Tråden for dumme spørsmål.

Be om kildehenvisning neste gang du hører slikt :)
Det er liten/ingen fare for at det dannes ny usmak ved å kjøle ned hurtig.
Dersom det er en sterk øl og du skal flaskekarbonere, kan det derimot være lurt å være varsom med gjæren siden den tross alt skal gjøre en siste jobb for deg på flaska
Kilden er fra Grainfather:

"
Traditional Lagering
As the fermentation slows and yeast begins to flocculate; the brewer starts to
slowly cool the beer at 0.5-1°C (1-2°F) per day until they reach about 4°C (40°F.)
Beer is then transferred into lagering tanks where it is held at this temperature
for months.
Now that fermentation is complete, including the diacetyl rest, we need to start
lowering the temperature. This encourages any remaining yeast in solution to
flocculate out. However, this cooling needs to be conducted at a rate that keeps the
yeast active for as long as possible, continuing the conditioning process. Rapid
(within 6 hours) changes in temperature of more than 3°C (5°F) (up or down) at
the end of fermentation can force the yeast to release esters and shock proteins
rather than retaining them within the cell. Therefore, slow decreases in
temperature of 1-2°C (2-4°F) per day are recommended.
Below 4°C (40°F) there is very little activity from the yeast to clean up the beer.
Therefore, the lagering time is much longer. The main benefit of going below 4°C
(40°F) is the removal of chill haze, but the availability of well modified malts and
fast-acting finings have removed the need for long cold storage.
Traditional lager conditioning times:
• 3-4 weeks at 7°C (45°F)
• 5-6 weeks at 4°C (40°F)
• 7-8 weeks at 2°C (35°F) – Mostly unneeded due to and low yeast activity.
Note: longer lagering times are needed for higher alcohol lagers."
 
...However, this cooling needs to be conducted at a rate that keeps the
yeast active for as long as possible, continuing the conditioning process.

... can force the yeast to release esters and shock proteins rather than retaining them within the cell.

Tre ting jeg stusser over.
Etter endt gjæring, ‘rydder’ gjæren opp. Dersom det er behov for ytterligere opprydding, ville jeg ha utsatt CC, og ikke vært avhengig av at den må rydde igjennom en sakte CC.
Jeg har ikke tidligere lest at hurtig nedkjøling frigir estere, og jeg skjønner ikke hva som er ulempen med å gi proteinene et kuldesjokk.
 
Tre ting jeg stusser over.
Etter endt gjæring, ‘rydder’ gjæren opp. Dersom det er behov for ytterligere opprydding, ville jeg ha utsatt CC, og ikke vært avhengig av at den må rydde igjennom en sakte CC.
Jeg har ikke tidligere lest at hurtig nedkjøling frigir estere, og jeg skjønner ikke hva som er ulempen med å gi proteinene et kuldesjokk.
Ser at det som står virker motstridende.
Har selv aldri merket noe negativt ved CC, heller tvert imot.
Lurte på om dette gjaldt spesielt lagergjær da jeg aldri har utført CC på dette før
 
Sist redigert:
O
Om en tilsetter melkesyre. Ny måling etter 5 min?

Virkningen er nokså kjapp, så jeg hadde ikke ventet så lenge - du må bare få blandet godt først. Jeg måler så snart jeg kan etter innmesk, også. Må bare få stabilisert temperaturen først; det er tross alt viktigst. Men ting skjer veldig fort i starten av meskingen, så det er greit å få justert pH til riktig nivå kjapt - sjøl om det nok ikke er så farlig at det er noen grunn til å bli stressa:).

Må du ty til kalk/kritt (kalsiumkarbonat),er virkningen av det ganske langsom - og nokså uberegnelig. Da bør du nok vente en liten stund før du måler, og eventuelt gjør noe mer. (Hvilket er en god grunn til å prøve å unngå å måtte bruke det.)
 
Noen som føler at de har fått taket på vannjustering av Lervig lucky jack? Har brygget den mange ganger i mitt liv men føler den mangler noe. Den smaker lutt tyngre? Vanskelig å forklare. Har så langt vannjustert som pale ale men veit ikke om det er rett. Er stort sett pils malt i denne. Har ikke starta med pH justering ennå så det kan jo ha noe å si her. Batchsparger.
 
Tok en SG måling av en Wee Heavy etter 7 dager OG 1.088 SG 1.022. Smakte samtidig på prøven og den virker veldig fruktig. Veldig god smak men hadde håpet på et maltdrevet øl denne gang, er det håp om at fuktigheten demper seg ved lagring? Dette er jo et øl som skal lagres lenge.
Wlp028 har jeg hørt skal både få frem humle og malt...
 
