Flasking

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Har gått og tenkt på dette med flasking og oksygenering, og har kommet opp med en Petter Smart løsning som jeg testet ut idag. Tanken er å la gjæringen komme igang før du korker flasken, for på denne måte drive ut oksygen fra toppen av flasken, mye likt det som gjøres med Co2 og Corneliusfat. Mener også å ha lest her på forumet om flere som gjør noe tilsvarende når de flasker. For å være sikker på at gjæringen er igang, og oksygenet er fordrevet, brukte jeg en vanlig ballong på den ene flasken som indikator. Legger ved 3 bilder fra dette (etter 0t, 4t og 5,5t hvorpå jeg korket), og ja, jeg tilsatte ørlite ekstra sukker for å kompensere for at noe av Co2'en gikk tapt.

Mener dette bør fungere bra, er det noen som mener noe annet?

Første bilde er etter 0 timer, andre etter 4 og tredje etter 5,5 timer, hvorpå jeg korket. Korkene på flaskene ligger nå bare løst oppå.

0time.jpg 4timer.jpg 5,5time.jpg
 
Sist redigert:
Moro, ta gjerne å kork noen med en gang og så sammenligner du om 6 mnd på aroma og smak. Jeg tror det har en større betydning med hvor mye luft som kommer til i overføringen fra gjæringskar til omstikkingskar, og igjennom tappestav til flaske.
 
Moro, ta gjerne å kork noen med en gang og så sammenligner du om 6 mnd på aroma og smak. Jeg tror det har en større betydning med hvor mye luft som kommer til i overføringen fra gjæringskar til omstikkingskar, og igjennom tappestav til flaske.

Det var en god ide! Det skal jeg gjøre neste gang jeg lager noe som er tiltenkt å stå litt. :) Leste igjen kapitelet om flasking i Palmer sin "How to brew" tidligere på dagen. Der understreket han viktigheten av høy temp under karbonering (20-30grader oppga han), hvor han da mente at gjæren ville nyttiggjøre seg av oksygenet som er kommet til i overføring til omstikk og flaske, og langt på vei eliminere det problemet under vanlige forhold.
 
Jeg tror mengden oksygen i halsen ikke vil klare å bli så lav, siden det kan sive oksygen inn igjen. Ideen om at CO2 danner et teppe som fordriver O2 og beskyttet mot oksidering er vel blitt avleggs. Gassene blander seg, på tross av at CO2 er noe tyngre. For å få god effekt av dette tror jeg man går få i gang gjæringa før flaskinga. Når dine flasker står og venter på å bli kortet, er oksideringa allerede i full gang. Det er i omstikkprosessen og selve flaskinga at det blandes inn mest okysgen, tror jeg. Planlegger selv et oppsett for dette. Kjøpe Fermentasaurus når den nye kommer, gjære tett, og trykkoverføre spesie/sukkerlake uten tilførsel av O2 et døgn eller slik før flasking. Da er gjæringa aktiv gjennom hele prosessen, og best skikket til å håndtere O2 fortløpende.

Men gjør noen forsøk med det! Jeg kan gjerne ta feil :) Og det er best skikket på øl som ikke er beregnet for lagring, tenker jeg. Da vil en evt effekt være lettere å merke.
 
For meg høres dette ganske artig og smart ut. Gjæren nyttegjør seg bare av oksygen som er løst i ølet, ikke oksygenet i headspace. Hvis det gjærer så er det et slags overtrykk i halsen, samt at det oksygenet som blir tatt opp i ølet er det første oksygenet gjæren bruker opp. Kan godt være jeg tar feil, men dette var en spennende vri synes jeg. Om det funker vet jeg jo ingenting om, det er bare lett synsing fra min side om hva som skjer.
 
Jeg tror mengden oksygen i halsen ikke vil klare å bli så lav, siden det kan sive oksygen inn igjen. Ideen om at CO2 danner et teppe som fordriver O2 og beskyttet mot oksidering er vel blitt avleggs. Gassene blander seg, på tross av at CO2 er noe tyngre. For å få god effekt av dette tror jeg man går få i gang gjæringa før flaskinga. Når dine flasker står og venter på å bli kortet, er oksideringa allerede i full gang. Det er i omstikkprosessen og selve flaskinga at det blandes inn mest okysgen, tror jeg. Planlegger selv et oppsett for dette. Kjøpe Fermentasaurus når den nye kommer, gjære tett, og trykkoverføre spesie/sukkerlake uten tilførsel av O2 et døgn eller slik før flasking. Da er gjæringa aktiv gjennom hele prosessen, og best skikket til å håndtere O2 fortløpende.

Men gjør noen forsøk med det! Jeg kan gjerne ta feil :) Og det er best skikket på øl som ikke er beregnet for lagring, tenker jeg. Da vil en evt effekt være lettere å merke.

En enkel løsning slik jeg ser det må være å flaske før de klassiske 14 dager er omme, slik at man har fortsatt aktiv gjær i bøtta. Greia er at 14-dagers regelen er "for å være sikker" på utgjæring, men har man kontroll på den så kan man flaske leeeenge før, og da har man forsatt en del gjær i suspensjon. Og siden de fleste ikke filtrerer uansett så er bunnfall akseptert, så det er bare å sette flaska i kjøleskapet for å få gjæren til å legge seg før man serverer.

Jeg var smått livredd å begynne å flaske igjen da jeg begynte det med hefene mine, men med masse gjær i suspensjon så går det veldig fort å karbonere, og ikke fått noe ding på oksygen ever.
 
En enkel løsning slik jeg ser det må være å flaske før de klassiske 14 dager er omme, slik at man har fortsatt aktiv gjær i bøtta. Greia er at 14-dagers regelen er "for å være sikker" på utgjæring, men har man kontroll på den så kan man flaske leeeenge før, og da har man forsatt en del gjær i suspensjon. Og siden de fleste ikke filtrerer uansett så er bunnfall akseptert, så det er bare å sette flaska i kjøleskapet for å få gjæren til å legge seg før man serverer.

Jeg var smått livredd å begynne å flaske igjen da jeg begynte det med hefene mine, men med masse gjær i suspensjon så går det veldig fort å karbonere, og ikke fått noe ding på oksygen ever.
Forsøker å få til å flaske etter 7-9 dager, har fått såpass kontroll på gjæringa at usmaker og utgjæring ikke er noe som bekymrer med lengre. Men det er ikke alltid at timeplanen går opp med flaskedagen slik. Og så er det øltyper jeg gjerne vil flaske med et absolutt minimert opptak/skade av oksygen. Og jeg har ikke muligheten for fatning, så da tror jeg dette kan være nest beste.
 
Dette har jeg ikke greie på, men i boka "Yeast" av Chris White side 267 så blir det advart mot å flaske før ferdig utgjæring pga svovel som vil bli fanget i ølet. Men vet ikke om det vil merkes eller ellers være et problem.
 
Dette har jeg ikke greie på, men i boka "Yeast" av Chris White side 267 så blir det advart mot å flaske før ferdig utgjæring pga svovel som vil bli fanget i ølet. Men vet ikke om det vil merkes eller ellers være et problem.
Ikke alle gjærtyper produserer (merkbart) svovel. Dessuten er det ikke snakk om å flaske før ferdig utgjæring, men før gjæra er ferdig med alt annet og har stemplet ut for dagen :)
 
Tilbake
Topp