Koke vann, eller rett fra springen

Min første batch med BB30 ble dramatisk mye bedre enn alt jeg tidligere har laga med ekstrakt. Sånn hygienemessig kan jeg ikke finne noen større forskjell enn at ekstraktøl henter endel kaldvann rett fra springen mens med BB30 så kokes alt.

Kan minnes å ha hatt den samme "dårlige" smaken i alt av ekstraktøl jeg har laga. Kan det ha vært noe med vannet eller kranene? Fikk lyst til å lage et ekstraktøl der alt vannet kokes bare for å finne ut av dette.

Man blir jo anbefalt å rengjøre dusjhodene pga bakterier så det er nærliggende å tro at rent vann fra springen ikke er rent nok, eller tar jeg feil her?
 
Min første batch med BB30 ble dramatisk mye bedre enn alt jeg tidligere har laga med ekstrakt. Sånn hygienemessig kan jeg ikke finne noen større forskjell enn at ekstraktøl henter endel kaldvann rett fra springen mens med BB30 så kokes alt.

Kan minnes å ha hatt den samme "dårlige" smaken i alt av ekstraktøl jeg har laga. Kan det ha vært noe med vannet eller kranene? Fikk lyst til å lage et ekstraktøl der alt vannet kokes bare for å finne ut av dette.

Man blir jo anbefalt å rengjøre dusjhodene pga bakterier så det er nærliggende å tro at rent vann fra springen ikke er rent nok, eller tar jeg feil her?

Forskjellen er nok ekstrakt vs all grain..
 
Enkel test av ditt vann:
1. Ett glass kaldt vann settes i kjøleskapet
2. Ett glass varmt vann fra springen settes i kjøleskapet
3. Ett glass kaldt vann kokes og settes i kjøleskapet
4. Ett glass varmt vann fra springen kokes og settes i kjøleskapet

.... smak :)
 
Min første batch med BB30 ble dramatisk mye bedre enn alt jeg tidligere har laga med ekstrakt. Sånn hygienemessig kan jeg ikke finne noen større forskjell enn at ekstraktøl henter endel kaldvann rett fra springen mens med BB30 så kokes alt.

Kan minnes å ha hatt den samme "dårlige" smaken i alt av ekstraktøl jeg har laga. Kan det ha vært noe med vannet eller kranene? Fikk lyst til å lage et ekstraktøl der alt vannet kokes bare for å finne ut av dette.

Man blir jo anbefalt å rengjøre dusjhodene pga bakterier så det er nærliggende å tro at rent vann fra springen ikke er rent nok, eller tar jeg feil her?

Vann endrer ikke smak når det kokes, og vanlig norsk vann fra springen inneholder ikke noe som kan gi usmak og som forsvinnner ved koking.

Du kan kan google "extract twang", og se om det du finner, kan passe.

Jeg brygget også noen sett med ferdighumlet ekstrakt før jeg begynte å brygge med malt, og alle hadde den samme ubehagelige bismaken. Jeg vil tro det har sammenheng med humlinga, og med lagring. Med fersk maltekstrakt av god kvalitet kan du bryggeveldig godt øl.
 
Tilbake
Topp