Plassering av temperaturføler på gjæringskar med varmebelte

Har anskaffet et "Brew Belt" varmebelte for å surre rundt gjæringskar. Med oppsettet jeg har brukt til nå har jeg hatt gjæringskaret stående i et kjøleskap, og tempereaturkontroll (kun kjøling) med en Inkbird. Føleren har vært klistret på utsiden av karet. I den forbindelse lurer jeg på hva som blir mest optimalt når varmebeltet kommer inn i bildet:

1. Varmebelte i bunn, temperatur føler på midten
- sjanse for at væsken i bunn blir for varm før føleren ser tilsvarende stigning?

2. Varmebelte i midten, føler i bunn
- samme problem som i 1

3. Belte og temperaturføler relativt nær hverandre
- termostaten slår ut før hele karet når samme temperatur

4. Senke føleren ned i karet
- er mulig, men vil helst unngå det

Hvordan praktiserer folk dette?
 
Jeg hang bare frostvaktkabelen som en kveil på innsiden av døra i kjøleskapet, og sensoren i rimelig avstand fra denne, teipet til gjæringskaret og med en isolerende pad utenpå. Funker finfint.
 
Har anskaffet et "Brew Belt" varmebelte for å surre rundt gjæringskar. Med oppsettet jeg har brukt til nå har jeg hatt gjæringskaret stående i et kjøleskap, og tempereaturkontroll (kun kjøling) med en Inkbird. Føleren har vært klistret på utsiden av karet. I den forbindelse lurer jeg på hva som blir mest optimalt når varmebeltet kommer inn i bildet:

1. Varmebelte i bunn, temperatur føler på midten
- sjanse for at væsken i bunn blir for varm før føleren ser tilsvarende stigning?

2. Varmebelte i midten, føler i bunn
- samme problem som i 1

3. Belte og temperaturføler relativt nær hverandre
- termostaten slår ut før hele karet når samme temperatur

4. Senke føleren ned i karet
- er mulig, men vil helst unngå det

Hvordan praktiserer folk dette?
Jeg har varmekilden (reptillampe) plassert et stykke unna karet, men jeg tror egentlig ikke det har så stor betydning.

I ditt oppsett ville jeg gått for alt 1. Kald væske har større tetthet enn varm væske, derfor synker den til bunns. Der blir den oppvarmet – og stiger. Slik blir det en viss sirkulasjon i karet.
 
Pleier å ha varmebelte surret litt over midten av vørternivået og sensoren festet litt under, med isolasjon utenpå, kanskje 8-10 cm mellom. Omvendt funker sikkert like bra
 
Jeg har varmekilden (reptillampe) plassert et stykke unna karet, men jeg tror egentlig ikke det har så stor betydning.

I ditt oppsett ville jeg gått for alt 1. Kald væske har større tetthet enn varm væske, derfor synker den til bunns. Der blir den oppvarmet – og stiger. Slik blir det en viss sirkulasjon i karet.


Ah, en form for konveksjon der ja!
 
Hadde 0 i overflaten i fjorden utenfor Drammen, og +8 grader på ca 10 meter litt tidligere i vinter i år... helt sant. Gjør underverker for lydprofilen.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Høh. Så med en lang snorkel er det jo nesten badetemperaturer i norge selv om vinteren, godt å vite.
 
Tilbake
Topp