Pålitelig SodaStream patent

Hei.

Jeg har nylig gått fra 5kg flaske med Hiwi regulator og industriell CO2, til 425g SodaStream CO2 flasker. I den forbindelse har jeg forsøkt flere av de overgangene som selges på nett som skal gjøre det mulig å bruke en vanlig regulator på SodaStream flasker. Min erfaring så langt er at ingen av disse overgangene er helt tette og de fungerer derfor ikke i praksis.

Ser også at BryggSelv selger en dedikert regulator til SodaStream slik at man dermed slipper overganger.

https://www.bryggselv.no/regulatorer/103810/regulator-til-sodastream-flaske

Det samme gjør BrewShop i Trondheim.

https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/co2-regulator-til-sodastream-hiwi


Noen som har noen erfaringer å dele mtp å få et helt tett system med SodaStream flasker? Ønsker primært å bruke Hiwi regulatoren som jeg allerede har, men ettersom jeg enda har til gode å finne noen overganger som faktisk er tette så vurderer jeg å kjøpe dedikert regulator til SodaStream flasker. Gode inspill taes imot med stor takk :)
 
Sist redigert:
Sidenote:
Er vel litt forskjell på Sodastream og AGA sin kobling på gassflasken. AGA er vel stort sett rimeligere (og lettere å få tak i?)
 
Sidenote:
Er vel litt forskjell på Sodastream og AGA sin kobling på gassflasken. AGA er vel stort sett rimeligere (og lettere å få tak i?)
Det er bittelitt forskjell på ventilene. Noen av Sodastreamflaskene trenger litt lengre tapp i flaskekoblingen for å åpne. Den originale regulatoren fra Oxyturbo (som Bryggselv selger) må skrus ganske hardt på Sodastremflaskene for at det skal åpnes for gassen.

Hvis du går for overgang, er det viktig å skru overgangen løs fra flaska først - ikke overgangen fra regulatoren - når regulatoren skal tas av flaske som ikke er helt tom. Slipper å passe på det med dedikert Sodastreamregulator.
 
Etter det jeg kaller eksplosjon, der både regulator, flaske og pakning fløy, har jeg sluttet å skru av flasker som ikke er 100% sikkert tomme. Nå skal det sies at eksplosjonen skjedde med en kinaregulator og overgang.
 
Setter pris på svar her, men poenget var ikke å gjøre dette til en diskusjon om hvorvidt AGA sine flasker avviker fra SodaStream flasker (når jeg bruker begrepet SodaStream flasker så snakker jeg i generelle termer om 425g CO2 flasker av typen Obs/ClasOhlson/Europris selger. Etter hva jeg kan bedømme ser selve flaskene kliss like ut til tross for ulike produsenter av selve CO2n). Problemet mitt har heller ikke hatt noe med demontering etter bruk å gjøre, men heller at overganger generelt ikke er tette under bruk og enten leker littegrann over tid, eller beint ut leker massivt i fra det øyeblikket de kobles i, slik overgangen som Bryggselv selger (den er helt ubrukelig). Spørsmålet er derfor, hva gjør jeg for å få noe som er 100% tett? CO2 flaskene som er tenkt benyttet er som sagt 425g flasker av typen som Obs/ClasOhlson/Europris selger (etter hva jeg forstår er disse egentlig tiktenkt bruk i SodaStream og lignende kullsyreapparater).
 
Setter pris på svar her, men poenget var ikke å gjøre dette til en diskusjon om hvorvidt AGA sine flasker avviker fra SodaStream flasker (når jeg bruker begrepet SodaStream flasker så snakker jeg i generelle termer om 425g CO2 flasker av typen Obs/ClasOhlson/Europris selger. Etter hva jeg kan bedømme ser selve flaskene kliss like ut til tross for ulike produsenter av selve CO2n). Problemet mitt har heller ikke hatt noe med demontering etter bruk å gjøre, men heller at overganger generelt ikke er tette under bruk og enten leker littegrann over tid, eller beint ut leker massivt i fra det øyeblikket de kobles i, slik overgangen som Bryggselv selger (den er helt ubrukelig). Spørsmålet er derfor, hva gjør jeg for å få noe som er 100% tett? CO2 flaskene som er tenkt benyttet er som sagt 425g flasker av typen som Obs/ClasOhlson/Europris selger (etter hva jeg forstår er disse egentlig tiktenkt bruk i SodaStream og lignende kullsyreapparater).
Hvis du gidder å lese forrige post har du svaret.
 
Hvis du gidder å lese forrige post har du svaret.
Jaok, for det finnes bare en eneste variant av overganger til salgs på eBay da?
Kanskje du i stedet for å svare spydig og lite oppklarende i stedet kunne kommet med et konkret eksempel (ei lenke) på en variant som fungerer?
Det finnes haugevis av overganger der ute (jeg hadde ikke tenkt å kjøpe hver eneste en for å finne den ene som fungerer).

Noen som har kjøpt den dedikerte regulatoren fra OxyTurbo som Bryggselv selger? Er den tett?
 
Sist redigert:
Jaok! For det finnes bare en eneste variant av overganger til salgs på eBay da?
Kanskje du i stedet for å svare spydig og lite oppklarende i stedet kunne kommet med et eksempel (ei lenke) på en variant som fungerer?
Det finnes haugevis av overganger der ute (jeg hadde ikke tenkt å kjøpe hver eneste en)
Det er en link! @E.Brekke har bare tatt seg bryderiet med å lage en pen link istf. bare å lime inn url.
 
Noen som har kjøpt den dedikerte regulatoren fra OxyTurbo som Bryggselv selger? Er den tett?
Brukte den i kegeratoren på jobben. Tett, men som nevnt må den skrus hardt til på noen av flaskene for å åpne gasstrømmen. Bør forresten ha tilbakeslagsventil.
 
Brukte den i kegeratoren på jobben. Tett, men som nevnt må den skrus hardt til på noen av flaskene for å åpne gasstrømmen. Bør forresten ha tilbakeslagsventil.
Okei, men hvis den er helt tett så tror jeg at jeg går for den. Da slipper jeg overganger fult og helt (en potensiell feilkilde mindre). Den går på John Guest koblinger ser jeg, noen som har erfaringer med det? Det er plugn play og tett, eller er der noe en bør være Obs på når man bruker John Guest?

Siden det tydeligvis er en liten forskjell på ventilhalsen på originale SodaStream flasker og AGA sine flasker, fungerer den OxyTurbo regulatoren også på AGA sine 425g flasker (det blir helt tett)?
 
Sist redigert:
Okei, men hvis den er helt tett så tror jeg at jeg går for den. Da slipper jeg overganger fult og helt (en potensiell feilkilde mindre). Den går på John Guest koblinger ser jeg, noen som har erfaringer med det? Det er plugn play og tett, eller er der noe en bør være Obs på når man bruker John Guest?

Siden det tydeligvis er en liten forskjell på ventilhalsen på originale SodaStream flasker og AGA sine flasker, fungerer den OxyTurbo regulatoren også på AGA sine 425g flasker (det blir helt tett)?

Jeg har veldig gode erfaringer med John Guest-koblinger (og tilsvarende fra DMFit).
Den funker på AGA-flasker.
 
Tilbake
Topp