Sukrose vs. glukose til karbonering, et forsøksprosjekt.

Dette var et interessant forsøk. Det har jo forsåvidt vært hevdet før at sukker ikke gjærer helt ut. Hvordan blir øl karbonert på fat i dette bildet? Blir det likt som med glukose?
Det gjærer helt ut, men inneholder to molekyler. Andre kan svare bedre på teorien der. Men gjæren går vistnok igjennom to prosesser istedefor en. Derfor en ekstra smak.

Eg har nettopp fått fat. Skal blindteste etterhvert.
 
Det med speise føles litt vanskelig når man ikke har forsøkt det. Jeg drøyde lenge før jeg begynte. Nå om dagen gjør jeg ikke annet og synes det er enklere enn å bruke sukker, og smaken blir også mer forutsigbar. Jeg bruker brewers friend-kalkulatoren her for å beregne hvor mye speise jeg skal sette til side:
https://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/

Jeg pleier å fryse ned speisen og så sette den til tining et par dager før flasking igjen. Kokes opp og får kjøles litt ned mens jeg starsaner flasker før den tilsettes.
 
Det gjærer helt ut, men inneholder to molekyler. Andre kan svare bedre på teorien der. Men gjæren går vistnok igjennom to prosesser istedefor en. Derfor en ekstra smak.

Eg har nettopp fått fat. Skal blindteste etterhvert.
Dette er sakset fra en facebook tråd om dette:

Hans Fredrik KvitvangSaken er det at en stor overvekt av organismer på jorden foretrekker glukose sukkeret over alle andre sukkerarter fordi den er lettest å omsette inne i celler. Denne prosessen kalles glukolysen. Det som skjer når gjæra bryter ned sukrose er at sukrosen (disakkarid) spaltes end til glukose og fruktose (monosakkarider). Gjæra vil så bruke opp glukosen først og deretter bruke fruktosen, men bare visst det er lite nok alkohol! fruktoseomsetningen blir inhibert (Stoppet) av for mye alkohol! For oss bioteknologer er dette "tekstboklærdom"
 
Dette er sakset fra en facebook tråd om dette:

Hans Fredrik KvitvangSaken er det at en stor overvekt av organismer på jorden foretrekker glukose sukkeret over alle andre sukkerarter fordi den er lettest å omsette inne i celler. Denne prosessen kalles glukolysen. Det som skjer når gjæra bryter ned sukrose er at sukrosen (disakkarid) spaltes end til glukose og fruktose (monosakkarider). Gjæra vil så bruke opp glukosen først og deretter bruke fruktosen, men bare visst det er lite nok alkohol! fruktoseomsetningen blir inhibert (Stoppet) av for mye alkohol! For oss bioteknologer er dette "tekstboklærdom"
Nettopp!
 
Hah! Jeg går selvfølgelig rett i en «confirmation bias» og nikker annerkjennende til dette. Jeg har jo sagt mange ganger før her inne at jeg smaker og at det er en smak jeg ikke setter pris på, av bordsukkerkarbonert øl generelt sett. Så dette flotte eksperimentet stoler jeg helt på. :)
 
Hah! Jeg går selvfølgelig rett i en «confirmation bias» og nikker annerkjennende til dette. Jeg har jo sagt mange ganger før her inne at jeg smaker og at det er en smak jeg ikke setter pris på, av bordsukkerkarbonert øl generelt sett. Så dette flotte eksperimentet stoler jeg helt på. :)
Helt enig i at speise gir en rundere smak enn sukker. Også enig i at karbonering har godt av å gjøres rundt samme temperatur som gjæringen. Har ikke gjort forsøk som viser dette, men det høres fornuftig ut.
 
