Irish Red


Interessant. Jeg fikk en passelig guffen rødbrun farge ut av det, og det motiverte meg ikke til videre bruk.

Det er vanskelig å si på grunnlag av et bilde, men det der er ikke den rødfargen jeg er ute etter. Den heller mer mot det brune enn det du får fra RB. Optimal rødfarge ville jeg nok fått fra en kombinasjon av Carared 50 EBC, Cararoma 400 EBC og RB. Men siden O'Hara's sier "caramalt", så sjanser jeg på at det er Fawcetts Caramalt - eller noe tilsvarende - de snakker om. Og Caraaroma (eller den tilsvarende Red Crystal 400) er skumle greier. Plutselig dominerer de ølet om du tar litt for mye - og det vil jeg ikke her.
 
Interessant. Jeg fikk en passelig guffen rødbrun farge ut av det, og det motiverte meg ikke til videre bruk.

Det er vanskelig å si på grunnlag av et bilde, men det der er ikke den rødfargen jeg er ute etter. Den heller mer mot det brune enn det du får fra RB. Optimal rødfarge ville jeg nok fått fra en kombinasjon av Carared 50 EBC, Cararoma 400 EBC og RB. Men siden O'Hara's sier "caramalt", så sjanser jeg på at det er Fawcetts Caramalt - eller noe tilsvarende - de snakker om. Og Caraaroma (eller den tilsvarende Red Crystal 400) er skumle greier. Plutselig dominerer de ølet om du tar litt for mye - og det vil jeg ikke her.
Hvor mye red x brukte du da? Ser at han her har brukt 38 prosent. Det er jo klassifisert som et basismalt ikke så langt unna lyst munchenmalt. Kunne vært artig å prøvd å lage et øl med bare dette og ca 10 prosent krystall.
 
Hvor mye red x brukte du da? Ser at han her har brukt 38 prosent. Det er jo klassifisert som et basismalt ikke så langt unna lyst munchenmalt. Kunne vært artig å prøvd å lage et øl med bare dette og ca 10 prosent krystall.

Husker ikke i farten, men det var en solid dose.

Det er jo ikke noe galt med maltet som sådant - dvs. det gir sikkert godt øl. Men jeg har ikke behov for et ildrødt øl; jeg skal ha en dyprød Irish Red med minst mulig bruntone:).
 
Jeg krysser fingrene og kjører kopi av oppskriften din Finn, vi lager rundt 80 liter ferdig øl i slengen så satser på at det blir suksess. Takker.
 
Jeg krysser fingrene og kjører kopi av oppskriften din Finn, vi lager rundt 80 liter ferdig øl i slengen så satser på at det blir suksess. Takker.

Oj, 80 liter. Nå kjenner jeg et tungt ansvar:).

Men jeg tror ikke det er noen stor risiko med den. Det er ei ganske ryddig oppskrift. Jeg ser at Zainasheff har en tilsvarende mengde mørk crystallmalt - enda litt mørkere, faktisk - og Roasted Barley, skjønt den RB'en er på bare 800 EBC. Det eneste jeg sitter og lurer på, er om jeg skulle bruke Carared 50 i stedet for Caramalt (og eventuelt gå ned litt på mengden).

Neida, kjør på. Det skåles for felles suksess ( i et høyt glass med India Weiss som er lovlig bitter, men ellers "itte gæli", som de sier i Nord-Odalen):)!
 
Jeg brukte en ts klorid i mesk, og en i kok, til den siste jeg brygget. Men den er ikke tappet opp enda, så jeg kan ikke vurdere effekten.
Hva med PH? Måtte du justere ned mye? Ser i kalkulatoren til EZ at ph havner overraskende høyt med maltbasen jeg har lagt inn
 
Hva med PH? Måtte du justere ned mye? Ser i kalkulatoren til EZ at ph havner overraskende høyt med maltbasen jeg har lagt inn

Jeg tilsatte 1ts i sjølve mesken + altså ei teskje i kok. (Koker ned 33 liter til 28 liter på 70 minutter. Får 24 liter til gjæring + 4 liter trub som jeg lar stå, og kan dekantere to liter fra dagen etter. De bruker jeg det meste av til karbonering.)

Meskenotater
Traff 65/66 ved innmesk, og brukte elementet for å komme opp til 68. pH etter tilsetting av 1 ts klorid lå på 5,4. Sank til 5,3 etter en halvtime. Til kok, etter tilsetning av ei ts klorid, lå pH på 5,38, og etter kok var den 5,18. Ideelt.
 
@Anders-

Mulig at vannet mitt har noe mer bufferkapasitet enn gjennomsnittlig norsk vann, og at du defor vil havne noe lavere med den samme mengden klorid. Du kan jo starte med ei halv teskje.

Det er litt vanskelig å bedømme fargen på den jeg har satt ennå, men den ser litt mer rødbrun ut enn jeg egentlig vil ha den. Smak er viktigere enn farge, men jeg ser for meg at det kunne være en ide å bruke Carared 50 i stedet for Caramalt 30, og heller gå ned litt på mengden. Men det kan jeg ikke si noe sikkert om før ølet er ferdig.
 
@Anders-

Mulig at vannet mitt har noe mer bufferkapasitet enn gjennomsnittlig norsk vann, og at du defor vil havne noe lavere med den samme mengden klorid. Du kan jo starte med ei halv teskje.

