Ebbegården fra kjøpeøl- starter og bruk i kneipa og pale

Har dyrket fram litt Ebbegården fra en slant Nøgne Ø konnjøl i en boks vørterøl i kolbe på magnetrøreren. Tenker å steppe dette videre for å få nok gjær til to 25 liters batcher. Hvor stor starter, og med hvilken OG? Tenkte å sette en Kneipa og en mer mot pale ale. Hvilke erfaringer har folk gjort seg med mengde gjær i hver batch (begge med OG på rundt 1.060), og hva tenker dere om humler i kok med ebbegården? Tenker bare humle i steep og tørrhumling på kneipaen, og muligens litt i kok på palen...
 
ca 2 spiseskjeer gjær på 25 liter. Gjær på 30 grader.
MEN: Ebbegården takler veldig dårlig mye humle (eneste kveiken vi kjenner til som gjør dette), og ting kan bli veeeldig bittert.
 
Har lest at den forsterker bitterheten, så tenkte å droppe all kokehumle. Vil den reagere på samme måte med humler i steep (70 eller 80 c) og tørrhumling i de mengder som er normalt for en neipa? Er det en annen kveik som hadde vært å foretrekke til kneipa?
 
Har lest at den forsterker bitterheten, så tenkte å droppe all kokehumle. Vil den reagere på samme måte med humler i steep (70 eller 80 c) og tørrhumling i de mengder som er normalt for en neipa? Er det en annen kveik som hadde vært å foretrekke til kneipa?

Personlig ville jeg valgt en annen. Går sikkert bra i wp, men Ebbegården er så intens og mer ipa enn noen ipa i seg selv, så poenget er liksom litt vekke.
Alle andre kveik kan brukes, selv syns jeg for eksempel Wollsæter er bra på neipa.
 
Har du noen anbefalt oppskrift med ebbegården? Dette er et brygg til konens bursdag, så fortrinnsvis noe etter hennes smak (IPA,neipa....)... skal brygge i morgen, fest på lørdag... Kunne godt tenk meg Wollsæter om du deler!
 
Do it! Gje en lyd, så møter jeg i et mørkt smau for en kjapp handshake-kveik! Tenker jeg prøver den oppskriften, takk for gode tips!
 
Men du kan jo bruke annen kveik om du har og. Er nok mye som gir god kneipa på 4 dager. Ellers har du jo og blå idun. Den lager og øl [emoji106][emoji2534]
 
Hehe, har både idun blå og rød.. jobber med et par kjøpeøl med vossakveik nå, så jeg kan få satt en starter i kveld. Oldemor het Gjernes, men var fra nabogården og de var avholds... Men de ble jævlig flinke å sy, så bunaden min er i det minste strøken..
 
Tilbake
Topp