Tapping fra fat og for mye skum

Hadde kjempefest i helgen, over 80 gjester og 5 corneliusfat + 7 kasser ekstraktbrygg :)

Har kjølt ned fatene ute til 0-5grader, skrudd opp trykket til ca. 35 og ristet inn kullsyre. Deretter har jeg senket trykket til 1, og satt dem kjølig på ca. 10-12 grader. Ett fat hadde jeg nok satt veldig høyt trykk på, så det gav uendelig mye skum og nesten ikke væske.
MEN, de andre fatene skummet også alt for mye. Jeg bruker Petit's lange tynne tappeslange, og trykk på 0.5-1.0. Det tar votter og vinter å tappe, og det er fremdeles veldig mye skum. Mengden skum kontra kullsyren i selve ølet står ikke helt i samsvar. Skulle gjerne hatt mindre skum og gjerne "litt" mer bobler i selve ølet. Må også legge til at 2 av fatene ikke fikk stå mer enn 2 dager før servering.

Hva gjør jeg feil, hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

Ray
 
Vi kjenner oss igjen og føler med deg  :)
Det jeg har forandret er, karbonering under kontroll, dvs. i mitt tilfelle et mere nøyakti manometer, nedkjølt øl, lang og tynn nok tappeslange, og et partrefirefem prøvetappinger underveis i ristingen.
Overkarbonert øl som kommer ut i form av skum vil nok miste kullsyren.
 
Mener du et trykk på 35 psi eller 3,5 bar i første innlegg? 35 psi er litt over 2 bar, og allerede det kan være litt for mye, selv om man bare rister inn, spesiellt når ølet er kaldt under ristingen. 3,5 bar er ihvertfal for mye. Dersom du likevel må riste inn, bruk så det trykket man ville satt ølet til å karboneres på uten risting, kanskje bare et lite hakk høyere. F eks, ved 5 grader er et karbonerings- og tappingstrykk på ca 1 bar (± 0,2) greit nok. Da hadde jeg kanskje ristet inn ved 1,2 bar.
 
Jeg sitter nå i saksa,4 stk juleøl som er overkarbonert.Nydelig på smak,men bare skum.Har først tvangskarbonert som jeg alltid har gjort,men fikk liksom ikke nok CO2 i ølet denne gangen.Så jeg dro til med enda mer trykk og ny tvangskarbonering. Resultatet ble enda værre. Og når skummet har lagt i avtappet øl er det omtrent ikke CO2 eller bobler igjen i ølet.Det er det jeg ikke skjønner.Jeg ville tro at når det er så mye CO2 i fatet at det blir for mye skum så skulle vel også ølet være mettet med CO2? Men det er nesten helt dødt under skummet.Har noen gode tips ?Jeg må jo først slippe ut overtrykk mange ganger for å komme ned på et akseptabelt fat-trykk,men jeg er redd ølet forblir flatt og kjedelig.Jula er rett rundt hjørnet og venner på juleøl-lista mi har begynt å bli urolige.Og det har jeg også.
 
Hva karbonerte mdu med, trykk og temp ?
Ristet du inn eller ventet du på karbonering ?
Hvor lang og hvilen fimensjon på slange/rør ?

Det er egentlig god tid til å fikse dette.
 
Som du sier er jula rett rundt hjørnet.. Så ta deg en øl og slapp av.

Grunnen til at det er flatt er at alt skummet ditt, der "ser" du karbonereringen din.

Ta fatet ut av kjøleskapet, sett det varmt/varmere. Og slipp ut trykk når du har anledning. Det er ikke verre enn det.
 
Takker for 2 svar allerede.Trykk og temp er normalt under kontroll,har ikke disse verdiene foran meg nå,men det funker normalt helt OK.Det er liksom førstehjelpen jeg nå trenger mest. Da blir det som Miguel sier å tappe ut og tappe ut osv til vi er nede på akseptable verdier.Håper da at CO2-en vil vise seg som bobler i ølet og ikke som masser av skum.Slappe litt av er ikke dumt,heller ikke å ta seg en øl. God jul til begge to.
 
Moro med posting i de gamle trådene, så ser vi hvem som har falt fra og hvem som holder stand!
 
Jeg så tråden var gammel @Oberstbräu men spørsmålet var bare 15 minutter :)

Du kan slippe ut trykket etter risting så går det fortere å komme i mål.
Har du karbonert mørkt øl på samme måte før ? det kan være litt mer kranglete enn lyst øl.
 
Har du kontrollert stigerøret? Hvis humle eller annet setter seg fast der så vill de komme utrolige mengder skum!
 
Så enkelt det er med flasker. Da er man sikker hver gang. Med fat er det lotto om man får skum eller øl. Tror jeg har en dårlig regulator.
 
Tja. Med fat så er det helt dønn stabilt, med mulighet ti å regulere opp og ned i kontrollerte former, få akkurat det nivået man vil ha, hver eneste bidige gang, og ingenting å klage over eller stille spørsmål om, hvis man vet hva man driver med.. Spør du meg.
 
Opplever det ikke akkurat stabilt. Har en keg king med regulator som har en utgang. Bytter jeg fat blir det skum. Nermer det seg tomt blir det skum. Er alle tre fat fulle tappes ølet fint om det får stå i fred.. 10-12 psi.. hva blir det, underkant av 1 bar.
 
Opplever det ikke akkurat stabilt. Har en keg king med regulator som har en utgang. Bytter jeg fat blir det skum. Nermer det seg tomt blir det skum. Er alle tre fat fulle tappes ølet fint om det får stå i fred.. 10-12 psi.. hva blir det, underkant av 1 bar.

Jeg opplever faktisk ikke det du beskriver. Jeg bytter jo aldri gass tilkoblingen mellom fat, men blir aldri mer skum når det nærmer seg tomt.
 
Har heller aldri opplevd noe sånt. Det var et grassat strev å finne ''sweet spot'' mellom alle parameterene mht- skum, men da dette først var gjort så har det vært dønn stabilt i åresvis. Om det er så ustabilt som beskrevet ovenfor, så er det noe galt et sted.
 
Det første jeg kan komme på mtp ren ustabilitet, er at noen billigere regulatorer sliter litt når det blir lite trykk på HP siden av de, altså at flaska går tom. Da kan de slippe inn for mye (eller var det for lite?) trykk inn i fatet. Dette er bare teoretisk kunnskap, og ikke noe jeg har erfart selv.
 
Om jeg opplever skumproblemer nåtildags, så har det i alle tilfeller vært humlerester i ventilen. Eller eventuell selvpåført overkarbonering, det finnes vel knapt noe mer irriterende enn overkarbonering! Stiller alltid de humlerike ølene ytterst i kegeratoren, for lett tilgjengelighet. Da kan man lett skru av ventilen for rens uten å forstyrren noe.
 
Eller en utett kobling. Hadde et øl for noen år siden som bare skummet, skummet og skummet. Fant ut at det ble sugd luft inn i slangen ved tapping.
 
Skal bytte regulator og slanger utpå nyåret. Får se om det ordner seg. Fryktelig irriterende med flatt øl og 50% skum i glasset.
 
Tilbake
Topp