Det er litt vanskelig å bedømme fargen på den jeg har satt ennå, men den ser litt mer rødbrun ut enn jeg egentlig vil ha den. Smak er viktigere enn farge, men jeg ser for meg at det kunne være en ide å bruke Carared 50 i stedet for Caramalt 30, og heller gå ned litt på mengden. Men det kan jeg ikke si noe sikkert om før ølet er ferdig.

Ja, jeg får nesten bare prøve meg fram når det kommer til PH, vannprofilen ellers tror jeg bare at jeg kjører vanlig balansert ihht brewersfriend sine profiler. Endte opp med følgende maltbase:
3400g Maris Otter
550g caramalt
100g fawcett dark crystal
80g Roasted Barley
3-400g honning

Mulig Dark crystal blir litt heavy når det kommer til fargen, men det får bare stå til
 
Ja, jeg får nesten bare prøve meg fram når det kommer til PH, vannprofilen ellers tror jeg bare at jeg kjører vanlig balansert ihht brewersfriend sine profiler. Endte opp med følgende maltbase:


Mulig Dark crystal blir litt heavy når det kommer til fargen, men det får bare stå til

Jeg brukte dobbelt så mye av den, og dessuten en del mørkt münchner - og den slår meg ikke som alt for mørk. Den har 15 SRM/30 EBC, som på fargespråket er "dark amber", så den vil bli mye mørkere enn Kilkenny og liknende - men omtrent som O'Hara's. (Fikk tak i to flasker av den på Gulating på Gjøvik i dag, og gleder meg til parallellsmaking:).)
 
Da har jeg en slags ide, basert på det jeg kan finne ut om O'Haras's IR. Bryggeriet sier at ølet er preget av malt, og har en viss . sødme. Sødmen kommer fra "a helathy addition of caramalt." Sødmen balanseres med "dryness of the crystal malts". Videre: "The addition of a pinch of roast barley during the brewing process lends a
distinctive bite which is balanced by a crisp medium bitterness." Aromaen: "The malt aroma is immediately present and lasting with a tiny hint of roast
barley, with an unmistakable fruity and almost herbal quality to the aroma due to the late addition of Mt. Hood hops." (Jeg har ikke Mt.H, så jeg bruker Hallertauer Mittelfrüh, som er det nærmeste jeg kommer. Lurte litt på Fuggles, som også skulle være temmelig trygt.) IBU er opppgitt til 25.

Jeg lager den sterkere enn originalens 4,3%. Med OG 1.049 skulle den havne omtrent rundt butikkstyrke. Jeg mesker på 68 + 72, og gjærer på 16-17 grader fra starten. Vannjustering med kalsiumklorid, en ts i mesk, og en i kok. Må muligens trå til med litt natron for å ikke havne for lavt når det gjelder pH. Sikter mot pH 5,4 i mesk og 5,15 etter kok.

Malt til 24 liter ferdig øl
3,5 kg Maris Otter
0,7 kg mørkt münchner
0,5 kg havregryn
0,5 kg Caramalt 30
0,2 kg Dark Crystal
0,1 kg Roasted Barley
Humle
20 gr Target (11%) @ 60
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 15
20 gr Hallertauer Mittelfrüh (4%) @ 5
Gjær
WLP004 Irish Ale

Nå har min stått til karbonering noen dager, og siden jeg har et par flasker av originale, greidde jeg ikke å vente.

Fargen er i alle fall helt riktig. Ikke mulig å se forskjell. Når det gjelder smak, er det litt tidlig å si noe sikkert, for det er nok fremdeles noe vørtersødme (jeg karbonerer med vørter) i min. Men jeg er ikke helt off, det er sikkert. Der det ser ut til at jeg har bomma mest, er med humlinga. Men jeg vil skylde på O'Hara's info. De sier 25 IBU, og den kjennes bitrere. Beskrivelsene jeg siterer ovenfor her, er likevel veldig treffende for originalen: "a crisp medium bitterness". Det har ikke min, og jeg tror jeg skal legge den på minst 35 for at den skal ligne. "an unmistakable fruity and almost herbal quality to the aroma due to the late addition of Mt. Hood hops." Det preger smaken, også, og jeg tror jeg skal prøve å bortimot doble de seine tilsetningene neste gang. Min versjon smaker akkurat nå litt for "tamt", rett og slett. Finner ingen feil i den, men den mangler punch - for å si det sånn.

Originalen er et fabelaktig øl. Nå er det lenge siden jeg har smakt det, men det er minst like godt som jeg husker det. Alt balanserer vakkert, og det har en spesiell smak som jeg forbinder med dette bryggeriet.

Jeg vender tilbake med en ny rapport om en måned eller så - hvis jeg klarer å vente så lenge. Dette er ikke noe lagringsøl, men det skal nok ha noen uker for å bli "riktig". Så får vi se da. Jeg håper det får litt mer "punch" når karboneringen er ferdig.

Sånn det ser ut nå, kan jeg tenke meg å justere ned caramalten noe, og bruke litt mer dark crystal. Og så skal det humles litt mindre tafatt. Men jeg føler at jeg er i nærheten - og i alle fall mye nærmere enn tidligere. Det blir ikke så vanskelig å drikke opp dette her:).
 
Tilbake
Topp