Nybegynnerkamp mot god gjæring

Har mine to første batcher stående til gjæring,
En jule øl på lager gjær som skal stå på 12 grader, men har målt alt i mellom 12 og 14.
En pale ale som skal stå på 20 grader, Men måker alt mellom 18,5 og 22.

Har nå innsett at jeg må skaffe meg bedre kontroll over gjæringstemperaturer.
Har lest opp og ned i mente på forumet her om frysere, kjøleskap, stc1000, inkbird osv.

Men så til det store spørsmålet, hva er det enkleste og beste opplegget? Har også sett på fermenteren fra grainfather med glycol kjøler. Men da snakker vi 20.000kr for et setup for 2 gjæringskar.

Elkjøp har en fryser og et kjøleskap som kan være aktuelt. Litt mer mikkmakk blir det vel med kjøl og frys kontra grainfather sitt opplegg.

Er det noen som kan gi meg anbefaling om hvor jeg burde begynne?

Mvh
Daniel Bråthen



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Budsjettvarianten er å gjære i et kjøleskap hvor du styrer varme og kulde vha en stc1000, inkbird, raspberry etc. Krever da en liten varmekilde i kjøleskapet. Skapet må være stort nok til bøtta.

Enda billigere er å starte gjæring i et rom som er noen grader under ønsket gjæringstemp, og flytte karet til et varmere rom mot slutten av gjæringen.
 
Under hovedgjæring øker temperaturen og da er det greit å ha noe å gå på ved at du har startet på lavere temperatur eller at du har et kjøleskap som motvirker. Dette er et typisk for vanlig ale gjær typisk California eller us05.

Belgisk og kveik er veldig annerledes.
 
Litt avhengig av hvor "handyman" du er og hvilke muligheter du har.
Jeg startet med å lage et lite gjæringskap i garasjen. Rett og slett et lite skap i kryssfiner som er isolert med isopor.
Har det kjølig i garasjen, men plussgrader om vinteren. Har montert en liten frostvakt som styres av Inkbird.
Inkbird bestilles for eksempel på ebay til ca. 350,-.
Har nå utvidet til kjøleskap (hentet på e-retur hos Elkjøp) med varmetråder bestilt på ebay til noen få kroner hvor både kjøleskap og varmetråder styres av Inkbird.
 
Under hovedgjæring øker temperaturen og da er det greit å ha noe å gå på ved at du har startet på lavere temperatur eller at du har et kjøleskap som motvirker. Dette er et typisk for vanlig ale gjær typisk California eller us05.

Belgisk og kveik er veldig annerledes.
Pleier på vanlig gjæring (20 grader) å starte på 18 grader, og øke til 20 grader etter stormgjæringa.
 
Har du et kaldt rom, kan du gjøre mye. Da trenger du bare å tilføre varme når du skal gære ale, så alt du trenger er et varmebelte og en termostat. Og er rommet kaldt nok, skal du kunne gjære undergjæret øl der uten styring, fordi varmeutviklingen er ganske moderat. En kjeller med et kaldt gulv er ideelt.

Det er i det hele tatt mulig å gjøre mye uten elektronikk dersom du har et hus med flere temperatursoner. Husk at temperaturen i et rom kan variere en del med høyden over gulvet. Men du må vite at temperaturen er stabil.
 
Har du et kaldt rom, kan du gjøre mye. Da trenger du bare å tilføre varme når du skal gære ale, så alt du trenger er et varmebelte og en termostat. Og er rommet kaldt nok, skal du kunne gjære undergjæret øl der uten styring, fordi varmeutviklingen er ganske moderat. En kjeller med et kaldt gulv er ideelt.

Det er i det hele tatt mulig å gjøre mye uten elektronikk dersom du har et hus med flere temperatursoner. Husk at temperaturen i et rom kan variere en del med høyden over gulvet. Men du må vite at temperaturen er stabil.

Jeg har en kjelleren som holder ca 12 grader langs gulvet med de dagene som er nå om dagen. Men når det var på det varmeste for en uke siden så var det opp mot 15 grader der. Ellers har vi ingen rom i huset som det er stabil temp på, da kjerringa er en frysepinne :) kan fort finne på å ha 25 grader rundt i huset. Så løsningen for meg mer å ha varme og kjøle kontroll.

