse inspirasjon på @larsga sin blogg: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html, http://www.garshol.priv.no/blog/302.html


Batchstørrelse: 25 liter postboil
OG: 1.064
FG: 1.013
ABV: 6,96%
EBC: ??

Malt:
8,0 kg Pale Malt fra Norsk Malt
0,5 kg Stjørdalsmalt fra Jørung Gevind

Humle:
100 g Fletre humle (heil) AA2,5% @60 min -> 25 IBU
100 g Fletre humle @0 min

Gjær:
#1 Sigmund Gjernes, 2 g tørket kveik

Mesking:
10 min @40°C
10 min @50°C
160 min @64°C
10 min @78°C

Vurderer å partiskylle siden jeg uansett må koke bort en god del for å få plass til total mengde med 40 liter vørter som skal kokes inn til 25 liter.
Koker rundt 4 timer.

Kjøler ned til 39°C og pitcher kveiken.
Gjærer på 39°C i 4 dager.

Høres ikke dette gøy ut? :)

Etter noen staup av den der, vil det vel falle naturlig å teste ut fly-kurset i boka, også:p. Bør vel kanskje trykkes på etiketten?
 
Etter noen staup av den der, vil det vel falle naturlig å teste ut fly-kurset i boka, også:p. Bør vel kanskje trykkes på etiketten?
Høy alkoholstyrke kan av å til være svare på mye ;)

Neida, jeg er usikker på hvor mye sukkerstoffer jeg får ut av disse maltene.
Jeg har blitt fortalt at jeg ikke kan regne med like god ekstraksjon som på et moderne malt.
Så jeg har satt opp at malten har potensielt ekstrakt 1.030 SG, mot normalt 1.036 for basemalt.
Så får vi se. Jeg bruker jo både anbefalt meskeskjema og en ekstremt lang mesketid (ca 30 timer).

Så det kan jo være at jeg får en mye høyere OG enn det jeg har beregnet. Blir spennende å se.
Noen som har brygget med Pale malt fra Norsk Malt og som har noen erfaringstall?
 
Ønsker meg en APA med god smaksfylde og godt humlekick uten for mye alkohol. Maltoppskrifta er løst basert på Zainasheffs på s.134 i Brewing Classic Styles. Jeg er usikker på IBU-beregninga. Ikke at jeg er så opphengt i det tallet, jeg tenker i retning "nok, men langt unna for mye". Sånn 35ish. Her ligger det 6 Ibu på 60 minutter, og så spørs det hva jeg får ut av WP på 80 grader i 10 minutter. Jeg får dessuten opplevd bitterhet ut av denne tørrhumlinga, også, så basert påden begrensede erfaringa jeg har med denne formen for humling, vil jeg tro at dette skulle holde sånn akkurat. Men jeg vil veldig gjerne ha kommentarer på det.

APA med Lemondrop og Mosaic oktober 2018

OG 1.048, FG 1.011 (77% utgjæring), ABV 4,9%, SRM 15. Meske på 67 grader + 72. Batch sparge, 80% effektivitet.
Malt til 24 liter ferdig øl.

3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC
Humle (32 liter til kok, 28 liter etter kok)
5 gr Simcoe (13%) @ 60
25 gr Lemondrop (5,5%) @ WP 80/10
25 gr Mosaic (12,5%) @ WP 80/10
20 gr Lemondrop DH etter 2 dager
20 gr Moasaic DH etter 2 dager
30 gr Lemondrop DH etter 6 dager
30 gr Moasiac DH etter 6 dager
Gjær
WLP 013 London Ale
 
Hei,

Jeg prøver meg på en delvis hjemmekomponert IPA, og vil gjerne ha innspill på oppskrift.

Inspirasjonen er Northern Trails No. 2 som Mikkeller har brygget for SAS. Inspirasjon i den forstand at jeg skal bruke samme humler i tillegg til litt hvete, forøvrig har jeg ikke andre ambisjoner om å få til en frisk og god DIPA.

