Rengjøring av Perlick tappekraner

Marius K.

Norbrygg-medlem
Så langt har jeg bare skylt tappelinje og tappekran med pbw når fatet er tomt uten å demontere selve kranen og vasket denne. Bruker dere å demontere tappekranen for en vask, og eventuelt hvor ofte? Disse virker jo ganske greie å plukke fra hverandre, men gidder jo ikke om det ikke er nødvendig...

 
Har hatt Perlck flowontroll kraner i noen år og har demontert dem 1 gang. Til min store skuffelse var de helt rene innvendig.
Bruker nå line cleaner av og til, men det er mest for å renggjøre slangene.

"Nappet ut" den saken der hvor håndtaket er montert da den ikke beveget seg helt optimalt. Så da en del av innmaten og det så rent og pent ut. Høres ut som at konklusjonen er at det ikke er noe man trenger gjøre særlig ofte...
 
Hvor
Har hatt Perlck flowontroll kraner i noen år og har demontert dem 1 gang. Til min store skuffelse var de helt rene innvendig.
Bruker nå line cleaner av og til, men det er mest for å renggjøre slangene.
Hvor kjøper du line cleaner?
 
Så langt har jeg bare skylt tappelinje og tappekran med pbw når fatet er tomt uten å demontere selve kranen og vasket denne. Bruker dere å demontere tappekranen for en vask, og eventuelt hvor ofte? Disse virker jo ganske greie å plukke fra hverandre, men gidder jo ikke om det ikke er nødvendig...

Har hatt Perlic 630ss og 650ss ei go stund nå,pumper gjennom PBW blanding og ein "runde" med starsan etter fat er tomt med ei pumpekanne fra Biltema med øl ut ball lock kobling på:) Funker fint,men vil nok demontere ein gang iblandt...
 
Er det noen hensikt/fordel å bruke Line Cleaner fremfor å bruke PBW?

Tror de har litt ulik "effekt", altså tar litt forskjellig. Går sikkert fint å kun bruke PBW. Jeg kjører PWB etter at fatet er tomt og skyller tappelinjen med varmt vann. Så tar jeg og kjører over med LLC, skyller godt, og så Star san før neste øl går på.
 
Har hatt Perlic 630ss og 650ss ei go stund nå,pumper gjennom PBW blanding og ein "runde" med starsan etter fat er tomt med ei pumpekanne fra Biltema med øl ut ball lock kobling på:) Funker fint,men vil nok demontere ein gang iblandt...

Ser det innlegget mitt du referer til er rimelig gammelt :) Jeg demonterte et par av kranene mine her om dagen etter over to år i bruk. De var helt rene innvendig, så jeg har vel konkludert med at det ikke er nødvendig. I hvert fall ikke veeeeeldig ofte.
 
....pumper gjennom PBW blanding og ein "runde" med starsan etter fat er tomt med ei pumpekanne fra Biltema med øl ut ball lock kobling på...

Jeg følger samme prosedyre, men fyller fatet med hhv PBW og Starsan. Jeg setter trykk på hver runde med co2 og lar det renne gjennom tappekraner. Det funker, men bruker jo ganske mye co2 på den måten. Kan du forklare/bilde hvordan/hva slags pumpekanne du bruker?
 
Når kranene har vært ubrukt noe dager sitter de fast. Virker som de har stivnet i inntørket øl. Jeg må bruke makt for å bikke de slik at det kommer øl ut. Men med en gang de er løsnet fungerer de som de skal. Er dette riktig og normalt eller noe jeg kan endre på for å forhindre?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Når kranene har vært ubrukt noe dager sitter de fast. Virker som de har stivnet i inntørket øl. Jeg må bruke makt for å bikke de slik at det kommer øl ut. Men med en gang de er løsnet fungerer de som de skal. Er dette riktig og normalt eller noe jeg kan endre på for å forhindre?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Det er nok normalt for kranene, andre (dyrere) kraner er ikke slik.
 
Tilbake
Topp