Humletilsetning - Smakskarakter / tilsetningstidspunkt

Hei!

Hvis man tar utgangspunkt i lik IBU, men to forskjellige humletilsteningsplaner - Hvordan blir karakteren/smaken på ølet for samme IBU hvis man :
1) Samme humlemengde ved forskjellige tider (f.eks 60, 15 og 5 min)
2) Lite humle ved begynnelse, men mye på slutten for å oppnå samme IBU som ved 1)

Det jeg vil fram til er at man kan sette sammen humleplanene ved å trikse mye med mengde  / tilsetingstidspunkt for å til slutt ende på samme IBU.
Er det noen "regel" som sier hva slag egenskaper man får ved ølet for de forskjellige måtene?
 
Jo senere man tilsetter humlen, jo mer av dens smak (utover bitterheten) og aroma bevares i ølet.

Når jeg lager en oppskrift, tar jeg alltid utgangspunkt i hvor mye aroma og smak jeg vil ha, og bestemmer størrelsen på de senere tilsettingene ut fra dette. Så "fyller jeg på" med IBU med tilsetting med 60 min. koking til jeg har nådd målet jeg har satt meg for bitterheten.
 
Gahr skrev:
Når jeg lager en oppskrift, tar jeg alltid utgangspunkt i hvor mye aroma og smak jeg vil ha, og bestemmer størrelsen på de senere tilsettingene ut fra dette. Så "fyller jeg på" med IBU med tilsetting med 60 min. koking til jeg har nådd målet jeg har satt meg for bitterheten.

Har du noen tips om hvordan du da beregner smak og aroma i det ferdige ølet, bortsett fra erfaring?
Beercalc og andre kalkulatorer (jada, jeg vet du bruker penn og papir  ;D) beregner jo lett bitterheten.
 
OK.
Hvordan vet man hvor mye man trenger for smak/aroma -  noe som går på erfaring? Er vel ingen "formler" man kan bruke her....
Eller finnes det guider for hva man skal ha basert på hvilken øltype man brygger?

Lurte egentlig spesielt i.f.t et pale ale hvor jeg skal prøve å havne rundt 25 IBU. Skal jeg da tilsette jevnt med humle, eller mest mot slutten?
Tenkte å bruke Goldings først (bitterhet) , og deretter Liberty (smak og araoma).
 
roy-sv skrev:
OK.
Hvordan vet man hvor mye man trenger for smak/aroma -  noe som går på erfaring? Er vel ingen "formler" man kan bruke her....
Eller finnes det guider for hva man skal ha basert på hvilken øltype man brygger?

Lurte egentlig spesielt i.f.t et pale ale hvor jeg skal prøve å havne rundt 25 IBU. Skal jeg da tilsette jevnt med humle, eller mest mot slutten?
Tenkte å bruke Goldings først (bitterhet) , og deretter Liberty (smak og araoma).

Ett tips kan være å finne noen klone-oppskrifter og brygge noen prøve-batcher for å skaffe seg erfaring for videre utprøving. Nedskaler gjerne oppskrifta så du ikke trenger å brygge store liters prøvebrygg. Joda, det er et poeng at en bruker omtrent like mye tid på å brygge 10 som 20 liter , men ved denne måten sparer du deg i alle fall for ca 10 liter med drikke som en må "tvinge" nedpå. Sjøl må jeg holde meg ekstremt kraftig i kragen for å brygge i mindre kvanta, men sjøl med denne smerten så veit jeg at jeg kommer et steg nærmere mitt ulitmate hjemmebrygg på noe kortere tid.
 
De fleste avgjørelsene med hensyn på smaks- og aromahumle tar jeg basert på erfaring, men jeg bruker ofte andre oppskrifter (fra bryggere jeg vet har snøring på det de gjør) som inspirasjon. Det finnes vel ikke egentlig noen sammenfattede guider for dette, men gode oppskrifter gir som regel en god pekepinn. I tillegg er det bra å kjenne sitt eget system godt, slik at man vet omtrent hvor mye karakter man får med gitte mengder humle.

For å illustrere:
Jeg brygger en ordinary bitter rett som det er. I de fleste øl jeg brygger i engelsk og amerikansk stil tilsetter jeg humle ved 60, 15 og 2 minutter. Ikke av noen spesielt annen grunn enn at jeg synes det fungerer bra i ølene mine. I bitteren tilsetter jeg da 1,33 g humle per liter ved 15 og 2 miutter. Dette gir etter min mening et rett engelsk preg i ølet. I tillegg tørrhumler jeg ølet med 10 g blomst i fatet, og serverer så fort det har fått kullsyre. I mild bruker jeg halvparten så mye. I en IPA som ikke skal være altfor heftig, bruker jeg 2,22 g/l på de samme tidene. I dobbel IPA det dobbelte, pluss det samme ved 20 min. I tillegg 1,33 g/l 10 miutter. og 6,67 g/l tørrhumle etter hovedgjæringen. (I en dobbel IPA er det så mye bitterhet uansett at alfasyreinnholdet i humlen og det totale tallet for IBU egentlig er uinteressant.) Her bruker jeg de samme mengdene humle uansett alfasyre. Etterhvert som du har brygget og lest litt, går disse tingene mer og mer av seg selv.

I ølet som du vil skal ha 25 IBU, ville jeg ha tenkt slik: Jeg tilsetter like mengder humle ved 15 og 2 min. I mitt tilfelle ville jeg ha brukt 1,33-1,78 g/l på de to tidene, og regnet ut hvor mye bitterhet det gir. Så ville jeg ha fylt opp med den mengden bitterhet jeg måtte på 60 min. for til sammen å oppnå 25 IBU. Poenget er at bitterhet stort sett (i alle fall ofte) er bitterhet. Det meste av humlekarakteren vil komme fra senere tilsetninger, og da er det greit å ta utgangspunkt i et ønsket antall IBU, vurdere hvor mye smak og aroma du ønsker, og deretter legge på nok bitterhumle for å nå målet.
 
jeg har vært veldig inne på tanken om å lage en bok som heter "brygging i bilder".
snakker vi samarbeid? kan være villig til å dele profitten, 80/50. siste tilbud.
 
Gahr skrev:
Trond.A skrev:
Du verden Gahr,  :skitbra:
Du MÅ jo skrive bok!  :yes:
Om ølbrygging!!  ;D

Hehe, takker. Har jo vært inne på tanken, da...

Apropo bok. har du tenkt noko lengre på det å skrive ein artikkel her på forumet om oppskriftskomponering? Infoen du gir ovenfor er jo utrolig bra og godt forklart. Hadde vert veldig kjekt å lest ein artikkel med meir av den typen informasjon :).
 
Torvald skrev:
Gahr skrev:
Trond.A skrev:
Du verden Gahr,  :skitbra:
Du MÅ jo skrive bok!  :yes:
Om ølbrygging!!  ;D

Hehe, takker. Har jo vært inne på tanken, da...

Apropo bok. har du tenkt noko lengre på det å skrive ein artikkel her på forumet om oppskriftskomponering? Infoen du gir ovenfor er jo utrolig bra og godt forklart. Hadde vert veldig kjekt å lest ein artikkel med meir av den typen informasjon :).

Har tenkt på det også, ja. Takk for tipset. Det eneste problemet med skrivingen er at det selvsagt tar tid...
 
Gahr skrev:
Har tenkt på det også, ja. Takk for tipset. Det eneste problemet med skrivingen er at det selvsagt tar tid...

tror det skulle være veldig lett å bla gjennom dine innlegg og klippe og lime sammen det til en veldig god bok om brygging
 
Tilbake
Topp