Dette er sakset fra en facebook tråd om dette:

Hans Fredrik KvitvangSaken er det at en stor overvekt av organismer på jorden foretrekker glukose sukkeret over alle andre sukkerarter fordi den er lettest å omsette inne i celler. Denne prosessen kalles glukolysen. Det som skjer når gjæra bryter ned sukrose er at sukrosen (disakkarid) spaltes end til glukose og fruktose (monosakkarider). Gjæra vil så bruke opp glukosen først og deretter bruke fruktosen, men bare visst det er lite nok alkohol! fruktoseomsetningen blir inhibert (Stoppet) av for mye alkohol! For oss bioteknologer er dette "tekstboklærdom"

Luerer på hvor mye alkohol som skal til for å hemme fruktoseopptaket. Jeg tviler sterkt på at det er noe problem i øl med med vanlig styrke. Den utbredte praksisen med å tilsette sukker for å tørke ut ølet ville neppe vært særlig utbredt hvis fruktosen ble igjen som restsødme. Og fruktose er den søteste av alle sukkerartene.
 
Jeg har også hatt en liten aha-opplevelse med glukose/druesukker i det siste. Jeg har ofte brukt litt farin i litt sterkere IPA for å "tørke" de litt. Mellom 3 og 5%. På den siste ølen brukte jeg druesukker for å teste om jeg kunne merke noe forskjell. Og det var helt klart forskjell! Vanskelig å beskrive men renere og bedre. Fravær av svak diffus bismak. n=1 foreløpig så litt tidlig å konkludere men jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til å gå tilbake til Farin. Har brygget en Duvelinspirert tripel et par ganger som jeg har vært veldig fornøyd med med 13% farin. Gleder meg til å brygge den med druesukker!
 
Jeg har også hatt en liten aha-opplevelse med glukose/druesukker i det siste. Jeg har ofte brukt litt farin i litt sterkere IPA for å "tørke" de litt. Mellom 3 og 5%. På den siste ølen brukte jeg druesukker for å teste om jeg kunne merke noe forskjell. Og det var helt klart forskjell! Vanskelig å beskrive men renere og bedre. Fravær av svak diffus bismak. n=1 foreløpig så litt tidlig å konkludere men jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til å gå tilbake til Farin. Har brygget en Duvelinspirert tripel et par ganger som jeg har vært veldig fornøyd med med 13% farin. Gleder meg til å brygge den med druesukker!

Moortgat bruker bare druesukker i Duvel:).
 
Spennende med testing! Tror jaggu jeg skal splitte neste batch jeg karbonerer naturlig mellom bordsukker, glukose og spraymalt. En belgisk wit er såpass gjennomsiktig at evt. forskjeller burde bli tydelige. Om jeg forstår litteraturen rett, er det fruktosen som er problemet. Bordsukker inneholder 50 % fruktose, DME/speise inneholder svært lite. Ren maltose ville også vært et spennende alternativ, men det selges vel ikke over disk her i landet? Kan ikke huske å ha sett det.
 
Spennende med testing! Tror jaggu jeg skal splitte neste batch jeg karbonerer naturlig mellom bordsukker, glukose og spraymalt. En belgisk wit er såpass gjennomsiktig at evt. forskjeller burde bli tydelige. Om jeg forstår litteraturen rett, er det fruktosen som er problemet. Bordsukker inneholder 50 % fruktose, DME/speise inneholder svært lite. Ren maltose ville også vært et spennende alternativ, men det selges vel ikke over disk her i landet? Kan ikke huske å ha sett det.
På alle mine tre så kjente vi tydelig forskjell, så wit burde og åpenbare det.
 
Spennende med testing! Tror jaggu jeg skal splitte neste batch jeg karbonerer naturlig mellom bordsukker, glukose og spraymalt. En belgisk wit er såpass gjennomsiktig at evt. forskjeller burde bli tydelige. Om jeg forstår litteraturen rett, er det fruktosen som er problemet. Bordsukker inneholder 50 % fruktose, DME/speise inneholder svært lite. Ren maltose ville også vært et spennende alternativ, men det selges vel ikke over disk her i landet? Kan ikke huske å ha sett det.

Dyrt: https://no.frederiksen.eu/search/soek-hos-frederiksen?q=maltose
 
3 nye øl testet i går.

Eg viste hva som var glukose og hva som var sukrose, min venn måtte gjette.

