Gjær fra tinn i telemark

Sidesprang i tråden. Kan noen anbefale en god øl som signaliserer kveik egenskapene som er kommersielt tilgjengelig? Har rett og slett ikke drukket noe med kveik som jeg er klar over.
Kveika Rugøl fra Voss Bryggeri er god.
Mne de forskjellige kveikene gir veldig forskjellig smak, så det er mye forskjellig.
 
Sidesprang i tråden. Kan noen anbefale en god øl som signaliserer kveik egenskapene som er kommersielt tilgjengelig? Har rett og slett ikke drukket noe med kveik som jeg er klar over.

Norsk høst fra NØ. (Klasse d har på Gulating)
De har en jule variant på polet med pors og einer..også.
(En slags 100% norsk ode, med malt fra Ringsaker )

Greie de. Innbiller meg at de er Sigmund Gjernes sin Kveik





Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nei, dessverre. Det skjedde aldri noe. Det er egentlig veldig trist. Vi vet nå at alle tradisjonsgjærene (eller så godt som alle) som ble brukt på Vestlandet er (og var) i slekt med hverandre. Det som fortsatt er helt uklart er hvordan det var på Østlandet. Vi har to gjær fra Ål, men resten av Østlandet vet vi ingen verdens ting om.

Denne gjæren kan være vår eneste mulighet til å noensinne finne ut av det. Så det hadde jo vært veldig interessant å få lov til å gjøre en analyse.
 
Nei, dessverre. Det skjedde aldri noe. Det er egentlig veldig trist. Vi vet nå at alle tradisjonsgjærene (eller så godt som alle) som ble brukt på Vestlandet er (og var) i slekt med hverandre. Det som fortsatt er helt uklart er hvordan det var på Østlandet. Vi har to gjær fra Ål, men resten av Østlandet vet vi ingen verdens ting om.

Denne gjæren kan være vår eneste mulighet til å noensinne finne ut av det. Så det hadde jo vært veldig interessant å få lov til å gjøre en analyse.
Kjedelig. Jeg har hatt en del samtaler med min tremenning som er bonde i Nittedal. Han skulle legge ut en del følere til bøndene rundt omkring i Nedre Romerike og omegn om hva de hadde av ting og tang på loftet. Det kan jo hende det fortsatt skjuler seg noen skatter, døde eller ei. :)
 
Det er flott at du prøver. Det ser ut som bryggingen rundt Oslo døde ut før første verdenskrig, men det er uansett verdt å sjekke.
 
Det er flott at du prøver. Det ser ut som bryggingen rundt Oslo døde ut før første verdenskrig, men det er uansett verdt å sjekke.
Åssen går det med den gjæra fra oppe ved Geilo? Har fått noe familie der oppi traktene og har forsøkt å spore opp noen tegn til tradisjonsbrygging, men så langt er alt jeg finner rustne gryter og sprukne tønner.
 
Det er aktiv brygging i Ål. Jeg har vært der oppe og besøkt bryggere, og samlet inn tre gjær. En var død. De andre to ser ut til å være samme gjæren, men den er ganske unik. Jeg har ikke bedt om tillatelse til å dele ennå, men skal gjøre det. Det kommer blogginnlegg om besøket der (men må bli ferdig med Russland først). Det er også flere bryggere der oppe, men jeg har ikke hatt tid til å snakke med dem ennå.
 
Tilbake
Topp