Tok en SG måling av en Wee Heavy etter 7 dager OG 1.088 SG 1.022. Smakte samtidig på prøven og den virker veldig fruktig. Veldig god smak men hadde håpet på et maltdrevet øl denne gang, er det håp om at fuktigheten demper seg ved lagring? Dette er jo et øl som skal lagres lenge.
Wlp028 har jeg hørt skal både få frem humle og malt...

Den demper seg med tid, noe. Man må alltid ta høyde for OG når man gjærer for å få ønsket preg. F.eks vil du du nok gjære OG 1.055 høyere enn OG 1.088 for å få samme esterpreget ut av dunken.
 
Den demper seg med tid, noe. Man må alltid ta høyde for OG når man gjærer for å få ønsket preg. F.eks vil du du nok gjære OG 1.055 høyere enn OG 1.088 for å få samme esterpreget ut av dunken.
Mener jeg tok høyde for dette ved å gjære på 18 grader under stormgjæringen ca 3 dager. Står nå på 21 grader, tenker det er greit å la den stå slik ca en uke til?
 
Mener jeg tok høyde for dette ved å gjære på 18 grader under stormgjæringen ca 3 dager. Står nå på 21 grader, tenker det er greit å la den stå slik ca en uke til?
Uten å ha testet flere ganger så vet du jo ikke. Kan være at 18 grader var for høyt, spørs jo på vørteren din og. Men det er vel bare å la den stå som vanlig så blir det øl. Det skjer forøvrig mye før selve den visuelle stormgjæringen og.
 
Uten å ha testet flere ganger så vet du jo ikke. Kan være at 18 grader var for høyt, spørs jo på vørteren din og. Men det er vel bare å la den stå som vanlig så blir det øl. Det skjer forøvrig mye før selve den visuelle stormgjæringen og.
Ja, øl ble det også da jeg for første gang brygget øl på et europriskit som student for 14 år siden. Godt var det ikke men det ble sterkt og stemningen høy, og det var det som telte den gang :)
 
Ja, øl ble det også da jeg for første gang brygget øl på et europriskit som student for 14 år siden. Godt var det ikke men det ble sterkt og stemningen høy, og det var det som telte den gang :)

Hehe. Kan umulig slå den gjærsmørja jeg klemte ut sånn ca rundt 2002. Man feis, og ble vanvittig fyllesjuk, men det "funket" :D
 
Hehe. Kan umulig slå den gjærsmørja jeg klemte ut sånn ca rundt 2002. Man feis, og ble vanvittig fyllesjuk, men det "funket" :D
Gode tider. Samtlige som ble tvunget til å smake på brygget i denne tiden fikk vanvittig skallebank dagen derpå. Ikke så rart når dunken ble satt på badegulvet for å få fart på sakene("det må jo være bra!")
Autohevert var en variant av slange og vakuum ved hjelp av trutmunn før karbonering på skyllte brusflasker. Surøl har jeg fortsatt ikke sansen for...
 
Har en batch med en rimelig god IPA som har stått til karbonering i snart to uker. Jeg gjorde en tabbe med at jeg ikke tilsatte hele sukkerlaken når jeg flasket (bruker å tilsette litt og litt under omstikk for å spre det godt). Av en eller annen grunn satte jeg den fra meg før jeg hadde helt siste rest, så ølet er naturligvis litt underkarbonert. Er det vits å åpne for å tilsette litt sukkerkorn? Lar det seg i det hele tatt gjøre, eller burde jeg heller bare holde meg til det jeg har?

Det ble en veldig god IPA så jeg vil heller drikke litt underkarbonert øl hvis andre muligheten er stor oksidering.
 
Har en batch med en rimelig god IPA som har stått til karbonering i snart to uker. Jeg gjorde en tabbe med at jeg ikke tilsatte hele sukkerlaken når jeg flasket (bruker å tilsette litt og litt under omstikk for å spre det godt). Av en eller annen grunn satte jeg den fra meg før jeg hadde helt siste rest, så ølet er naturligvis litt underkarbonert. Er det vits å åpne for å tilsette litt sukkerkorn? Lar det seg i det hele tatt gjøre, eller burde jeg heller bare holde meg til det jeg har?

Det ble en veldig god IPA så jeg vil heller drikke litt underkarbonert øl hvis andre muligheten er stor oksidering.

Du kan sikkert gjøre det, men jeg aner ærlig talt ikke hva effekten vil bli. Jeg tror jeg ville prøvd med noen flasker, bare - for vitenskapens skyld:).
 
Tilbake
Topp