Skum i tappetårn

Hei, jeg har et problem med at det kommer alt for mye skum når jeg tapper øl. Hvis den er riktig karbonert så fungerer det perfekt med piknik kran med 0,5 m slange og et tappetrykk på underkant av 1. Bruker denne hvis jeg skal ha litt fred fra kjerring og unger når jeg er i kjelleren.

Problemet er når jeg bruker den i 1 etg. Har Cobra tappetårn og har justert tappetrykket helt ned i 0,6, men selv med så lite trykk så blir det mye skum. Snakker 70% av glasset er skum. Det fungerer greit når jeg underkarbonerer ølen litt, men da med lavt tappetrykk og mindre kullsyre enn ønsket.

Mitt ønske er at jeg skal kunne tappe på rundt 1 bar med riktig karbonering og få kanske 20 % skum istedenfor 70%. Jeg har et kjøleskap som står i kjelleren rett under tappetårnet på kjøkkenet. Det er ca 2,5 meter slange. Usikker på dimensjon men den er tynn ca 8mm utvendig diameter. Måtte varme opp slangen med kokende vann og jobbe lenge for å få tredd den på inngangen på tappetårnet. Har borret hull helt mot toppen av kjøleskap, og har da kanskje 1,5 meter slange som er i romtemperatur mellom kjøleskap og kran og da ca 1 meter i kjøleskap.

Har sett at det er muligheter for kjøling i kranen. Kan dette hjelpe og hvordan gjør jeg det? Må jeg ha en sirkulasjonspumpe eller lignende med et kar med vann eller Glycol eller noe i kjøleskapet som jeg sirkulerer igjennom krana? Noen som bruker kjøling på disse kranene som kan gi meg noe tips?
 
Bruk john guest overganger. Ha 1-1.5 meter med 3mm ID ølslange og 6mm i endene for å tre på nippel på ballock og kranen.
 
Har sett at det er muligheter for kjøling i kranen. Kan dette hjelpe og hvordan gjør jeg det? Må jeg ha en sirkulasjonspumpe eller lignende med et kar med vann eller Glycol eller noe i kjøleskapet som jeg sirkulerer igjennom krana? Noen som bruker kjøling på disse kranene som kan gi meg noe tips?
Med kjølesløyfe i tappetårnet, er det viktigste på plass for å få kjøling. Da trenger du bare et vannkar, en sirkulasjonspumpe og isolasjon rundt øl- og vannslangene. Pumpa trenger ikke være så kraftig, når kjølesløyfa er fylt med vann, trenger du ikke tenke på høydeforskjellen.
Armaflex rørisolasjon anbefales. Den er litt skjør, så et lag tape på utsiden er lurt.
 
Bruk john guest overganger. Ha 1-1.5 meter med 3mm ID ølslange og 6mm i endene for å tre på nippel på ballock og kranen.

Du snakker i innvendig mm mens de har tommer og utvendige mål i bryggebutikken. Ser at 3mm innvendig er 3/16 utvendig. Hva er 6mm? Jeg trur det er 5/16.

Du tenker 0.5 meter med 6mm fra fat. Gå over til 1.5 meter med 3mm og 0,5 meter med 6mm som jeg kobler til tappetårnet?

Jeg har alltid trudd at jo mindre overganger jo bedre er det. Derfor jeg har gått for samme dimensjon hele veien. Noe jeg regner med at er 6mm.
 
Du snakker i innvendig mm mens de har tommer og utvendige mål i bryggebutikken. Ser at 3mm innvendig er 3/16 utvendig. Hva er 6mm? Jeg trur det er 5/16.

Du tenker 0.5 meter med 6mm fra fat. Gå over til 1.5 meter med 3mm og 0,5 meter med 6mm som jeg kobler til tappetårnet?

Jeg har alltid trudd at jo mindre overganger jo bedre er det. Derfor jeg har gått for samme dimensjon hele veien. Noe jeg regner med at er 6mm.

Er ingen ekspert på dette, men til mindre dimensjoner på ølslange jo mer motstand for ølet. Har du 6mm slange må du ha en uhåndterlig lengde for å få nok motstand. Det holder med 8-10 cm med 6mm i hver ende bare for å tre på ballock og kranen.
 
I tilegg til å bruke 3/16" slange, tror jeg også at kjøling er viktig her. En vannkanne fra Biltema med en nedsenkbar sirkulasjonspumpe vil nok hjelpe!
Hvis du har 1,5 meter 5/16 slange med romtemperert øl, pluss litt i tårn og kran, er det fort en desiliter med lunkent øl.
 
I tilegg til å bruke 3/16" slange, tror jeg også at kjøling er viktig her. En vannkanne fra Biltema med en nedsenkbar sirkulasjonspumpe vil nok hjelpe!
Hvis du har 1,5 meter 5/16 slange med romtemperert øl, pluss litt i tårn og kran, er det fort en desiliter med lunkent øl.

