Ringnes Julebokk

Jeg tviler på om det går å trykke inn noe mye mer enn 6.5 kg i en Speidel 20 uten en eller annen form for endring av originalt oppsett. Jeg løste det med dobbeltmesk med en mindre mengde i første mesk og hovedmengden av maltet på nattmesk. Skylte tilsvarende den vannmengden som var bundet opp i maltet på første mesk og ingen skylling etter nattmesk med ca 6 kg malt.
Endte som sagt med 20l og ca 20 under mål på OG og er redd jeg glemte vannjusteringen.
Kan dette være årsaken til at jeg bommet så pass mye, eller er det min variant av dobbeltmesk/ nattmesk som ble feil?


Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg har noen få ganger, blant annet i går - det var vel derfor jeg kom på å kommentere din effektivitet - gjort en liten sidemesk i en gryte på komfyren. Skrev om det her i går:
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/page-517#post-443927

Jeg målte dessverre ikke volum før kok eller sluttvolum så har ikke gode tall for effektivitet men det så ut som at jeg fikk omtrent forventet mengde ut. Fikk en OG på 1.074 mot beregnet 1.077 med til sammen 7.55 kg malt og 500 gram farin. 5.55kg malt i Speidel, 2kg malt i sidemesken og 500g sukker siste 15 minutter av kok. Har lagt til grunn 77% effektivitet i Beersmith.

Har brukt denne metoden noen få ganger og synes det fungerer bra. Det er litt mer å passe på underveis men vil ta kortere tid enn dobbelmesk. Har ikke prøvd det siste så kan ikke sammenlikne resultater.
 
Eg fekk nett eit par sekkar av denne i posten (greit å få neste juleøl på flaske allereie, tenkjer eg), og den var så og sei ublanda. Det kan sjå ut som det berre er tre forskjellige typar. Burde vere smal sak å skille det når eg opnar sekken, så eg skal prøve å få ei nogonlunde nøyaktig oppmåling av blandingsforholda når eg skal brygge den om eit par veker.
Fikk du tatt en noenlunde oppmåling av de ulike maltene i blandingen?
 
Mnei, det vart dårlig tid til brygging, og plutselig måtte eg reise på jobb igjen. Så sekken står der og venter på meg.
 
Brygget denne i går (Bryggselv sitt sett), justerte vann etter Gahr, men måtte også justere meskevann med lactol (2 ml) for å nå pH 5,4. Skyllevann justerte jeg kun med lactol. innmesk 50 gr C i 10, men måtte meske med 64 gr C i drøyt 2 timer med omrøring i mesk 2 ganger (brukte grainfatheren). Det måtte til for å konvertere stivelsen og for å få nok utbytte. Skylte og mer enn nødvendig for å trekke ut mer stivelse til uttrekket hadde SG 1.045 med pH 5,6. Da hadde jeg 28 l v/100 gr C i kjelen. Kokte i 2 timer for å nå volum/OG og endte på 21 l (v/10 gr C) med OG 1.086 i gjæringskaret. Som flere har nevnt måtte jeg ha lang mesketid og koketid for å nå volum/OG på denne. Etter nedkjøling til 9,5 gr C ved pitch og oksygenering ved pitch og 10 timer blir det spennene å se utviklingen.
 
Ikke akkurat sensasjonelt, men i hvert fall info etter en prat med noen som har en viktig rolle i produksjonen av denne øllen: Dette er en typisk europeisk bokkøl, så det er mest pilsmalt, i tillegg er det mye bayermalt som han kalte det, og det er vel det vi pleier å kalle munich tenker jeg. I tillegg caramel og litt annet smått for farge. (Som sagt, jeg kan ikke stille med nøyaktige mengder her, men det er da noe.) Moderat og forsiktig bruk av humle (ingen detaljer, skal se om jeg kan grave fram noe seinere) og en streit lagergjæring og prosess. Ringnes har allerede i vår flasket sitt øl for året, så modningen er naturligvis viktig. Som det blei påpekt tidligere i tråden er det nok like mye prosessen som er viktig her, man kan neppe gjenskape dette selv om man har en nøyaktig resept.
Jeg kommer tilbake med info om gjær og humlevarianter hvis jeg får gravd litt videre.
 
