Vanntrykk dyppkjøler

YngveKL

Norbrygg-medlem
Hvordan har dere vanntrykket på dyppkjøleren (spiralen)? Høyt trykk og lav temp diff på på vannet inn og ut, eller lavere trykk slik at varmeoverføringen blir bedre og temp diff større? Hva går fortest?
Hittil har jeg brukt den siste, lavere trykk slik at tempen på vannet ut er varmt...
???
 
Hvis du gir full gass vil ikke vannet få sjanse til å utveksle varme med vørteren. Jeg har et greit tempo, men sørger for å ha cirka samme temperatur ut av kjøleren som jeg har på vørteren. Cirkamåling gjøres med pekefinger. :p
 
Raskere gjennomstrømming gir kaldere spiral. Tenk på spiralen som et kjøleelement, jo kaldere den er, jo mer varme fjerner den.

Men du kommer til et punkt der vørteren er så avkjølt at man får lite igjen for å kjøre fullt trykk. Så jeg kjører høyt trykk i starten, men reduserer etterhvert.
 
Jeg gjør det samme som Amarillo. Når vannet som kommer ut av slangen kjennes kaldt ut skrur jeg ned for å spare litt på vannet.
 
Jeg gjør det samme som Amarillo. Når vannet som kommer ut av slangen kjennes kaldt ut skrur jeg ned for å spare litt på vannet.

Fornuftig. Dette har jeg aldri tenkt på før. Har kjørt bånn gass på vannet hele tiden jeg. Har ikke vannmåler så det har ikke hatt noe å si for meg, men jeg kommer nok til å strupe ned litt fremover nå.
 
Som flere har påpekt; jo mer vann som strømmer gjennom kjøleren jo mer effektivt kjøler den.
Hvis du kjører 100 liter vann gjennom kjøleren i løpet av et gitt tidsrom og temperaturen på kjølevannet øker med en grad er det knapt merkbart. Kjører du 10 liter igjennom og temperaturen øker med 9 grader er det merkbart men første eksempel har transportert bort mer varme.
Det er vel bare i helt spesielle tilfeller under tørkeperioder at man i Norge enkelte steder kan ha behov for å spare på vann. Ellers har vi vel stort sett overskudd av drikkevann og det er bare å kjøre på med så mye vi klarer :)
 
Bruker betydelig mindre vann nå enn før. Motstrømskjøler med temperaturføler på utløpet, og treveisventil på tilbakeførsel til kjelen. Vipper over ventilen til tappeslangen når temperatur ut er en grad under pitchetemperatur.
 
Tilbake
Topp