Lukket / oksygenfri overføring

Du popper av ballock’ene og setter dem på nytt fat. Trenger ikke jevne ut nivå
Vil det ikke fosse øl ut av den ene kulekoblinga og oksygen inn i den andre da? Eller forsegler de når de er kobla fra? Jeg innser når jeg skriver at dette burde jeg visst, siden jeg har tolv stykker liggende i boden, men som jeg oppdaga da jeg kjøpte en gitar, man lærer ikke stort av å ha ting liggende. :p
 
Det er vel mer "viktig" at det føres CO2 (dersom du har purret fatet) inn i toppen av gjæringsbøtten i stede for at det slipper inn vanlig luft med O2 etter hvert som du tapper ølet over på fatet.

Når du tapper, selv med tilbakeføringslange, er systemet i balanse og det er tyngdekraften (og hevertprinsippet) som gjør at ølet renner ned i fatet.
Takker for tips og innspill fra flere.
Skal skaffe meg en slage som fører Co2 tilbake til karet. Hva slags overgang bruker dere da, altså inn i gjæringkaret?
Kunne kanskje hatt en co2 slange. Skal søren meg prøve om en slik passer ned i gummien til gjærlåsen.
 
Takker for tips og innspill fra flere.
Skal skaffe meg en slage som fører Co2 tilbake til karet. Hva slags overgang bruker dere da, altså inn i gjæringkaret?
Kunne kanskje hatt en co2 slange. Skal søren meg prøve om en slik passer ned i gummien til gjærlåsen.
Jeg pleier bare å skru av en av CO2-slangene fra regulatoren. Har en grønn plast skjøte-sak fra bryggselv som jeg skrur på enden. Du kan se det på bildet fra side 1 av denne tråden.
 
Jeg har sett på denne noen ganger for å se all teorien på forumet her i praksis. Har hjulpet meg en del.
Han gjør mye riktig, men hans måte for ‘å fylle CO2 nederst og presse ut O2’ fungerer garantert ikke.
Den eneste måten å få et O2 redusert miljø er ved å fylle fatet med StarSan-vann og presse dette ut.
Han gjør nesten dette...
Etter at du har desinfisert fatet, fyller du det opp med varmt vann. Det er her han tømmer fatet... fyll opp til det renner over.
Blandingsforholdet er nå lite, men det gjør ikke noe i denne delen av prosessen.
Koble på CO2 og la det renne gjennom slangene. Sett lavt trykk og bruk god tid, så sparer du CO2. Når du er ferdig skal du ikke ha trykk i fatet, så det trykket som naturlig nå finnes i fatet må du slippe ut. Jo høyere trykk, jo mer må du slippe ut. Du kan også sette høyt trykk og koble fra CO2. Med trening finner du en fin balanse mellom sløsing og tidsbruk.
 
Han gjør mye riktig, men hans måte for ‘å fylle CO2 nederst og presse ut O2’ fungerer garantert ikke.
Den eneste måten å få et O2 redusert miljø er ved å fylle fatet med StarSan-vann og presse dette ut.
Han gjør nesten dette...
Etter at du har desinfisert fatet, fyller du det opp med varmt vann. Det er her han tømmer fatet... fyll opp til det renner over.
Blandingsforholdet er nå lite, men det gjør ikke noe i denne delen av prosessen.
Koble på CO2 og la det renne gjennom slangene. Sett lavt trykk og bruk god tid, så sparer du CO2. Når du er ferdig skal du ikke ha trykk i fatet, så det trykket som naturlig nå finnes i fatet må du slippe ut. Jo høyere trykk, jo mer må du slippe ut. Du kan også sette høyt trykk og koble fra CO2. Med trening finner du en fin balanse mellom sløsing og tidsbruk.
Fylle fatet med vann etter at fatet er desinfisert?
 
Han gjør mye riktig, men hans måte for ‘å fylle CO2 nederst og presse ut O2’ fungerer garantert ikke.
Den eneste måten å få et O2 redusert miljø er ved å fylle fatet med StarSan-vann og presse dette ut.
Han gjør nesten dette...
Etter at du har desinfisert fatet, fyller du det opp med varmt vann. Det er her han tømmer fatet... fyll opp til det renner over.
Blandingsforholdet er nå lite, men det gjør ikke noe i denne delen av prosessen.
Koble på CO2 og la det renne gjennom slangene. Sett lavt trykk og bruk god tid, så sparer du CO2. Når du er ferdig skal du ikke ha trykk i fatet, så det trykket som naturlig nå finnes i fatet må du slippe ut. Jo høyere trykk, jo mer må du slippe ut. Du kan også sette høyt trykk og koble fra CO2. Med trening finner du en fin balanse mellom sløsing og tidsbruk.
Notert.
Hvordan er det å bruke CO2 fra gjæringen til å presse ut deler av starsan?
 
Notert.
Hvordan er det å bruke CO2 fra gjæringen til å presse ut deler av starsan?
Du må ha et visst trykk for å presse ut vannet. Kunne kanskje satt fatet (med åpen ventil) på hodet med CO2 koblet til ut-ventilen. Du må jo selvsagt ha fanget ca 20 liter CO2 i en fleksibel beholder.
 
Notert.
Hvordan er det å bruke CO2 fra gjæringen til å presse ut deler av starsan?
Det går helt fint.
Dersom du har en slange som er lenger enn fatet, og setter fatet på en krakk (høydeforskjell), vil det skapes et sug i slangen. Da kreves det svært lite trykk. Dette blir som en blow-off tube
 
Vet ikke om det har noen særlig effekt på CO2-forbruket, men jeg har i hvertfall seriekoblet fat (gass på IN, starsan OUT -> starsan OUT, starsan ut i avløp fra IN) slik at det blir en viss gjenbruk av starsan. Men uten fall. Når det kommer gass fra fat 1 over på fat 2, byttes det til tradisjonell tapping.
 
Vet ikke om det har noen særlig effekt på CO2-forbruket, men jeg har i hvertfall seriekoblet fat (gass på IN, starsan OUT -> starsan OUT, starsan ut i avløp fra IN) slik at det blir en viss gjenbruk av starsan. Men uten fall. Når det kommer gass fra fat 1 over på fat 2, byttes det til tradisjonell tapping.
Starsan kan gjenbrukes mange, mange ganger. Jeg flytter det samme syrevannet fra keg til keg i det ”uendelige”. Fatene må være rene i utgangspunktet, selvsagt.
 
Tilbake
Topp