Grainfather eller Speidel

Etter mye lesing står jeg nå der hvor jeg vill gå til innkjøp av brygge utstyr, for meg så står det mellom speidel eller grainfather.
Har prøvd å søke og lese men lurer på hva som er for/imot den ene mot den andre.

Noen som har prøvd begge eller har noen erfaring å dele?
 
Har desverre ikke noe personlig erfaring (selv om jeg sikler litt etter speidelen..), men om ikke du har sett den er denne 3 delers YouTube videoen verdt å ta en titt på:

Braumeister vs Grainfather:
Del 1:
Del 2:
Del 3:

Øyvind
 
Har du råd, gå for Speidel.
Svakheten til Grainfather er at pumpen går veldig fort tett, blir stuck.
Du ser det i videoene over også.
Mange som har problemer med at humlerikt øl blokkerer pumpen til GF. Det har jeg ikke lest om til Speidel.
Frustrerende nok å ikke få kjørt vørteren gjennom kjølespiralen fordi pumpen er stuck.
Har du ikke annen kjøler da er krisen ute. For selv om du bruker hevert og får flyttet vørter til gjæringskaret, så får du ikke kjølt det ned.

Går du for GF. Kjør på med humlepose eller såkalt "hop spider", mer enn du klarer.

Drikker du ikke humlerikt øl, så er GF supergrei den.
Motstrømskjøleren er jo helt genial, (når pumpen ikke går tett). Få jo kjølt vørteren fra kok og ned til under 20 grader, rett i gjæringskaret på godt under 20 minutter.
Og du pumper det ned med lokket på, så faren for infeksjon er også mindre.

Nå oser jo Speidel av kvalitetsinntrykk, hvor GF er litt mer "garasje-prosjekt".

Men prisen er en stor faktor her. Speidel leverer jo ikke med kjøler, så den kommer i tillegg.
På GF er motstrømskjøleren inkludert, og den er sabla effektiv.
 
Vel, synes det er en STOR svakhet med youtube videoen ovenfor. Alt er bra til han putter humle etc rett i vørteren, etter min mening bør det benyttes humleposer når det skal benyttes motstrømskjøler som ved GF eller andre. Hadde han benyttet pose ville ikke pumpen tettet seg og alt "rasket" hadde ikke ligget i bunnen. Når det er sagt så har det også kommet nytt filter til GF, tror ikke dette er benyttet i denne videoen.

Min kommentar får ansees som en observasjon/kommentar, har foreløpig verken Speidel eller GF.
 
prisen er som du sier trykkertor, en stor faktor.
Jeg har råd til speidel men jeg klarer ikke helt bestemme meg for om den er verdt de ekstra kronene.
Grainfather kan jo oppgraderes med stc-1000+ så den blir automatisk nesten likt som speidel.

Motstrøms kjøleren er ett stort pluss synes jeg, den virker veldig enkel å bruke, bare koble til å rett i gjæringskar.

Det ender vell opp med at begge to egentlig er gode maskiner, så får spørsmålet være om det er verdt å bruke de ekstra kronene på speidel for en som aldri har vurdert øl brygging før frem til for halvannen måned siden.

Takk uansett for gode svar, tar gjerne imot flere meninger.
 
Siden du ikke lister opp kriterier for hvilke egenskaper du vektlegger mest, så er det ikke så lett å gi råd.
Dvs. du legger jo en sterk føring på at du ønsker en maskin som ikke tar mye plass og har en del innebygd funksjonalitet. Pris spiller mindre rolle.

Det du må ta høyde for er at du også trenger penger til gjæringskontroll etc. Og et fatanlegg er for mange en velsignelse og glede.

Meskeapparatet betyr lite for kvaliteten på ølet, en god brygger kan lage godt øl i en kjele med dobørste og en kunnskapsløs kan fint greie å lage dårlig øl på en Speidel. Men en bryggemaskin i den klassen du nevner gjør det lettere å lage et konsistent godt øl spesielt for en nybegynner.
Og gjerne en enklere bryggehverdag.
 
jeg er vell ute etter ett godt alt i ett apparat.
Synes det virker som ett god utgangspunkt for en nybegynner.
Pris spiller mindre rolle da jeg vet at det er like greit å putte litt penger i noe man blir fornøyd med istedenfor å kjøpe det billigste også ende opp med å irritere seg over det å kjøpe noe nytt.

Gjæringskap med stc-1000 holder jeg på med å sette sammen så jeg skal kunne ha god kontroll på temp under gjæring.