Humlene som er angitt på Northern Trails boksen er Mosaic, Nelson Sauvin, Citra og Simcoe, og etter litt googling har jeg tenkt Mosaic som bitter og resten for aroma. Humleskjema er dels tatt fra en annen IPA jeg har brygget, men mengdene er jeg svært usikker på. Jeg har komponert oppskriften i Brewfather, og ser at jeg kommer ut med IBU på 183 som er innenfor langt utenfor alle IPA stilene i Brewfather såvidt jeg kan se, men det samme gjelder en annen DIPA jeg har brygget og som jeg ble veldig fornøyd med.

I oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt for maltsammensteningen er det angitt 90 min kok. Usikker på hva jeg oppnår med dette all den tid det er bare drøyt 3% pilsnermalt, men jeg har nå tatt det med allikevel, det er samme andel pilsnermalt i den oppskriften så jeg tenker at det uansett ikke blir helt feil.

Alle konstruktive innspill tas imot med takk :)

IPA - Mosaic-Citra-Simco-Nelson
American-Style India Pale Ale
7.1% / 16.6 °P
All Grain

Brewtools B40pro 27L Batch
72% efficiency
Batch Volume: 20 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 20.98 L
Sparge Water: 14.07 L
Total Water: 35.05 L
Boil Volume: 30.25 L
Pre-Boil Gravity: 1.056


Vitals
Original Gravity: 1.068
Final Gravity: 1.014
IBU (Tinseth): 183
Color: 15.8 EBC


Mash
Temperature — 67 °C — 60 min
Mash Out — 77 °C — 10 min

Malts (6 kg)
5 kg — Muntons Pale Malt Maris Otter — Grain — 5 EBC
500 g — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
200 g — Muntons Caramel/Crystal Malt — Grain — 118 EBC
200 g — Hoepfner Carapils — Grain — 4 EBC
96 g — Bairds Caramalt Malt — Grain — 30 EBC

Hops (340 g)
100 g — Mosaic 12.25% — Boil — 90 min
30 g — Mosaic 12.25% — Boil — 45 min
15 g — Mosaic 12.25% — Boil — 30 min
30 g — Citra 12% — Boil — 1 min
30 g — Nelson Sauvin 12% — Boil — 1 min
30 g — Simcoe 12.4% — Boil — 1 min

30 g — Citra 12% — Dry Hop — day 3
30 g — Nelson Sauvin 12% — Dry Hop — day 3
30 g — Simcoe 12.4% — Dry Hop — day 3

5 g — Citra 12% — Dry Hop — day 8
5 g — Nelson Sauvin 12% — Dry Hop — day 8
5 g — Simcoe 12.4% — Dry Hop — day 8


Yeast
1.7 pkg — White Labs WLP001 California Ale


Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days


Carbonation: 2.4 CO2-vol
 
Min første reaskjon er at du brenner av fryktelig mye fin humle til ingen nytte i de enorme bittertilsetningene. Du kjenner neppe forskjell på 80 og 180 IBU. Jeg veit ikke om det kommer noe spesielt av smak ut av dette, men det jeg kan se du får, er unødig mye tanniner.
 
Min første reaskjon er at du brenner av fryktelig mye fin humle til ingen nytte i de enorme bittertilsetningene. Du kjenner neppe forskjell på 80 og 180 IBU. Jeg veit ikke om det kommer noe spesielt av smak ut av dette, men det jeg kan se du får, er unødig mye tanniner.

Takk for nyttig kommentar, da skal jeg redusere den til jeg kommer ned mot 80 !

Tenker du at det er kun på bitterhumle du ville redusert ?
Både mengder og tidspunkt for aromahumlene er jeg usikker på, vil jo helst at det skal bli et rimelig balansert øl, og om jeg reduserer såpass mye på bitterhumle bør kanskje noen av de andre tilsetningene også reduseres .. ?
 
Jeg ville brukt litt Simcoe som bitterhumle, tilsatt ved 60. Det er alt jeg ville tilsatt under koking. Så ville jeg tilsatt en del ved en hopstand. Kjøl ned til 80 grader, og la stå i 10 minutter før du kjøler videre. Tørrhumlinga ville jeg delt i to, som du gjør, men jeg ville tilsatt 2/5 etter to dager, og 3/5 etter 4 dager. Så ville jeg tappet opp etter 10 dager, forutsatt at ølet var utgjæret, selvfølgelig.

