Tråden for dumme spørsmål.

Kjapt spørmål: Har co2 regulator med to utganger for ulikt trykk. Han på butikken sa at den med høyest trykk måtte være først eller sist. Hvis ikke ville begge få likt trykk.

Hva sa han?
 
Kjapt spørmål: Har co2 regulator med to utganger for ulikt trykk. Han på butikken sa at den med høyest trykk måtte være først eller sist. Hvis ikke ville begge få likt trykk.

Hva sa han?
Hvis regulatoren ikke er svært uvanlig, sa han vel noe som ikke stemmer...
 
Mulig eg misforsto. Så det betyr ingenting da? Bare til å prøve.

Edit: Ser ut til å fungere problemfritt.
Nei, det pleier ikke å bety noe. De kobles vanligvis sånn at det blir flasketrykk inn på hver regulator, uansett hvor mange det er.
 
Har 2 bryggemaskiner 30l, hvordan tror dere det hadde gått å serie koble under mesk på store øl, pumpe fra ene til andre osv, dobbel sirulasjon?
 
Har 2 bryggemaskiner 30l, hvordan tror dere det hadde gått å serie koble under mesk på store øl, pumpe fra ene til andre osv, dobbel sirulasjon?

Har sett tanker om slike løsninger. Ut på #1 til inn på #2, og ut fra #2 så inn på #1. Greia er at flowen gjennom begge maltsengene blir ikke lik, så du vil måtte babysitte pumpene slik at den ene maskinen ikke går tørr mens den andre blir overfylt. Men med nivåsensor så får du det til, men da må du koble nivåsensor til å styre pumpa på en av maskinene.
 
Har sett tanker om slike løsninger. Ut på #1 til inn på #2, og ut fra #2 så inn på #1. Greia er at flowen gjennom begge maltsengene blir ikke lik, så du vil måtte babysitte pumpene slik at den ene maskinen ikke går tørr mens den andre blir overfylt. Men med nivåsensor så får du det til, men da må du koble nivåsensor til å styre pumpa på en av maskinene.
Er det ikke bare å kople dem sammen med slange i bunnen så vil de alltid ha samme væskenivå? Får du skjevfylling med pumpene vil det bli utlignet av koplingen i bunnen.
 
Er det ikke bare å kople dem sammen med slange i bunnen så vil de alltid ha samme væskenivå? Får du skjevfylling med pumpene vil det bli utlignet av koplingen i bunnen.

Du må jo ha pumpa i bunn? og hvis den ene pumper raskere enn den andre så blir det skjevt?
 
Link til den tråden hvor noen solgte maltmøller fra polen? En eller annen dude som laget de der nede og iallefall to herfra har kjøpt.
 
Sist redigert:
Satte en pale ale delvis basert på en lucky Jack for ti dager siden, tørrhumlet igår, å idag fant grainfather fermentering min ut at den skulle kjøre cc.. sånn som jeg ser det, har jeg tre alternativ:
1.sette opp temperaturen å la stå
2. La stå et par dager på cc.
3. Overføre til fat å tilsette ny tørrhumle på fatet.
Hva ville du gjort?
 
Satte en pale ale delvis basert på en lucky Jack for ti dager siden, tørrhumlet igår, å idag fant grainfather fermentering min ut at den skulle kjøre cc.. sånn som jeg ser det, har jeg tre alternativ:
1.sette opp temperaturen å la stå
2. La stå et par dager på cc.
3. Overføre til fat å tilsette ny tørrhumle på fatet.
Hva ville du gjort?
Siden ølet skal på fat, trenger du ikke være redd for utgjæring.
Dersom du kjøler ‘vanlig’ CC med senking av temp over to døgn, tror jeg du får tilstrekkelig ut av humla.
La stå :)
 
Siden ølet skal på fat, trenger du ikke være redd for utgjæring.
Dersom du kjøler ‘vanlig’ CC med senking av temp over to døgn, tror jeg du får tilstrekkelig ut av humla.
La stå :)
Ok :) da lar jeg den stå. Har ikke smakt på den enda, igrunnen domt å
Spørre dumme spørsmål når jeg ikke har smakt på den først
 
Er eit godt spørsmål det! :)

Ja heilt inn. Legg ved film.

Eg tappa ned trykket til 1.2 dag tidleg. Oppe på fem etter jobb.


Edit: merk at dette er mitt tredje øl på fat, så det vankar sikkert ein nybegynnerfeil.
Eg følger opp denne med status:

I går kveld kom eg heim til 8 liter øl på gulvet, der halvparten ligg under vaskemaskina. Seier det ikkje til kona før eg har vaska opp. Kanskje ikkje då heller.

Trykket i fatet var oppe i 6, og hadde pressa øl ut gjennom picnickrana. Då eg letta på sikkerhetsventilen var det eit vanvittig trykk, så regulatoren trur eg viser riktig.

Tidlegare har eg tvangskarbonert på akkurat som måten, med veldig bra resultat. Einaste forskjellen eg gjorde no var å la trykket stå på karboneringstrykk då eg satte det i kjøleskapet. Eg tvangskarbonerte med 1,2 bar på 3 grader, og satte inn i kjøleskapet som eg tippar var rundt 1 grad.

For meg virkar infeksjon som den riktige teorien, for overkarboneringa kan vel ikkje ha vore så gigantisk at det skal danne seg eit såpass høgt trykk?
 
Altså, du hadde 6 bar trykk på fatet, som var tilkoblet en co2 flaske, som du hadde satt 1,2 bar på?
- Hvordan vet du du hadde 6 bar på fatet?
- Fikk du noe tilbakeslag på co2regulatoren din?
- Hvilken temperatur stod fatet på?

Den videoen din, viser et helt villt tappetempo i forhold til det jeg har på mine picknik kraner, noe som vel skyldes et svært høyt trykk...
 
Kontrollspørsmål for sikkerhets skyld.
Om eg skal koble Øl Ut av ball locken for å rense tappelinja. Må eg da foreta meg noe med trykket i fatet for å forhindre tilbakeslag?
Altså koble fra? Stenge av co2? Eller lignende.
 
Eg følger opp denne med status:

I går kveld kom eg heim til 8 liter øl på gulvet, der halvparten ligg under vaskemaskina. Seier det ikkje til kona før eg har vaska opp. Kanskje ikkje då heller.

Trykket i fatet var oppe i 6, og hadde pressa øl ut gjennom picnickrana. Då eg letta på sikkerhetsventilen var det eit vanvittig trykk, så regulatoren trur eg viser riktig.

Tidlegare har eg tvangskarbonert på akkurat som måten, med veldig bra resultat. Einaste forskjellen eg gjorde no var å la trykket stå på karboneringstrykk då eg satte det i kjøleskapet. Eg tvangskarbonerte med 1,2 bar på 3 grader, og satte inn i kjøleskapet som eg tippar var rundt 1 grad.

For meg virkar infeksjon som den riktige teorien, for overkarboneringa kan vel ikkje ha vore så gigantisk at det skal danne seg eit såpass høgt trykk?
Hjelpes meg for et trykk!
Kan en infeksjon forårsake noe slikt på så kort tid og på så lav temperatur?
Er det ikke noe feil med regulatoren din?
Vet ikke hva det skulle være, men 6 bar er jammen mye på så kort tid.
 
Tilbake
Topp