Ruster korker av starsan?

Jeg lar korkene ligge i starsan før jeg korker flasker. Ser nå ved vask av flasker at noen flasker har fått et brunt belegg akkurat rundt kanten der korka slutter inntil halsen. Er det slik at korkene ruster av starsan?
 
Nja.. korker ruster av fuktighet.

Så StarSan kan nok få korkene til å ruste, men det gjør vann også.
 
Bør korkene tørkes før koking?
Regner med du mener før korking.
Nei, da blir de jo ikke saniterte lenger.
Jeg har de i en skål med StarSan og legger de rett på flasken våte og korker.

Jeg vet ikke om du flaskekarbonerer eller om du fyller ferdig karbonert øl flasker?
Ved flaskekarbonering skal jo flaskene stå varmt en stund, da vil jo fuktigheten fordampe.

Kan være korker med dårlig kvalitet du har?
 
Jeg lar korkene ligge i starsan før jeg korker flasker. Ser nå ved vask av flasker at noen flasker har fått et brunt belegg akkurat rundt kanten der korka slutter inntil halsen. Er det slik at korkene ruster av starsan?
JA! Dvs ikke av Starsan per se, men legger du de tilbake i posen om de ikke er heeelt tørre, er de rustne på kort tid. Been there, done that! Nå teller jeg opp antall korker på forhånd :)
 
JA! Dvs ikke av Starsan per se, men legger du de tilbake i posen om de ikke er heeelt tørre, er de rustne på kort tid. Been there, done that! Nå teller jeg opp antall korker på forhånd :)
Det har jeg også lært på den harde måten. Er bare å legge korkene til overs på en håndduk til luft-tørking.
 
Tørker alke korker før de går tilbake i posen. Synd de ruster på flaska. Skal begynne og la de stå i romtemperatur (jeg mottrykksfyller) er døgn før de går på kjøla, så kanskje de tørker opp. [emoji21]
 
Tilbake
Topp