Mini keg CO2 skum spørsmål

Hei folkens,


jeg og en kamerat har investert i et Mini-keg oppsett. I fremtiden vil vi kjøpe cornies, når pengene strekker til.

Vi har denne typen: Mini Keg Starter Kit 5L
I tillegg kjøpte vi en plugg med sikkerhetsventil(2 bar): Mini Keg Gummipakning m/sikkerhetsventil som slipper ut trykk over 2 bar ved naturlig karbonering.

Etter de 2 første forsøkene har vi slitt voldsomt med skum, mindre og flatt øl. Og, som jeg har lest mye om i dette forumet, er at temperatur, trykk(i fatet), og motstand spiller inn.

1) Det sies at man skal karbonere med 1/3 av sukkeret som man ville gjort med flaske. Vi har satt en øl(Porter) som ved flasking skal ha 6 g/L. Vi satt et slikt fat med ca 10g sukker(2g/L). Er det noen måte å beregne volumenheter i ølet ved 20 grader som det nå ettergjærer på, og evt ved nedkjølt og drikketemperatur - type 8-10 grader?

Om vi antar 2 bar i ferdig ettergjæret øl(sikkerhetsventilen slipper ut trykket >2 bar), samt en serveringstemperatur på 8 grader, får vi 3,65 volumenheter CO2 ihht tabell nedenfor. Kan vi anta det? En porter skal typisk ha 1,7-2,3 enheter.
upload_2019-1-18_9-18-4.png

2) Hvilken tiltak kan vi gjøre at denne ølen blir bra? Tenker å slippe ut trykket samme dag når vi skal drikke(da beveger vi vel oss til venstre på tabellen og langt nærmere ideelle volumenheter), for så å montere på kranen, og fylle tanken med CO2 fra patronen. Vi kan gjerne kjøpe inn 3/16 slange(2 meter?), og montere denne på kranen for økt motstand også.


Det dårlige med disse fatene er så klart CO2-kontroll. Men, burde være diverse tiltak for å kunne sannsynliggjøre at ølen blir bra for det! Håper noen med god peiling kan komme med gode tips/meninger :)

Jeg kommer uansett tilbake med erfaring når vi har prøvd ut diverse tiltak.

Takk for råd.
 
Den tabellen er vel beregnet for tvangskarbonering med Co2 under gitte temperaturer og trykk.
For å få noenlunde riktig Co2 enheter ved naturlig karbonering må man justere mengden sukker man karbonerer med.
Denne kalkulatoren er til stor hjelp (Beer Priming Calculator - Brewer's Friend), men er beregnet for flaskekarbonering. For fat bør man halvere den utregnede mengden sukker.
 
Til et øl som skal ha 2,5 vol enheter co2 som da er 5 gram/2,5 liter co2 trenges det 10 gram sukker fordi sukker etter gjæring blir til 50/50 co2/alkohol, hva får dere da til å tro at det må brukes forskjellige mengder på flaske eller fat ?

Det er så enkelt at øl etter gjæring allerede inneholder co2 etter temperaturtabellen (her kan det fort bli litt feil) typisk 0,8 volenheter/1,6 gram mangler da 2,5-0,8 = 1,7 volenheter/3,4 gram, det ma da brukes 3,4x2 = 6,8 gram sukker pr. liter

Alle minisystemer har noe som erstarter lang tappeslange som da kan være tynne rør eller slanger, men alle minisystemer er ett vanskelige å ha full kontroll på om må kanskje luftes helt fø det settes på litt trykk før konsumering, slik som de ble gjort og gjøres av noen få med fat ennå.
 
Nå er ikke jeg noen ekspert på fat (har ikke), men mener å ha fått med meg at faktisk så anbefales det 1/2 sukkermengde når du karbonerte på fat kontra flasker :) Hvorfor vet jeg ikke...
 
Jeg har ikke målt headspace på fat men tror ikke det er så forskjellig fra tilsvarende antall flasker som jeg har målt til 0,75 liter
Forskjeller på karbonering med sukker på fat og flasker har vert oppe mange ganger og vi har vel vert "enige" om at det ikke utgjør noen forskjell.
Bruker selv samme mengde sukker pr. liter på alt uten at det lager problemer.

Skumproblemer kommer av
1: karboneringsnivå
2: tappelinjedimensjoner
3: temperaturer
 
Nå er ikke jeg noen ekspert på fat (har ikke), men mener å ha fått med meg at faktisk så anbefales det 1/2 sukkermengde når du karbonerte på fat kontra flasker :) Hvorfor vet jeg ikke...

noen har laget en myte om det som at det også blir forskjell på boblene med de forskjellige karboneringsmetoder.
 
Problemet med det tappeutstyret er alt for lite motstand, så med riktig karbonering og trykk blir det masse skum. Jeg lagde en ball lock-løsning en gang, og med den kan vanlig pikinkkran med tynn slange brukes. Skal se om jeg finner info...
 
Takk så mye for gode råd og engasjement rundt temaet :)

Problemet med det tappeutstyret er alt for lite motstand, så med riktig karbonering og trykk blir det masse skum. Jeg lagde en ball lock-løsning en gang, og med den kan vanlig pikinkkran med tynn slange brukes. Skal se om jeg finner info...

Som du nevner er det alt for lite motstand i stigerøret og tappekranen. Tenkte derfor å prøve å koble tynn slange(3/16") på tappekranen som følger med settet for å øke motstanden. Vi prøver oss frem og ser hva som blir den enkleste løsningen. Jeg rapporterer gjerne tilbake for å vise hva som evt fungerer.

Vi prøver å tappe etter hvert punkt nedenfor, og ser hva som gir best resultat:

1) Tempererer fatet+tappekran til serveringstemperatur(8-10 grader) minimum 1 døgn.
Resultat:

2) Koble på og tappe med 3/16" slange 1meter
Resultat:

3) Koble på og tappe med 3/16" slange 2meter
Resultat:

3) Slippe ut trykket i fatet. Tappe uten slange.
Resultat:

4) Koble på og tappe med 3/16" slange 1meter
Resultat:

5) Koble på og tappe med 3/16" slange 2meter
Resultat:
 
Forskning er sundt.
Det er ikke problemer å få tynne nok stigerør (har det) men det vil nok oppstå problemer med tetting av grums, håper da du blir fornøyd med et slangeopplegg.
 
mener å huske at @gustavf kom frem til en løsning med slike fat

Skremmende god hukommelse...

Ja, jeg har brukt slike fat en del. Gjorde noe lignende det @Oberstbräu beskriver, riktignok med ei kobling kjøpt fra Tyskland og med slange fast tilkoblet. Det fungere bra, synes jeg. Min erfaring var også at det fungerte rimelig greit å tappe fra dem uten lang slange, med litt ymse tapperemedier laget for tysk industripils, der slike fat er ganske vanlige.
 
Da var 1 stk fat åpnet og prøvd ut i helgen. Det gikk ganske så fint, ølet passe med kullsyre og fin skumdannelse. Tilførte 13g sukker til ca 5 L øl, noe som ga 2,6 g/L. Litt over 1/3 av anbefalt sukkermengde for karbonering.
 
Tilbake
Topp