For høy pH ved kontinuerlig skylling?

Bakgrunn: Jeg leste denne artikkelen her: http://beerandwinejournal.com/acidify-sparge-water/
Jeg har i alle år brukt partiskylling når jeg har brygget, og pH har ikke vært noe jeg har bekymret meg over. Astringens har jeg aldri smakt på bryggene mine.

For et år siden kjøpte jeg en Grainfather for å lette arbeidet litt, og pga plassmangel. Derfor var ikke partiskylling et alternativ lenger. Jeg opplevde det jeg tror er astringens på et av ølene mine, men det er sannsynlig at jeg skylte med for varmt vann også, så jeg skal være forsiktig med å skylde på pH.

Ved partiskylling vil all vørter ha samme, relativt høye SG, mens ved kontinuerlig skylling vil vel SG synke etterhvert.

Jeg har ikke målt pH eller SG underveis i skyllingen, men:
- Har noen opplevd problemer med astringens som skyldes skylling?
- Har det noe for seg senke pH på skyllevannet for å unngå for høy pH?
- RDWHAHB?
 
Hvis du har fått astringens og kan potensielt få det igjen ved bruk av samme teknikk så er vel ikke det RDWHAHB..

Jeg har fått veldig merkbar astringens for en del år siden da jeg skulle pushe hvor mye skyllevann ifht meskevann man kunne bruke, og det var ca 50/50 mener jeg å huske. Da justerte jeg ingenting, og det var noe medium lyse greier.

Selv om du skyldte med for varmt vann så er det pH'en som er synderen, fordi man trekker ut tanninner lettere ved høy pH.
 
Jeg har opplevd det samme, derfor er jeg påpasselig med å alltid tilsette salter i skyllevannet og skylle med litt mindre vann.
 
Jeg har opplevd det samme, derfor er jeg påpasselig med å alltid tilsette salter i skyllevannet og skylle med litt mindre vann.

Salter? Det har jo veldig liten effekt mtp pH. pH'en blir senket når kalsium reagerer med fosfatene og feller ut av vannet. Etterhvert så har du skylt vekk mye av fosfatene i maltet, så du får ikke noe nevneverdig dropp i pH. Du senker ikke pH i skyllevannet ved å kun tilsette salter.
 
Jeg har gjort ph målinger av prøver på toppen av mesken (har gjerne 2-3cm væske speil) noen ganger og har fått målinger på godt over 6.0 mot slutten av skyllingen. Usikker på om dette har noen betydning, men har ikke vært plaget med astringens i det senere, men det kan godt skyldes mindre bruk av skyllevann, typisk 10-12 liter mot 14-15 liter tidligere. SG på siste avrenning ligger på runt 1.020-25, men da er den sikkert enda lavere lenger opp i senga...
 
Hvis det er siste avrenning så betyr det vel lite hva pH'en er lengre opp i maltsengen. Men pH på 6 er over det som er anbefalt, å ta med seg til koken iallefall. Grensen går ved sånn ca 5.8. Men hvis du hadde brukt syre, i stedenfor salter så ville du målt lavere. Som sagt så har kun kalsium ingen effekt på pH i rent vann i bryggersammenheng. Sg på siste avrenninger på 20-25 er et fint tall, da har du noe buffer vil jeg mene.

Men det med astringens er litt som med oksidering. Mange tror at oksidert øl kun smaker papp, det er det ytterste tilfellet av oksidering, det skjer mye før der, som kanskje ikke er direkte merkbart, men hvis man hadde sammenlignet "litt", oksidert øl mot øl som har vært håndtert etter boken, så ville man merket en forskjell. Det samme er det med astringens. Kvaliteten på vørteren går gradvis fra veldig god vørter, til definitift merkbar astringens.
 
Har ikke dette blitt diskutert før? Kontinuerlig skylling har jo blitt gjort av mange før Grainfather var i det hele tatt påtenkt.
Jeg er mest bekymret for øl med lav OG. Der blir det jo skylt mye mer.
På neste brygg skal jeg måle pH på siste del av avrenning.
 
... alt har blitt diskutert før, men alle diskusjoner er ikke bygget på fakta.
På samme måte som at ‘alt’ blir øl, men ikke alt blir godt øl
 
... alt har blitt diskutert før, men alle diskusjoner er ikke bygget på fakta.
På samme måte som at ‘alt’ blir øl, men ikke alt blir godt øl
Men hva er vanlig prosedyre for kontinuerlig skylling da? Justere vannet, skylle mindre, ingen av delene, det går fint uansett?
 
Men hva er vanlig prosedyre for kontinuerlig skylling da? Justere vannet, skylle mindre, ingen av delene, det går fint uansett?
Det finnes mange bryggeteknikker, og metoder for Ph kontroll. Både justering og mindre skylling fungerer, men også tilsetting av syremalt. Det viktigste er å holde seg innenfor de ytterste parametrene, ikke nødvendigvis å treffe 100% i midten.
Juster derfor de lyseste og de mørkeste ølene, så kan du droppe dem i midten (inntil videre).
 
Tilbake
Topp