Forholdet mellom OG og FG.

Sitter å tukler litt med en oppskrift på en Kölsch.
Bruker oppskriften som er å finne i "moderne hjemmebrygging", all-grain.

Når jeg bruker beercalc.dk fikk jeg opplyst at brygget ville bli svært lyst, så jeg tilsatt ca 100g caramunich type 1 som jeg tenkte å meske sammen med det hele. Dette får brygget til å få en lyse gul farge, ifølge beercalc, noe som jeg ønsker.

Men, beercalc beregner OG 1.046 og FG1.011.
FG er for høy ifølge beercalc sine standarder.

Hvilke faktorer styrer gjæret til å stanse på 1.011, nå den helst skal ligge på 1,006-08?

Skal forresten bruke WLP029, lager forkultur 2 dager før brygging.
 
Nå er jeg ikke kjent noe særlig kjent med Beercalc, da jeg bruker Brewsmith. Men at man ikke kommer så langt ned i FG kan skyldes at mesketemperatur er for høy, at det er for lite gjær, at vørteren blir for lite oksidert eller at gjæringstemperaturen er for lav.

Arrester meg gjerne om jeg bommer her.
 
Jeg tenkte å enstegsmeske og "batch sparge".
Enkleste måten når man bruker kjøleboks uten masse ekstrautstyr (som jeg ikke har enda).

Ang. temperatur tenkte jeg å sikre meg på ca 66°C i 60 min.
Mesker med 10,2 liter vann (2 liter pr/kilo)
Delskyller med så sluttvolumet blir ca 27,5 liter.
Ferdig vørtervolum skal bli rundt 25 liter. (etter det jeg har lest skal jeg ha en effektivitet rundt 75-80%)
 
Gjæren din har en utgjæringsgrad/attenuation på 72-78%, noe som vil si at det er vanskelig å komme under FG på 1.010 med OG'en du beregner.

Når det gjelder beercalc så oppererer de vel med 75% utgjæring som standard, så ikke ta tallene der for god fisk uten videre.

Men jeg vil nå tro ølen blir god selv om FG er noen få poeng for høy. Brygg først, klassifiser etterpå, er mitt motto.
 
En kölsch bør meskes på lavere temperatur, f.x. 64 °C, for nettopp å sikre høyere utgjæring.
Men jeg ville ha brukt Wyest 1007 German Ale eller 2565 Kölsch.
 
Da blir det mesking på 64 °C. :)

Når det kommer til de forskjellige gjærene, er jeg svært grønn.
Hva er forskjellen på WLP029 og Wyeast 2565?
 
De var nesten i samme gate. flokkuleringen er ulik da wyeast er lav og whitelabs er "medium". Ellers er det 19 °C stabil temp hvor brygget skal gjæres.
Har allerede kjøpt WLP029 som ligger i kjøleskapet, så jeg får bruke denne i første omgang.

Kölsch er noe jeg kommer til å brygge regelmessig om resultatene blir tilfredsstillende.
Så da skal jeg prøve wyeast neste gang.
 
WLP029 er vel en passende gjær ja, trodde det var en annen, sorry.
Jeg har nettopp laget en kölsch, og etter råd i boka "Brewing classic beer styles" gjæret jeg på ca 16 grader, men pitchet på 14. På slutten av gjæringa økte jeg temperaturen til 19-20.
Hadde OG på 1046 og FG på 1010, ikke spesielt imponerende utgjæring men veldig godt og lettdrikkelig øl.
Etter mine notater foregikk meskingen slik:
6,7 liter vann @64 -> 51-53 °C i 15-20 minutter (ga ca 53 °C)
4-5 liter vann @95 -> 63-64 °C i 50-60 minutter (ga ca 62 °C og ble justert opp med ca 1 l kokende vann til 63-65 °C)
tilførte ca 2 l kokende vann rett før resirkulering for å unngå temperaturfall
Skylte deretter med ca 21 liter vann @77 °C.

Må vel litt forbehold når det gjelder temperaturene, men tror de er sånn ca riktige. Er på utkikk etter bedre termometer.
 
Min erfaring er at WLP029 gjærer godt på 16 C og at den ikke oppfører seg så veldig forskjellig fra Wyeast 2565. Opprinnelig ska WLP029 stamme fra PJ Früh i Köln, mens 2565 har opphav hos Päffgen/Weihenstephan 165. Jeg har fått litt svovel fra begge, men det har forsvunnet under lagring. Begge gir svært lett fruktighet og firskt øl. Kölsch er digg!
 
Takk for meskingsprosedyren!  :skitbra: Jeg har ikke mesket før så det hjalp masse.

Når du mesker 15 min på 51-53 °C er det for "protein rest"'en?
Jeg sjekket opp de forskjellige gjærene til kölsch, og det var hovedsaklig at 029 stammer fra Früh at valget fallt på det. hehe.

Kölsch er ett nydelig øl! :skaal:
 
Ja, det er en liten proteinrest pga pilsmalt. Strengt tatt ikke nødvendig, men jeg pleier å bruke det.
Hvis du prøver med tostegs kan det være lurt å ikke ha i alt varmvannet på steg nr 2 med en gang, for å unngå for høy temperatur.
Kan også være lurt å røre godt, og vente noen minutter før du avgjør hvilken temperatur du er kommet på, samt å ha litt ekstra kokende vann i bakhånd om du er kommet for lavt.
Jeg pleier å få ganske høy effektivitet, gjerne 85-89% med denne metoden. Om det er pilsmalten eller proteinresten vet jeg ikke. Det blir gjerne 5% lavere med ettstegs og palemalt.
 
Jeg ville fraråde proteinsteget når du ikke bruker store mengder hvete. I beste fall gjør det lite fo ølet, i verste fall kan det gi dårligere skumfasthet.
 
Det er OT, men jeg fortsetter på det vi sist snakket om.

Jeg har kommet oppi en krise. Min dedikerte "Mash Tun" har ikke kommet fra seasea enda, og det kverna kornet jeg har liggende kan ikke vente over helga.

Brygging må skje nå på søndag, eller kaste hele stasen i søpla.

Jeg har en mesketank som kan brukes, men den er på kun 14 liter. Kan denne brukes?
Setter stor pris på råd nå.
 
Dele meskingen opp i to batcher?

Dobbelt så lang tid, men dobbelt så mye dødtid som du kan bruke til å lese f.eks. Designing Great Beers.
 
Høres ut som en god ide odland :)

Grunnen til at jeg ikke kan vente til over helga er fordi kornet begynner å nærme seg 2-uker-merket.
Og jeg har det litt travelt med studier, så helga er den eneste tiden jeg kan gjøre det på :p

Vet at det høres hektisk og dårlig planlagt ut. Men dette blir siste gang situasjonen er slik. heldigvis.
 
Aleksander_B skrev:
Grunnen til at jeg ikke kan vente til over helga er fordi kornet begynner å nærme seg 2-uker-merket.

Så lenge den knuste malten er lagret tørt tror jeg at du fint lagre den litt lenger en 2 uker uten at du merker noen forskjell.
 
Har brygga med knust malt som er vesentleg eldre en to veker. Opp i mot eit halvt år trur eg utan å merke forskjel.
Slapp av og ta deg eit glas...
 
Tilbake
Topp