Ikke akkurat sensasjonelt, men i hvert fall info etter en prat med noen som har en viktig rolle i produksjonen av denne øllen: Dette er en typisk europeisk bokkøl, så det er mest pilsmalt, i tillegg er det mye bayermalt som han kalte det, og det er vel det vi pleier å kalle munich tenker jeg. I tillegg caramel og litt annet smått for farge. (Som sagt, jeg kan ikke stille med nøyaktige mengder her, men det er da noe.) Moderat og forsiktig bruk av humle (ingen detaljer, skal se om jeg kan grave fram noe seinere) og en streit lagergjæring og prosess. Ringnes har allerede i vår flasket sitt øl for året, så modningen er naturligvis viktig. Som det blei påpekt tidligere i tråden er det nok like mye prosessen som er viktig her, man kan neppe gjenskape dette selv om man har en nøyaktig resept.
Jeg kommer tilbake med info om gjær og humlevarianter hvis jeg får gravd litt videre.
Veldig gøy med tilbakemelding! Ser at jeg gjettet rett på både pilsnermalt, munich og caramel. Det virker som den siste biten av puslespillet blir hva de andre småtteriet for farge er. Med tanke på humle så har bryggselv allerede etablert at det kun er en 60 minutters tilsetning av Magnum som bitterhumle.
 
Brygget denne i går (Bryggselv sitt sett), justerte vann etter Gahr, men måtte også justere meskevann med lactol (2 ml) for å nå pH 5,4. Skyllevann justerte jeg kun med lactol. innmesk 50 gr C i 10, men måtte meske med 64 gr C i drøyt 2 timer med omrøring i mesk 2 ganger (brukte grainfatheren). Det måtte til for å konvertere stivelsen og for å få nok utbytte. Skylte og mer enn nødvendig for å trekke ut mer stivelse til uttrekket hadde SG 1.045 med pH 5,6. Da hadde jeg 28 l v/100 gr C i kjelen. Kokte i 2 timer for å nå volum/OG og endte på 21 l (v/10 gr C) med OG 1.086 i gjæringskaret. Som flere har nevnt måtte jeg ha lang mesketid og koketid for å nå volum/OG på denne. Etter nedkjøling til 9,5 gr C ved pitch og oksygenering ved pitch og 10 timer blir det spennene å se utviklingen.
Skal brygge denne selv. Litt rart man må til med lactol på en så mørk øl. Ser Gahr oppgir følgende på 30 liter (oppskrift sier 32, men også 4 x 7,7, så tenker jeg bruker 30 i no-sparge heller og justerer.

CaSO4 (meskevann): 3g
CaCl2 (meskevann): 4,5 g
CaCO3 (kun mesk): 3 gram
NaHCO3 (kun mesk): 6 gram
De to siste (kritt og natron) er jo for å trekke pH opp, så kanskje like greit å redusere disse, kanskje bare halvere?
 
Skal brygge denne selv. Litt rart man må til med lactol på en så mørk øl. Ser Gahr oppgir følgende på 30 liter (oppskrift sier 32, men også 4 x 7,7, så tenker jeg bruker 30 i no-sparge heller og justerer.

CaSO4 (meskevann): 3g
CaCl2 (meskevann): 4,5 g
CaCO3 (kun mesk): 3 gram
NaHCO3 (kun mesk): 6 gram
De to siste (kritt og natron) er jo for å trekke pH opp, så kanskje like greit å redusere disse, kanskje bare halvere?
Det kan du si. Jeg er ikke helt sikker på om Gahr tar hensyn til pH i sin tabell. Jeg har notatført 3,6 g CaCl2, 2,4 g CaSO4, 2,4 gr kalk og 4,8 g natron. Hvis du skal redusere noe, vil jeg tro natron er det som bør reduseres. 6 g natron gjør nok ganske mye med pH. Du kan eventuelt erstatte noe av natron med bordsalt (uten jod) pga natriumet som reduseres ved mindre natron.
 