Når det kommer til fat så har jeg prøvd å bli klok på hvordan det funker med karbonering og tapping fra fat, selv om det sikkert er veldig enkelt så klarer jeg ikke helt å forstå hvordan det foregår så for min del blir det nok flasker til å begynne med.
 
Du er klar over at det finnes alternativer som holder bra kvalitet og kan lage like bra øl, men har andre egenskaper du helst vil slippe, så den saken var ikke tema her.

Uansett hvilken av de to maskinene du ender opp med så tror jeg du blir fornøyd, Speidel gir mer men koster mer.
 
Når det er sagt så har det også kommet nytt filter til GF, tror ikke dette er benyttet i denne videoen.
Nye filteret er ikke så veldig mye bedre, og pumpen er den STORE svakheten på GF.
Selv med litt luftbobler i pumpen, kan en gjerne skru den av og på et par ganger, knipe på silikonslangene for å få det til å gå igjen.
Burde ikke være nødvendig med en humlepose selv om det skal gjennom en motstrømskjøler.
Det er mer enn bred nok passasje for humlevørter i det røret.

Jeg har spurt GrainFather-support om pumpe, filter og humleproblemer, og de sniker seg alltid unna å svare på akkurat det.
Det meste av annet jeg har spurt om har jeg fått klare gode svar på.
Så de er nok klar over selv at humle og GF-pumpen ikke er gode venner.
 
Jeg har brygget en del brygg siste halvåret på Grainfather. Jeg har ikke brygget alene på en Speidel, men brygget med en kompis som hadde en Speidel 20.

Det er plass til mer malt i en Grainfather
Du kan brygge også mindre batcher på en Grainfather. Speidel trenger ca 20 liters mesk for å fungere.

Nå er nok ikke humle et absolutt "ikke" problem for Speidel heller. Vet at bryggselv har to varianter av humlefilter laget for Speidel.

Mem jeg anbefaler en hop spider/humlefilter I rustfritt. Det gjør gjør at filteret i grainfatheren ikke tettes igjen og man får god flow gjennom pumpe og motstrømskjøler.

Å bytte til en stc1000p-ovbsc på Grainfather er en enkel oppgradering. Helt suverent med automatisk stegmesking og alarmer for humle under koking. Nå har jeg droppa å bruke beersmith mobile som timer på bryggedagen.

Produsenten av Grainfather har også bekreftet at de jobber med en ny kontroller til Grainfather. Men de har ikke gitt noen hint på funksjonalitet enda.

Ellers så er det etterhvert en veldig stor brukergruppe av Grainfather med egen gruppe på Facebook for deling av erfaring, oppskrifter, spørsmål og svar.

Veldig bra support, både skriftlig og i videoform på YouTube. De har blant annet ukentlige nyhetsfilmer relatert til Grainfather. Produktet er hele tiden i utvikling. Det som ikke er like bra blir kontinuerlig forbedret.
 
Har grainfather, og gjorde akkurat samme avveininger som trådstarter. Jeg mener grainfather er "bang for bucks", og har aldri angret på valget. Har ca 10 brygg på den, og er ingen fanboy, men kan vanskelig se at en BM er verdt 2x GF. Det er issues med begge, men jeg er veldig fornøyd med GF.
 
Jeg blåser liv i denne igjen.. Har begynt å fundere på å kjøpe meg enten grainfather connect eller speidel 20 plus.

Har i dag en bb30 3.gen. og med to lilleputter er det vanskelig å finne nok tid til å brygge når man kontinuerlig mesker manuelt samtidig som man justerer regulator og termostat for å holde riktig temp. Ja dette kan løses med pid kontroller og pumpe, men det frister med et komplett system med en god controller.

Har sett litt på YouTube-kanalen Øltid, og synes grainfatheren virker veldig ålreight.

I googlingen kom jeg over følgende video på YouTube. Argumentene med pris er en ting, men jeg synes han er utrolig negativ ovenfor Speidelen. Har han en god sak, eller er han i overkant partisk?
 
Har speidel og har brygget på grainfather.
Har ikke mer enn to brygg på grainfatheren mot over 100 på speidelen så erfaringsgrunnlaget er skjevt.
Speidelen virker mer solid.
Kjøleren på grainfatheren er bedre forutsatt at den ikke settes ut av spill pga pumpeproblemer.
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg tatt Speidel men kanskje heller fra Finn.no enn ny. Det har gått en del 20-litere til ok priser.
En ny kandidat er jo Brewtools. Synes den ser interessant ut. Men jeg ville ventet litt på flere brukererfaringer fra folk som har brygget noen brygg på den.
 
Tilbake
Topp