Tråden for dumme spørsmål.

Har ikke kveik for hånden, så får bare krysse fingrene for at det går, det er satt nå. OG var ikke mer enn 1041, så håper den klarer å gjære ned innen tiden.
 
Rekker jeg å sette en Brewmart Danish style (med 1 kg spraymalt) i dag, og så flaske senest 8. januar? Eller blir snaue 9 døgn for lite? Og, om man sløyfer spraymalten regner jeg med at distansen OG - FG blir mye mindre, og tiden kortere?
Jeg har fått det der til å fungere, altså 9 døgn gjæring og så 4-5 dagers karbonering på flaske, totalt 14 dager. Jeg brukte da US-05, starter med romtemp på 18 grader (freerise på temp i gjæringskaret som da gjerne går opp mot 21 grader under stormgjæring), og så økte jeg til 20 grader med en gang stormgjæringen ga seg (typisk etter 4 dager). Pass på at alle tegn til utgjæring er til stede når du flasker (forventet FG er nådd, ingen tegn til aktivitet i gjæringskaret).

Det hører med til historien at jeg aldri har gjort det der med all grain. Jeg har kun brukt ekstrakt til dette. Det er likevel ingen grunn til at det ikke skal fungere like bra med all grain.
 
Hva blir OG hvis jeg tar 22 liter med sg 1052 og blander med 5 liter med sg 1100?
Hjernen virker ikke sånn på tampen av året.....
 
Det dannes luftlommer i slangen mellom ball lock og tappekran på ett av tre fat i kegeratoren min når den har stått et par dager uten å blitt brukt.
Hvor er det naturlig å begynne feilsøking? Kran? JG-koblingene? Fatet?
Fatet står forresten tilkoblet co2
 
Så lenge slangen er koblet til fatet så vil det være overtrykk i denne, og det bør vel være ganske umulig å få luft inn.
Jeg vil tro at det er CO2 som samler seg i lommer. Dersom det er høyere temperatur i slangen enn i fatet så er det vel ganske naturlig at det dannes noe CO2 gass der. Hvorfor dette er ulikt på det forskjellige fatene dine er vanskelig å si. Kanskje det har med karboneringsnivå å gjøre?
 
For noen mnd siden så var det en person som hadde skrevet om at vedkommende hadde kjøpt en viskermotor til å drive mølla si. Er det noen som kan peke i riktig retning?
 
Skal gelantinen i med en gang en setter ølet i kjøleskapet for coldcrash, eller er det et poeng at ølet skal være kaldt før en tilsetter?
 
Tilbake
Topp