Tråden for dumme spørsmål.

Takk for flott svar! :)

Det går på typeriktighet. Så om du har brygget et knallgodt øl, så må du selv finne hvilken kategori du skal melde det opp til. F.eks hvis du har brygget en fabelaktig lys lager, og melder den opp i Helles, så kan du få lavere karakter enn om du ville meldt den opp i tysk pilsner, selv om ølet er knallbra, men dommerne smaker at den heller burde høre hjemme tysk pils, enn helles.
 
Det går på typeriktighet. Så om du har brygget et knallgodt øl, så må du selv finne hvilken kategori du skal melde det opp til. F.eks hvis du har brygget en fabelaktig lys lager, og melder den opp i Helles, så kan du få lavere karakter enn om du ville meldt den opp i tysk pilsner, selv om ølet er knallbra, men dommerne smaker at den heller burde høre hjemme tysk pils, enn helles.

Sitter og ser på dette nå. Det ene ølet jeg har laget som jeg syntes var utrolig godt er en American Blonde, og den finnes ikke hos Norbrygg. Så jeg får vente til neste år om ikke jeg skulle bli positivt overrasket av de brygg jeg har gående nå og har lagt planer for. Trenger ikke å brygge Blonden min til i mars i hvert fall :(
 
Sitter og ser på dette nå. Det ene ølet jeg har laget som jeg syntes var utrolig godt er en American Blonde, og den finnes ikke hos Norbrygg. Så jeg får vente til neste år om ikke jeg skulle bli positivt overrasket av de brygg jeg har gående nå og har lagt planer for. Trenger ikke å brygge Blonden min til i mars i hvert fall :(
Om du trekkes for typeriktighet får du fortsatt poeng for andre ting og gode tilbakemeldinger, så hvis du har et par flasker til overs er det ingenting i veien for å sende inn. Ingen av mine fikk noe særlig skryt for typeriktighet i fjor, for det interesserer meg ikke, men tilbakemeldingene var gode, og et av dem scora faktisk ganske ålreit allikevel. Tipper det blir det samme i år. :)
 
Om du trekkes for typeriktighet får du fortsatt poeng for andre ting og gode tilbakemeldinger, så hvis du har et par flasker til overs er det ingenting i veien for å sende inn. Ingen av mine fikk noe særlig skryt for typeriktighet i fjor, for det interesserer meg ikke, men tilbakemeldingene var gode, og et av dem scora faktisk ganske ålreit allikevel. Tipper det blir det samme i år. :)

Det er litt "misbruk" å bruke NM-ressursene som en greie for å få tilbakemeldinger for et "generisk" øl man ikke vet hvor hører hjemme. Da burde man heller bruke tilbudet man har som norbrygg-medlem å sende inn ølet og få tilbakemelding utenom NM. NM er veldig krevende logistikk-messig, og for dommerne. Hvis de blir overlesset med "randoms" så knekker det litt, og det vil gå ut over kvaliteten på alt, fra logistikk til iallefall tilbakemeldinger til de som faktisk har sendt inn for å levere inn et øl i en viss kategori. Maskineriet er ikke utømmelig for smaksløker eller energi og tid.
 
2 Batcher på samme bryggedag, dele gjæringsskap med samme tids og-temperaturregime? Tripel (1.088) med WLP530 og Wit med WLP400 (1.052). Tenker Pitch på 18-19C så stige 0.5c om dagen..

Dårlig idè.....?
 
Det er litt "misbruk" å bruke NM-ressursene som en greie for å få tilbakemeldinger for et "generisk" øl man ikke vet hvor hører hjemme. Da burde man heller bruke tilbudet man har som norbrygg-medlem å sende inn ølet og få tilbakemelding utenom NM. NM er veldig krevende logistikk-messig, og for dommerne. Hvis de blir overlesset med "randoms" så knekker det litt, og det vil gå ut over kvaliteten på alt, fra logistikk til iallefall tilbakemeldinger til de som faktisk har sendt inn for å levere inn et øl i en viss kategori. Maskineriet er ikke utømmelig for smaksløker eller energi og tid.
Jeg veit jo hvor jeg mener det hører hjemme. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig med Norbrygg. :)
 
Om du trekkes for typeriktighet får du fortsatt poeng for andre ting og gode tilbakemeldinger, så hvis du har et par flasker til overs er det ingenting i veien for å sende inn. Ingen av mine fikk noe særlig skryt for typeriktighet i fjor, for det interesserer meg ikke, men tilbakemeldingene var gode, og et av dem scora faktisk ganske ålreit allikevel. Tipper det blir det samme i år. :)
Vi får se hva jeg gjør ;). Kommer til å levere brygg til begge Norbrygg Oslo sine flaskekonkurranser, så der får jeg vel passet påskrevet :p. Typeriktighet er jo selvsagt viktig i en slik konkurranse, men som du selv skriver så er det egentlig uinteressant for meg også. Når jeg f.eks. holder på med å justere min munchener dunkel om og om igjen, så prøver jeg jo å brygge den typeriktig, men først og fremst skikkelig god i mine øyne! :)
Kanskje det bare er meg, men jeg vil ikke sende noe til NM som kanskje er typeriktig, men som jeg bare synes er en øl på det jevne eller verre for den saks skyld …
 
Det er litt "misbruk" å bruke NM-ressursene som en greie for å få tilbakemeldinger for et "generisk" øl man ikke vet hvor hører hjemme. Da burde man heller bruke tilbudet man har som norbrygg-medlem å sende inn ølet og få tilbakemelding utenom NM. NM er veldig krevende logistikk-messig, og for dommerne. Hvis de blir overlesset med "randoms" så knekker det litt, og det vil gå ut over kvaliteten på alt, fra logistikk til iallefall tilbakemeldinger til de som faktisk har sendt inn for å levere inn et øl i en viss kategori. Maskineriet er ikke utømmelig for smaksløker eller energi og tid.

