Brewtools bryggemaskin

Hei. Vurderer og gå ifra ett slags 3 kjelers oppsett til en B40 pga lagringsplass og forenkling av opprigging/nedrigging på bryggedagen. Er det noen med en B40 som kan fortelle meg om hvordan denne maskinen er i forhold til feks en grainfather? Da tenker jeg spesielt på hvordan den er å rengjøre og tiden den bruker på oppvarming/oppkok.
 
3200 watt på 40 liter er litt skralt. Kjører 6kw selv og syns det er litt i minste laget. Om man liker å vente så...

Også må man jo være forsiktig med å få vann i elektronikken i maskiner. Kjeler er det bare å dusje sammen med i dusjen slenge i et hjørne for selvtørk. Syntes selv rengjøring av maskiner er vanskelig.
 
3200 watt på 40 liter er litt skralt. Kjører 6kw selv og syns det er litt i minste laget. Om man liker å vente så...

Også må man jo være forsiktig med å få vann i elektronikken i maskiner. Kjeler er det bare å dusje sammen med i dusjen slenge i et hjørne for selvtørk. Syntes selv rengjøring av maskiner er vanskelig.

Hei. Takker for tilbakemeld.. Har prøvd grainfather og syntes det var tungvint med rengjøring og tok for lang tid og varme opp så derfor jeg spør.
 
Generelt så tar jo oppvarming tid. GF kompenserer dette delvis med timer for oppvarming, slik at bryggedagen kan starte med ferdigvarmet vann. Rengjøringen er komplisert sammenlignet med BIAB, men alle bryggesystemer med pumper og rør vil ha rengjøringsrutiner som er mer komplekse enn enkle kjeler.

Ellers synes jeg GF er enkel å rigge både ned og opp, og tar liten plass å oppbevare.
 
3200 watt på 40 liter er litt skralt. Kjører 6kw selv og syns det er litt i minste laget. Om man liker å vente så...

Også må man jo være forsiktig med å få vann i elektronikken i maskiner. Kjeler er det bare å dusje sammen med i dusjen slenge i et hjørne for selvtørk. Syntes selv rengjøring av maskiner er vanskelig.
Vi har jo skjønt det at du ikke vil ha en slik maskin, så forstår egentlig ikke hvorfor du gidder å svare på tråden. 3200W er stort sett det man kan ta ut av en 16A kurs. Normalt vil man ha strøm til en vannvarmer og litt belysning, kanskje en ovn, så da spørs det hvor mange som har 4x 16A kurser tilgjengelig på bryggerommet. Min erfaring med B80 er at 6000W er helt supert på den størrelsen. Holder kok fin-fint med elementene på 65-70% effekt. Ser ikke noe om det på Brewtools sine sider, men for meg virker elektronikken i maskinen til å være godt beskyttet mot inntrenging av fuktighet.
 
Boksen er IP44. Skjermen er limt med spesial-silikon, pakning mellom de to delene i boksen, i tillegg til en pakning mellom stål og kanten på boksen som skrus inn mot stålet. Fra front kunne den i teorien vært klassifisert høyere. Får noen problemer med fukt i boksen ved vanlig bruk, så har du ny kontrollboks 2 dager etterpå :)

Som nevnt, har vi 3kW elementer til B40pro liggende, så dersom noen vil teste en B40pro med 6kW+ kan vi ordne dette, men det har ikke blitt testet av oss enda siden det ikke har vært det store behovet for dette.

Oppvarming med timer kan vi selvsagt lage uten problemer dersom dette er et ønske fra flere. Dette kommer selvsagt via cloud-styring når den tid kommer.
 
Vedrørende rengjøring har dette vært øverste prioritet hos oss. Konisk bunn, flere løsninger for ventiler og TriClamp på alt, gjør det veldig enkelt. Etter brygging, skru ut senterrør, fyll litt vann og tapp ut all humle/trub. Fyll med 10 liter vann og bruk meskehatten som CIP-løsning eller fyll hele kjelen med vann og PBW og sirkuler. Gjenta med rent vann. Trenger ikke spyle, snu på hodet e.l.
 
Oppvarming med timer kan vi selvsagt lage uten problemer dersom dette er et ønske fra flere. Dette kommer selvsagt via cloud-styring når den tid kommer.

Ja, det er ønskelig for min del. Jeg liker å fylle meskevannet i kjelen på kvelden for så å stå opp til ferdig oppvarmet meskevann.
 
Bruke meskehatten til CIP? Kan man spyle langt opp på veggene slik?

Er jo ikke laget for formålet, men det fungerer bra dette :) Anbefaler lokk!

Den nye meskehatten er modulær, så man kan endre spacerene som holder platene fra hverandre, dersom man vil tilpasse denne til CIP, og bruke andre løsninger for sirkulering. Jobber med flere løsninger for å spre vørteren :)

CIP.PNG
 
Sist redigert:
Fyller maskin med meskevann, setter temperatur og aktiverer elementene. Begynner å veie opp malt og kverner den. Fyller starsanbad, desinfiserer gjæringsbøtte, kobler til BT-høyttaleren, slår på litt varme i rommet, tar meg ei øl, når det er ferdig er maskinen varm.
 
Tilbake
Topp