Jeg bruker som regel tårnet når jeg har gjester, og da blir det jo som regel tappet øl hele tiden, så jeg trur ikke det er noe must. Men jeg skal selvfølgelig prøve ut dette også.
 
3/16 og 3/8 er mye brukt. Det kan naturligvis også være 5/16

Er det 3/8 eller 5/16 som er 6mm som passer på ballock som kobles til fat?

Ifølge mine beregninger så er 3/8= 0,95 utvendig mål, og da er vel den nærmere 8mm innvendig hvis ikke tykkelsen på plasten er mer enn de er på de mindre slangene. 5/16 er 0,79 utvendig mål, og virker for meg som om denne da er nærmere 6mm. Kan jo hende jeg ar feil her da.
 
Er det 3/8 eller 5/16 som er 6mm som passer på ballock som kobles til fat?

Ifølge mine beregninger så er 3/8= 0,95 utvendig mål, og da er vel den nærmere 8mm innvendig hvis ikke tykkelsen på plasten er mer enn de er på de mindre slangene. 5/16 er 0,79 utvendig mål, og virker for meg som om denne da er nærmere 6mm. Kan jo hende jeg ar feil her da.
3/8" OD passer JG-koblingene som går på ball lock'ene.
 
Er det forskjell på PVC og LLDPE slanger i forhold til hurtigkobling fra John Guest? Vil tippe at PVC slangene er mye mykere og at LLDPE er litt stivere. Regner også med at jeg må bruke LLDPE til John Guest koblinger.

Hvis jeg må dette så får jeg et problem til. De myke slangene jeg har klarte jeg etter mye jobb å tre på utgangen til Cobra tappetårnet som har 8mm utgang. Jeg vil tippe at det er så å si umulig å få til med stive slanger. Legger ved bilde fra Brewshop som viser de forskjellige slangene. Grunn til at jeg spør så mye er at jeg må bestille over nett, og da er det greit å få riktig med en gang. Etter at bryggebutikken i Særp og Fredrikstad er borte så blir det lang vei for å kjøpe noe i butikk.
 

Vedlegg

  • Slanger.JPG
    Slanger.JPG
    95,6 KB · Sett: 33
Bryggselv selger 5/16" hurtigkobling som skal passe på 8 mm rørene til Cobra tårn.

Link: Hurtigkobling 5/16" x 3/16" Brukes sammen med Cobra tårn - BryggSelv

Må understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, og John Guest fraråder å bruke speedfit koblingene på stålrør. De har noen andre koblinger som heter superseal til dette formålet.

På den annen side, speedfit koblingene er ratet til 16 bar / 232 psi. (!), så da kan det hende det går fint å bruke de på stålrør når de fleste av oss holder seg i området ca 1 bar.

John Guest skrev:
Metal Tube (hard) – We do not recommend Super Speedfit fittings for hard metal tubes or chromium plated tubes.

For stainless steel and other polished metal tubes we recommend the use of SuperSeal fittings.
 
Bryggselv selger 5/16" hurtigkobling som skal passe på 8 mm rørene til Cobra tårn.

Link: Hurtigkobling 5/16" x 3/16" Brukes sammen med Cobra tårn - BryggSelv

Må understreke at jeg ikke har prøvd dette selv, og John Guest fraråder å bruke speedfit koblingene på stålrør. De har noen andre koblinger som heter superseal til dette formålet.

På den annen side, speedfit koblingene er ratet til 16 bar / 232 psi. (!), så da kan det hende det går fint å bruke de på stålrør når de fleste av oss holder seg i området ca 1 bar.

Det så jo bra ut. Da holder det med å bruke 0,5 meter 3/8 fra fat, gå over til 3/16 og rett på tappetårnet. Da slipper jeg 0,5 meter med 3/8 før jeg skal over på tårnet. Takk for svar.
 
Sendte en mail til bryggselv slik at de kunne fortelle meg hva som passer. Bestilte alt som de fortalte meg, og fikk delene i dag. Det var ingen av hurtigkoblingene som passet.

Overgang 3/8 x 3/16 passet på 3/8 slange, men ikke på 3/16. Kan se ut som om 3/16 koblingen passer til en slange som er 3/16 utvendig. Den slangen jeg fikk beskjed om å bestille er 3/16 innvendig og 7/16 utvendig.

Hurtigkoblingen er det samme problemet. Ser ut til å passe på tårnet, men ikke på 3/16 slangen. Har ikke sjekket tårnet annet enn at jeg har målt dimensjon på utgang tappekran og på koblingen, men det ser ut til å stemme. Ville ikke demontere de slangene jeg har tilkoblet før jeg vet at alt er i orden.

Sendte de en mail, og regner med at de får ordnet det. De er som regel enkle å ha med å gjøre.
 

Vedlegg

  • Kobling.jpg
    Kobling.jpg
    141,5 KB · Sett: 40
Tilbake
Topp