Fordamping udner koking

Forstår ikke at man kan snakke om prosent her. Her er det vel mer snakk om hvor stor overflate og hvor hardt man koker. Eksempel: hvis man har et rør på 3 meter med en diameter på 35 cm, som inneholder 300 liter øl. Så vil jo ikke den fordampe 10 ganger så mye som en 30 liter i en beholder på 30 cm med samme diameter. Hvis den fordamper 1.8 liter på en time, så er det fordampningen på den kjelen, enten den inneholder 10 liter eller 30 liter.
 
Jo, såfremt det gamle fortsatt gjelder;
"Min 8% avdamping pr time for å unngå dms"
Hva du koker i betyr ikke noe for 8% grensa.
 
Akkurat. Det er arealet på vannspeilet som bestemmer avdamping ved koking. Om du fosskoker eller rullekoker så er det ikke så stor forskjell på fordamping som om du øker diameteren på kjelen fra 40cm til 50cm for eksempel. Koker jeg 50 liter i en time i kjelen min som er 50 cm diameter, damper det da 7-8 liter i timen og avdamping er på 15%. Men koker jeg 80 liter i samme kjele er avdampingen under 10%..
 
Akkurat. Det er arealet på vannspeilet som bestemmer avdamping ved koking. Om du fosskoker eller rullekoker så er det ikke så stor forskjell på fordamping som om du øker diameteren på kjelen fra 40cm til 50cm for eksempel. Koker jeg 50 liter i en time i kjelen min som er 50 cm diameter, damper det da 7-8 liter i timen og avdamping er på 15%. Men koker jeg 80 liter i samme kjele er avdampingen under 10%..
Dersom all varmen blir ledet inn i kjelen, og den i tillegg hadde vært isolert (ikke avgi varme til omgivelsene) og ikke noe kondensvann ledes tilbake til kjelen så ville avdampingen kun være bestemt av kokeeffekten (kW) tilført og tiden. Kjelen utforming vil ikke være relevant. Selvsagt gitt at utformingen av den ikke gir støtkoking og hiver ut væske (dråper) i tillegg til damp.
Det er kun tap av effekt ved at all fyringen ikke går inn i kjelen og i tillegg at den kan tape ulike mengder til omgivelsene som gjør at avdampingen i noen grad blir spesifikk for systemet.
 
Nei ikke helt riktig. Det er tilført effekt og overflatearealet som har noe å si (da ser vi bort fra varmetapet), i tillegg til tiden den da. Det er kun på overflaten vannmolekylene kan løsrive seg, og med større overflate vil vi få større fordamping på samme tilførte effekt :)
 
Nei ikke helt riktig. Det er tilført effekt og overflatearealet som har noe å si (da ser vi bort fra varmetapet), i tillegg til tiden den da. Det er kun på overflaten vannmolekylene kan løsrive seg, og med større overflate vil vi få større fordamping på samme tilførte effekt :)
Da er vi uenige. Overflate dannes i kjelen på bunnen der dampen genereres. Dersom dampen slipper ut er det uavhengig av vannoverflaten. Det er kun når dampen dannes på væskeoverflaten (som ved fordamping forårsaket av romtemperatur eller lignende) at arealet av denne kommer inn.
 
Så da vil man ha forskjellig avdamping på et 3.2 kW varmeelement som i en BB60A står i bunn og varmer hele bunnen, enn en 60 liters kjele med samme diameter, men med en 3.2kW dyppvarmer? I min B80 pro har jeg to varmeelement på 3kW som står langs sidene i bunn. Jeg justerer effekten slik at det er en fin rullende kok, da ligger jeg vanligvis på 70% effekt ved 65 liter og 80% effekt ved 80 liter. Avdampingen min er da på cirka 7 liter i timen.
 
Så da vil man ha forskjellig avdamping på et 3.2 kW varmeelement som i en BB60A står i bunn og varmer hele bunnen, enn en 60 liters kjele med samme diameter, men med en 3.2kW dyppvarmer? I min B80 pro har jeg to varmeelement på 3kW som står langs sidene i bunn. Jeg justerer effekten slik at det er en fin rullende kok, da ligger jeg vanligvis på 70% effekt ved 65 liter og 80% effekt ved 80 liter. Avdampingen min er da på cirka 7 liter i timen.
Du vil ha samme avkoking fra alle 3,2 kW elementer som er fullt neddykket uavhengig av kjelenes overflate. Pga et noe større varmetap fra en større kjel (via kjelvegg og overflate) vil det gå med litt mere effekt for å holde den på kokepunktet. Ergo kan det bli marginalt mindre avkoking fra en større kjel.
Grunnen til at du må guffe på noe mere effekt på 80 liter, i den samme kjelen, er sannsynligvis at du får større varmetap gjennom kjelveggen på grunn av høyere væskenivå. Selve den åpne væskeoverflaten er vel den samme uansett.
Du kan gjøre et eksperiment med å isolere kjelveggen utvendig og se hva som skjer.
 
Sist redigert:
Uavhengig av arealet vil det fordampes samme mengde per cm2 fra en liten overflate som fra en større, men sett i forhold til volumet (samme antall liter) vil det fordampe mer fra en større overflate. :)
 
Tilbake
Topp