Øl på cornelius fat

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Har kjøpt mitt første cornelius fat og lurer på en del ting angående dette..

Bør man filtrere ølet før det går i fatet?? (problemer med humlerester i ølet og tetting av ølslangen).
Når man fyller på co2,skal man da ha co2 slangen med trykk (ca 1 bar) være tilkoblet fatet hele tiden til ev fatet er drukket opp??eller fyller man opp til 1 bar og tar av co2 slangen og kobler den til hver gang man tar og fyller seg et glass?(Det tar vel ca 1 uke før ølet er karbonert på vanlig måte)
 
noen filtrerer noen gjør det ikke. personlig filtrerer jeg ingenting.
La fatet stå med trykk hele tiden å la det stå kaldt, drikk å brygg mer når det synker i fatet ;)
 
Det skal mye CO2 inn i ølet før det blir godt. Dette kalles ofte karboneringstrykk. Når ølet er ‘mettet’ går du over til serveringstrykk.
Enkelte kjører et høyere (kontinuerlig) karboneringstrykk for å fremskynde prosessen. Andre kjører likt (kontinuerlig) trykk.
Ved sistnevnte tar det lenger tid, men du unngår faren for overkarbonering. Jeg vil anbefale dette til en nybegynner.
Det er imidlertid mange måter å gjøre dette på. Dersom du (enda) ikke stoler 100% på gass/lekkasje, kan du kjøre Max trykk på fatet, og koble fra CO2. Dette må gjentas til du når riktig karbonering for ølstilen.
Dersom du har kun en CO2 kobling og flere fat, kan du fylle litt over serveringstrykket og koble fra / skifte mellom fat. Så lenge ølet er mettet (likevekt) vil trykket ikke synke med mindre du tapper øl, og du kan tappe mange øl før du må fylle på, særlig om fatet ikke er fullt.
Se forøvrig tråden om JohnGuest
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-john-guest-for-gass-og-tappelinje.34090/
 
Tilbake
Topp