Litt sent nå.Kjørte på med følgende:
CaSO4 (meskevann): 3g
CaCl2 (meskevann): 4,5 g
CaCO3 (kun mesk): 0 gram
NaHCO3 (kun mesk): 1 gram

Screenshot 2018-09-03 at 01.14.35.png

Det tilfredsstilte alle kriterier, så det kan ikke være langt borte.

Etter en liten bryggedag fra helvete, endte jeg med 15 l i bøtte, mot 20. Traff dog fint på 1.086. I oppskriften legges det opp til no-sparge og en effektvitet på 75 %. Er vel ikke vanlig å oppnå 75 % på no-sparge?
 
Litt sent nå.Kjørte på med følgende:
CaSO4 (meskevann): 3g
CaCl2 (meskevann): 4,5 g
CaCO3 (kun mesk): 0 gram
NaHCO3 (kun mesk): 1 gram

Vis vedlegget 38179

Det tilfredsstilte alle kriterier, så det kan ikke være langt borte.

Etter en liten bryggedag fra helvete, endte jeg med 15 l i bøtte, mot 20. Traff dog fint på 1.086. I oppskriften legges det opp til no-sparge og en effektvitet på 75 %. Er vel ikke vanlig å oppnå 75 % på no-sparge?

Har fått 89% med no-sparge, en må bare meske lenge nok, Meskingen går over til å bli en del av skyllingen når man mesker lenge.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Man gjør vel ikke no sparge pga effektivitet. Å meske lenge gjør jo en del med sukkerartene. Men hvis man vil ha den typen så er de jo fint nok.
 
En lang mesk på en Speidel som sirkulerer gjør at man får med alt sukkeret som er konvertert, OG 1.079 - så jeg vil ikke si den var spesielt lav. FG 1.012
 
Men det er jo de literne med høy OG som er bundet opp i malten som utgjør størstedelen av dårlig effektivitet. De som du da ikke får skylt ut... ?
 
Dette er min juleølmix, (dobbelbock med litt extra humle) som er svært god (litt selvskryt tåles ;-) ), 24 liters batch. Modnes ett år.
4,00 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 1 45,5 %
3,00 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 2 34,1 %
0,50 kg Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC) Grain 3 5,7 %
0,50 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 4 5,7 %
0,15 kg Caraaroma (Weyermann) (350,7 EBC) Grain 5 1,7 %
0,15 kg Special B (Castle Malting) (300,0 EBC) Grain 6 1,7 %
0,05 kg Chokladmalt (Castle Malting) (900,0 EBC) Grain 7 0,6 %
0,45 kg Youngs malt extract (6,0 EBC) Extract 8 5,1 %
20,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 9 14,4 IBUs
20,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 15,0 min Hop 10 7,1 IBUs
15,00 g Columbus [15,50 %] - Boil 15,0 min Hop 11 9,7 IBUs
2,00 Items Vanilla Beans without seeds (Boil 10,0 mins) Flavor 12 -
13,00 g Oak Chips (Boil 5,0 mins) Flavor 13 -
40,00 g Saaz [3,75 %] - Boil 1,0 min Hop 14 0,5 IBUs
1,0 pkg German Bock Lager (White Labs #WLP833) [35,49 ml] Yeast 15
 
Men det er jo de literne med høy OG som er bundet opp i malten som utgjør størstedelen av dårlig effektivitet. De som du da ikke får skylt ut... ?
Så lenge man sirkulerer under hele meskingen, så vil vørteren som er igjen i masken ha praktisk talt samme OG som den du tapper.
 
Mulig jeg misforstår deg nå, menJa er jo det jeg mener. Det er andelen vørter som ikke blir skylt ut som gir dårligere meskeeffektivitet :)
 
Tilbake
Topp