Hva tror dere om dette her?
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MUL48W18E/matsui-kjoleskap-mul48w18e


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har en kjelleren som holder ca 12 grader langs gulvet med de dagene som er nå om dagen. Men når det var på det varmeste for en uke siden så var det opp mot 15 grader der. Ellers har vi ingen rom i huset som det er stabil temp på, da kjerringa er en frysepinne :) kan fort finne på å ha 25 grader rundt i huset. Så løsningen for meg mer å ha varme og kjøle kontroll.

Hva tror dere om dette her?
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MUL48W18E/matsui-kjoleskap-mul48w18e


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå veit jeg ikke hvor du bor, men finn flyter over av gamle kjøleskap til en slikk og ingenting. Jeg ville ihvertfall tatt en titt der. Eller en fryseboks. De er det ihvertfall mange av, og da kan du cold crashe også uten å slite ut utstyret.
 
Nå veit jeg ikke hvor du bor, men finn flyter over av gamle kjøleskap til en slikk og ingenting. Jeg ville ihvertfall tatt en titt der. Eller en fryseboks. De er det ihvertfall mange av, og da kan du cold crashe også uten å slite ut utstyret.

Leser jeg nå at en fryser lever lenger enn kjøleskap for ølbrygging? :) veit så vidt hva CC er :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Leser jeg nå at en fryser lever lenger enn kjøleskap for ølbrygging? :) veit så vidt hva CC er :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Cold crash krever temperaturer ned mot 0 for å funke. Det er litt hardt for et kjøleskap, men for en fryser som er bygga for å holde -18 i årevis...? Barnemat!
 
Cold crash krever temperaturer ned mot 0 for å funke. Det er litt hardt for et kjøleskap, men for en fryser som er bygga for å holde -18 i årevis...? Barnemat!

Hvordan fungerer en fryser mot å holde en temp på si 12+? Med styring og varmebelte, vil kompressoren ville starte ofte og bli slitt av dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Cold crash krever temperaturer ned mot 0 for å funke. Det er litt hardt for et kjøleskap, men for en fryser som er bygga for å holde -18 i årevis...? Barnemat!
Må si meg litt uenig her, har god erfaring med 5-6 grader for å fremme bunnfelling. Men fryser er bra, da kan du lage eisbock om du vil...
 
[/QUOTE]Har også sett på fermenteren fra grainfather med glycol kjøler. Men da snakker vi 20.000kr for et setup for 2 gjæringskar.[/QUOTE]

Kjører vannpumpe med kjøleboks og is på denne, funker som bare det
 
Leser jeg nå at en fryser lever lenger enn kjøleskap for ølbrygging? :) veit så vidt hva CC er :)
Hvor lenge trenger et 'gratis' kjøleskap å vare?
Fordeler og ulemper med begge. Jeg personlig liker kjøleskap da jeg slipper å løfte ting inn/ut, de tar mindre plass på gulvet, og du slipper å flytte alle tingene som helt uforklarlig havner oppå en fryser...
 
Må si meg litt uenig her, har god erfaring med 5-6 grader for å fremme bunnfelling. Men fryser er bra, da kan du lage eisbock om du vil...

Jeg bruker kjøleskap til å fryse Eisbock. Et lite ett, akkurat plass til en liten gjæringsbøtte (25 l.). Evt. to Corneliusfat, når det ene står litt på skrå. Kjøleskapet går ned til -10.
 
Det finnes veldig mange tråder på forumet rundt valg av kjøleskap / fryser. Lett litt.
 
Hvordan fungerer en fryser mot å holde en temp på si 12+? Med styring og varmebelte, vil kompressoren ville starte ofte og bli slitt av dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du kan styre hvor ofte du vil starte opp med styringsenheten. Nå bruker jeg kjøleskap sjøl, siden jeg ikke har gulvplass til en fryseboks, og de har ikke dødd enda, men de må jo jobbe litt for å holde null om sommeren.
 
Tilbake
Topp