Pils/Festbier:
En litt for sterk pils. Relativt godt humlet. ca 35 IBU. Kun pilsner og syremalt. Vellagret.
Markant forskjell. Lett å kjenne for begge to. Glukose definitivt best.

IPA:
Am. IPA. IBU 60-70.
Mindre forskjell. Vanskeligere å kjenne den, men den er der. Best med glukose.
Antar at pga høybitterhet, så vil noe av den "stikkende" smaken fra sukrose bli kamuflert av humlebitterheten.

Juleøl:
Sett av Kinns Julefred. Vellagret mørk skotsk ale.
Mindre forskjell en forventet. Men den er også der. Mye søtsmak fra ølet, så de glir mer over i hverandre, men det var lett å kjenne forskjell og gjette hva som var hva.
Enklere, når en er vant til å gjenkjenne smakene, hva en smaker/ser etter.

Litt mindre skum på de med glukose.
Nå skal ikkje eg predikere hva folk skal gjøre og ikkje gjøre, men det er et enkelt forsøk og lett å teste selv.
Om det er verdt det? For min del: Ja.
Karbonerer de fleste flaskene nå med glukose, og noen med sukker, slik at eg får testet.
 
3 nye øl testet i går.

Eg viste hva som var glukose og hva som var sukrose, min venn måtte gjette.

Pils/Festbier:
En litt for sterk pils. Relativt godt humlet. ca 35 IBU. Kun pilsner og syremalt. Vellagret.
Markant forskjell. Lett å kjenne for begge to. Glukose definitivt best.

IPA:
Am. IPA. IBU 60-70.
Mindre forskjell. Vanskeligere å kjenne den, men den er der. Best med glukose.
Antar at pga høybitterhet, så vil noe av den "stikkende" smaken fra sukrose bli kamuflert av humlebitterheten.

Juleøl:
Sett av Kinns Julefred. Vellagret mørk skotsk ale.
Mindre forskjell en forventet. Men den er også der. Mye søtsmak fra ølet, så de glir mer over i hverandre, men det var lett å kjenne forskjell og gjette hva som var hva.
Enklere, når en er vant til å gjenkjenne smakene, hva en smaker/ser etter.

Litt mindre skum på de med glukose.
Nå skal ikkje eg predikere hva folk skal gjøre og ikkje gjøre, men det er et enkelt forsøk og lett å teste selv.
Om det er verdt det? For min del: Ja.
Karbonerer de fleste flaskene nå med glukose, og noen med sukker, slik at eg får testet.
Jeg har testet sukrose mot glukose, DME og speise. Kommer tilbake med resultatene. Ølet var temmelig ferskt da vi testet - har lyst til å gjenta forsøket nå som ølet har "satt seg". Altså unnga Brülosophy-fella.
 
Jeg har testet sukrose mot glukose, DME og speise. Kommer tilbake med resultatene. Ølet var temmelig ferskt da vi testet - har lyst til å gjenta forsøket nå som ølet har "satt seg". Altså unnga Brülosophy-fella.
Flott. Såg du hadde laget et bra innlegg på Facebook. Har glemt å spare resten så eg også kan prøve speise.
Post gjerne dine resultat her også.
Stusset litt over at du mente det var så lite forskjell på glukose og sukrose, men for all del, folk er forskjellige. :)
 
Dersom glukose har mindre skum, kan dette skyldes at den er lavere karbonert. Høy karbonering kan gi en litt stikkende munnfølelse.
Viktig å sikre helt lik karbonering i dette forsøket.
 
Dersom glukose har mindre skum, kan dette skyldes at den er lavere karbonert. Høy karbonering kan gi en litt stikkende munnfølelse.
Viktig å sikre helt lik karbonering i dette forsøket.
Eg bruker brewers friend sin kalkulator. Den er forøvrig lik Beersmith.
Bruker litt mer glukose. Karboneringen oppleve lik. Usikker på hvorfor, men eg tror det var Miguel som forutså at det ville være mindre skum. Hvorfor vet eg ikkje, han hadde sikkert gode grunner til å tro det ;)
IMG_20190122_111602.png
 
Tilbake
Topp