Word!
 
Jeg mente american blonde-greia du svarte på. Poenget mitt var ikke send inn øl man ikke har trua på kan gjøre det godt i den kategorien man melder den på som.
Jeg er enig, og ser at det er naturlig å lese den forrige posten min sånn. Jeg ser ingen grunn til å sende inn ting som ikke hører hjemme i en konkurranse bare for å få tilbakemeldinger, men om pilsen min ligger 10 ibu over standarden fordi det er sånn jeg liker den, eller Brown alen min er mørkere og mer preget av rista malt enn det legges opp til kan den fort bli sendt inn allikevel. :)
 
Jeg er enig, og ser at det er naturlig å lese den forrige posten min sånn. Jeg ser ingen grunn til å sende inn ting som ikke hører hjemme i en konkurranse bare for å få tilbakemeldinger, men om pilsen min ligger 10 ibu over standarden fordi det er sånn jeg liker den, eller Brown alen min er mørkere og mer preget av rista malt enn det legges opp til kan den fort bli sendt inn allikevel. :)
Dette er jeg enig med deg i! Det er vel slik ting videreutvikles, og årsaken til at typebeskrivelsene oppdateres fra tid til annen. BJCP er jo også svært tydelig i innledningen til deres typebeskrivelser at beskrivelsene kun er retningslinjer som beskriver hva som er vanlig, og ikke ment som en avgrensning for bryggeren. Men god må den være ;)
 
Jeg veit jo hvor jeg mener det hører hjemme. Jeg er bare ikke nødvendigvis enig med Norbrygg. :)

Det er merkeligheter i systemet. F.eks. vil et wienerøl som er brygget på 100% wienermalt være for lyst - og en münchner helles bør nok ikke brygges på 100% pilsnermalt, sjøl om det er vanlig, fordi den vil bli for lys.

Under Irish Red nevnes O'Hara's Irish Red som et eksempel på stilen - men den er - mener jeg - vesentlig mørkere enn øvre grense for hva som kan godtas.

Så jeg lurer litt. Det er nesten så jeg får lyst til å sende inn wienererølet mitt bare for å se om det faktisk blir vurdert som for lyst. Jeg mener; det er et wienerøl:rolleyes:.
 
Kan du fortelle mer om å bruke gelantin?
Hva og hvor kjøper jeg, hvordan tilsetter jeg?
Du kjøper det på matbutikken, løser ca 1ts opp i litt kokt, men ikke kokende vann og heller det oppi øl som er så kaldt som mulig. Jeg rører ikke, men forsøker å spre det litt rundt. Så er det bare å la ølet stå kaldt og vente noen dager før flasking eller fatning.
 
Du kjøper det på matbutikken, løser ca 1ts opp i litt kokt, men ikke kokende vann og heller det oppi øl som er så kaldt som mulig. Jeg rører ikke, men forsøker å spre det litt rundt. Så er det bare å la ølet stå kaldt og vente noen dager før flasking eller fatning.

Den er god

Jeg fant denne også :)

Jeg fulgte denne her
Brukte 2 gelatinplater i 2 dl kokt vann
 
2 Batcher på samme bryggedag, dele gjæringsskap med samme tids og-temperaturregime? Tripel (1.088) med WLP530 og Wit med WLP400 (1.052). Tenker Pitch på 18-19C så stige 0.5c om dagen..

Dårlig idè.....?

På hvilket kar setter du tempsensor ? har tenkt det samme ang 2 kar i et skap, men tenker at temp blir ulik?
 
Jeg kjører gjerne to fat i samme skap. Setter sensor på det øverste. Med omtrent samme OG og samme gjær ligger de veldig tett på hverandre (jeg måler begge), men med avvik i OG blir det med lavest OG litt kaldere. Da styrer jeg etter det største ølet. Hvis både varme og kjøling er kobla til blir det større avvik på det karet det ikke styres etter, så det har jeg slutta med. To ulike gjær har jeg ikke prøvd, jeg vil tro det gjør det vanskeligere å få jevn temperatur.
 
2 Batcher på samme bryggedag, dele gjæringsskap med samme tids og-temperaturregime? Tripel (1.088) med WLP530 og Wit med WLP400 (1.052). Tenker Pitch på 18-19C så stige 0.5c om dagen..

Dårlig idè.....?

Har forsøkt dette noen ganger. Det nederste karet blir kaldere enn det øverste hvis du har sensoren oppe. Det øverste et par grader varmere. Ikke særlig kontroll på svingningene, for om det kaldere stormgjærer når det varmeste har gitt seg litt, kjøles det andre ned og man risker dårlig utgjæring. Det "beste" er da å ha sensoren i et glass vann som da vil bli lik referanse for begge bøttene.
 
Har et gjærinsskap hvor jeg setter 2 sett ved siden av hverandre. Setter føler på det ene karet. Det har gått greit hittil, men jeg har ikke tenkt at det går an å sette føleren i et glass med vann...……
 
Tilbake
Topp