Med et sånt skjema maksimerer du aromaoljeutbyttet. Lenge og grader på hopstanden kan varieres. 20 minutter på 65 grader vektlegger aromaoljene enda mer, men gir mindre bitterhet.

Her er, som et eksempel, et skjema jeg brukte på en NEAPA på 5% nå nylig (25 liters batch):
5 gr Simcoe (13%) @ 60
25 gr Lemondrop (5,5%) @ WP 80/10
25 gr Mosaic (12,5%) @ WP 80/10
20 gr Lemondrop DH etter 2 dager
20 gr Moasaic DH etter 2 dager
30 gr Lemondrop DH etter 6 dager
30 gr Mosaic DH etter 6 dager

Denne er ikke veldig bitter, og det er vanskelig å anslå IBU når du gjør det på denne måten. Til ditt øl ville jeg jekket opp Simcoe-tilsetningen til den ga 50 IBU, for sikkerhets skyld. Jeg tror du vil oppleve resultatet som bittert nok i massevis.

En litt mer konservativ måte å gjøre det på, som jeg brukte i en Vestkyst (25 liter) - også ganske mylig:

15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og hopstand i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+ (etter to dager), og 10 gr av hver fire dager deretter. La stå i fire dager til, og så tappe opp.

Altså ingen bitterhumletilsetning. Originaloppskriften har tilsetninger ved 30, 15 og 0, og tørrhumling i 7 dager etter at hovedgjæringen er avsluttet, om jeg ikke husker feil. Min blei litt bitrere enn originalen, som er et ganske bittert øl, men ellers blei den veldig lik.

Den siste måten gir deg en mer klassisk IPA-humling, mens den første er hentet fra en amerikansk NEIPA (Weldwerks "Juicy bits").
 
Ønsker meg en APA med god smaksfylde og godt humlekick uten for mye alkohol. Maltoppskrifta er løst basert på Zainasheffs på s.134 i Brewing Classic Styles. Jeg er usikker på IBU-beregninga. Ikke at jeg er så opphengt i det tallet, jeg tenker i retning "nok, men langt unna for mye". Sånn 35ish. Her ligger det 6 Ibu på 60 minutter, og så spørs det hva jeg får ut av WP på 80 grader i 10 minutter. Jeg får dessuten opplevd bitterhet ut av denne tørrhumlinga, også, så basert påden begrensede erfaringa jeg har med denne formen for humling, vil jeg tro at dette skulle holde sånn akkurat. Men jeg vil veldig gjerne ha kommentarer på det.

APA med Lemondrop og Mosaic oktober 2018

OG 1.048, FG 1.011 (77% utgjæring), ABV 4,9%, SRM 15. Meske på 67 grader + 72. Batch sparge, 80% effektivitet.
Malt til 24 liter ferdig øl.
3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC
Humle (32 liter til kok, 28 liter etter kok)
5 gr Simcoe (13%) @ 60
25 gr Lemondrop (5,5%) @ WP 80/10
25 gr Mosaic (12,5%) @ WP 80/10
20 gr Lemondrop DH etter 2 dager
20 gr Moasaic DH etter 2 dager
30 gr Lemondrop DH etter 6 dager
30 gr Moasiac DH etter 6 dager
Gjær
WLP 013 London Ale

Kan jo kommentere sjøl:p. Det er ikke ferdig karbonert enda, men det ser ut til bli akkurat det jeg tenkte det skulle bli - bortsett fra at det sjølsagt er en NEAPA, og ikke en APA. Har en følelse at dette blir et øl jeg brygger flere ganger.
 
Kan jo kommentere sjøl:p. Det er ikke ferdig karbonert enda, men det ser ut til bli akkurat det jeg tenkte det skulle bli - bortsett fra at det sjølsagt er en NEAPA, og ikke en APA. Har en følelse at dette blir et øl jeg brygger flere ganger.

Hjertelig takk for at du tok deg tid til å skrive et så grundig svar !

Her var det mye god info og det blir ei noe modifisert oppskrift ser jeg
 
Tilbake
Topp