Hjelp/forslag til oppskrift ut fra mine ingredienser

Hei. Jeg har lyst å brygge en lys ale på rundt 6%+ Har litt ingredienser, men finner ingen oppskrifter som passer med disse. Noen som kan hjelpe meg med en oppskrift ut fra hva jeg har?

Malt: Pale Ale, Marris Otter, Hvetemalt, Crystal, Dark Crystal, Amber

Humle: Perle, Chinook, Columbus, Citra, Cascade, Centennial

Gjær: US-05, Mauribrew draught, safbrew T-58

På forhånd takk! :)
 
Sist redigert:
Det blir vel et amerikansk øl her. Jeg tror du får en fin basis med dette:

60% pale ale
20% MO
15% hvete
5% crystal (hvis den ikke er for mørk)
US-05 hvis du vil ha den så rein og "amerikansk" som mulig. T-58 drar deg over i belgisk retning. (Hvit IPA/India saison.)

Humle? Nei, det har jeg ikke så mye mening om - du kan kombinere alt det der, tror jeg, og det vil bli bra. Men velg tre.
 
^ synes den høres fin ut, ja.

Perle er jo en vei ut av det amerikanske, selvfølgelig. En single malt single hops på pale ale og perle og 05, gjæret på lav temperatur? Fin sommerdrikk:)?
 
Det kommer jo an på hvor sterkt du vil ha det, og på hvor effektiv prosessen din er. Bruk denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ (eller noe tilsvarende. Jeg er helt happy med den der:).) Du kan jo ta utgangspunkt i 5,5 kilo til sammen, og så justere. 5,5 kilo skulle gi deg 25 liter ferdig øl med butikkstyrke, gitt en relativt moderat effektivitet (75%) og utgjæring (72%), som er defaultinnstillingene i kalkulatoren.

Jeg ville kanskje gått for litt mindre volum. Du må sette 26-27 liter til gjæring for å få ut 25, litt avhengig av hvor mye bunnfall du drar med deg, og da blir det fort trangt under lokket på bøtta når det stormgjærer.
 
Sist redigert:
Maltmengde har jeg kontroll på, men takk likevel for link:)
Tenkte mer på hvor mye humle av hver til forskjellige tidspunkt. Er helt grønn når det kommer til humling:/
 
Tenkte jeg kunne slenge meg på denne tråden, forhåpentligvis noen som kan komme med noen gode forslag til hva jeg kan brygge.
Jeg bestilte malt til litt forskjellige brygg, men brukte ikke min vanlige pusher. Dermed fikk jeg all spesial malten godt blandet sammen i èn pose...

Spørsmålet er da, hva kan jeg bruke dette til?

100 gr. Pale Chocolate 600 EBC
100 gr. Dark crystal 275 EBC
300 gr. Acidulated 5 EBC
200 gr. Amber 125 EBC
200 gr. Carabrown 145 EBC
300 gr. Caramalt 30 EBC

Note to self: Lese leverings beskrivelse ved bestilling på nett :)
 
Kompenser syremalten med natron, og kjør på med Kalvatn sitt forslag hvis du vil prøve. Mater det inn i Brewfather og med 20 liter batch får jeg en OG 1.076 ved 80% effektivitet, og 33 EBC. La da på 5 kilo pilsmalt i tillegg til blandingen din. En litt lys imperial brown ale. Kjør på :D Se hva det blir!
 
Tilbake
Topp