Norsk ølfestival 2019 - lørdag 26. januar 2019 i Eventhallen i Oslo

Var lenge i tvil på om dette skulle gå. Satset på naturkreftene utendørs, og når værmelderne endret fra -16 til -6 svant håpet.

Men, det gikk bra. Det blir Eisbock å smake.

601ef00cdb68485d03f811a9c9f519b9.jpg
bed33876a21eab10904a9e091a5f504a.jpg
aabe9311806976225cc8790b0c895034.jpg


Alle som møter opp får lære triksene.
 
Var vel på tide å tappe VossaBREIK'en da, siden @kruud har reklamert så veldig for den: En forsmak på Norsk Ølfestival 2019 - Norbrygg

Syns det oppførte seg litt rart ut når jeg tappet over på fatet.

Ølet er sekundærgjæret med blandt annet Pediococcus. Noen ganger når et øl blir gjæret med denne mikroben kan man få "sykt" øl.
Pediococcus

VossaBREIK'en er syk!
Dersom dere ser nøye på bildet ser dere at ølet renner med høy viskositet fra "beltet" øverst på gjæringskaret.
Det er ganske tøft, for jeg har lenge drømt om at noen av ølene mine skal bli "syke".

Vanlig rutine er jo da å la ølet stå lenger og la mikrobene jobbe med det "syke" ølet slik at det blir normalt igjen.
IKKE FAEN! Jeg skal servere SYKT øl på Norsk Ølfestival! :cool:

2019-01-22 21.07.41.jpg
 
Var vel på tide å tappe VossaBREIK'en da, siden @kruud har reklamert så veldig for den: En forsmak på Norsk Ølfestival 2019 - Norbrygg

Syns det oppførte seg litt rart ut når jeg tappet over på fatet.

Ølet er sekundærgjæret med blandt annet Pediococcus. Noen ganger når et øl blir gjæret med denne mikroben kan man få "sykt" øl.
Pediococcus

VossaBREIK'en er syk!
Dersom dere ser nøye på bildet ser dere at ølet renner med høy viskositet fra "beltet" øverst på gjæringskaret.
Det er ganske tøft, for jeg har lenge drømt om at noen av ølene mine skal bli "syke".

Vanlig rutine er jo da å la ølet stå lenger og la mikrobene jobbe med det "syke" ølet slik at det blir normalt igjen.
IKKE FAEN! Jeg skal servere SYKT øl på Norsk Ølfestival! :cool:

Vis vedlegget 39607
Det blir sikkert sykt digg!! Jeg skal danse BREIK-dæns
 
Når blir komplett liste av øl lagt ut ?, liker å gruble og planlegge litt på hva en skal smake og så får en starte å glede seg til helgen ..
 
Var vel på tide å tappe VossaBREIK'en da, siden @kruud har reklamert så veldig for den: En forsmak på Norsk Ølfestival 2019 - Norbrygg

Syns det oppførte seg litt rart ut når jeg tappet over på fatet.

Ølet er sekundærgjæret med blandt annet Pediococcus. Noen ganger når et øl blir gjæret med denne mikroben kan man få "sykt" øl.
Pediococcus

VossaBREIK'en er syk!
Dersom dere ser nøye på bildet ser dere at ølet renner med høy viskositet fra "beltet" øverst på gjæringskaret.
Det er ganske tøft, for jeg har lenge drømt om at noen av ølene mine skal bli "syke".

Vanlig rutine er jo da å la ølet stå lenger og la mikrobene jobbe med det "syke" ølet slik at det blir normalt igjen.
IKKE FAEN! Jeg skal servere SYKT øl på Norsk Ølfestival! :cool:

Vis vedlegget 39607
Det blir sikkert sykt digg!! Jeg skal danse BREIK-dæns

Etter å ha kjølt ned ølet, delvis karbonert det og så smakt litt på det så .... hva skal man si ...
Konsistensen er ikke akkurat ekstremt delikat :confused:
Munnfølelsen kan beskrives som spesiell...

Ble veldig usikker på om ølet blir med over fjellet
Hvordan er interessen for å smake et interresant fenomen?

Som sagt er den vanlige rutinen å la slike øl få litt rekonvalesens for seg selv får å bli litt mer seg selv
 
Etter å ha kjølt ned ølet, delvis karbonert det og så smakt litt på det så .... hva skal man si ...
Konsistensen er ikke akkurat ekstremt delikat :confused:
Munnfølelsen kan beskrives som spesiell...

Ble veldig usikker på om ølet blir med over fjellet
Hvordan er interessen for å smake et interresant fenomen?

Som sagt er den vanlige rutinen å la slike øl få litt rekonvalesens for seg selv får å bli litt mer seg selv
For vitenskapens skyld så sier jeg "go for it". Jeg ble nysgjerrig.
 
Tilbake
Topp