Tråden for dumme spørsmål.

Jeg hadde gått for hullpunch. Uten tvil. Men så er jeg dårlig å lage jevne hull med dremel og stegborr....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg forsøker å få lånt en, og så prøver jeg forsiktig med det først. Men orker ikke å vente på forsendelse fra ebay for å forsøke det. Klarer ikke å oppdrive 21mm hulltaker i butikk.
 
Er du i nærheten av Stavanger kan du låne av meg. Jeg har hullpunch til de fleste «vanlige» bryggekjele hull.

Edit. Så nå at du var i Harstad...

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt
 
Har en amber stående som jeg slang 30g eikekuber i for 2 uker siden. Har smakt på det jevnlig i påvente av passe med preg fra kubene. Syns ølet har blitt mer bittert. Er det pga eika?
Eika har ligget i Bacardi Oakheart i 2 uker før det ble tilsatt

Jeg bruker eikeflis, men kom til å kikke på en pose med kuber sist jeg kjøpte treverk på Bryggselv. Og på den sto det at kubene skulle ligge i i minst 3 måneder. Mulig det er for vin, men det antyder vel at virkningen ikke kommer veldig kjapt?

Synes ikke at flisa - jeg lager te på den - har noen effekt på bitterheta. Treverket bidrar vel heller med litt astringens? Kan det være det du kjenner? Det vil nok forta seg etter hvert, men jeg skal ikke si noe om hvor lang tid det kan ta. (Jeg kan ikke si at astringens har plaget meg på noen måte.)

Flisa har jo mye større kontaktflate, og virker mye fortere
 
Jeg bruker eikeflis, men kom til å kikke på en pose med kuber sist jeg kjøpte treverk på Bryggselv. Og på den sto det at kubene skulle ligge i i minst 3 måneder. Mulig det er for vin, men det antyder vel at virkningen ikke kommer veldig kjapt?

Synes ikke at flisa - jeg lager te på den - har noen effekt på bitterheta. Treverket bidrar vel heller med litt astringens? Kan det være det du kjenner? Det vil nok forta seg etter hvert, men jeg skal ikke si noe om hvor lang tid det kan ta. (Jeg kan ikke si at astringens har plaget meg på noen måte.)

Flisa har jo mye større kontaktflate, og virker mye fortere


Tenkte ikke å ha et voldsomt sterkt preg på den, men hadde håpet på mer enn jeg har fått til nå.
Ikke umulig at det er astringens, får lese meg opp på det temaet.

Ikke merket noe til det i et annet brygg jeg lot de ligge et par uker, derfor jeg ble litt overrasket nå. Mulig det var fordi det var en stout som overdøvet litt.

Takk for svar :)
 
Jeg kjørte en wee heavy på eikeflis en gang. Var nok litt hardhendt på flisa, for det var helt udrikkelig først, men noen måneder seinere hadde det roa seg betraktelig og ga en nydelig eikesmak på ølet. Passa bra, for det var jo et øl som krevde litt modning.
 
Jeg kjørte en wee heavy på eikeflis en gang. Var nok litt hardhendt på flisa, for det var helt udrikkelig først, men noen måneder seinere hadde det roa seg betraktelig og ga en nydelig eikesmak på ølet. Passa bra, for det var jo et øl som krevde litt modning.

Stemmer med min erfaring. Virkningen svekkes over tid. Jeg har så langt bare brukt det i kellerbier, og det første forsøket blei jeg litt forvila over, for eikesmaken dominerte helt, syntes jeg. Men det blei veldig godt. Samtidig blei nok jeg litt mer vant til smaken, så ølet og jeg nærma oss hverandre fra hver vår kant, kan vi kanskje si.

Nå bruker jeg litt mindre enn første gangen, men ikke så mye. Og den kellerbieren er et av favorittbryggene mine. Jeg skal tappe opp en til uka som jeg gleder meg veldig til å smake.
 
Tenkte ikke å ha et voldsomt sterkt preg på den, men hadde håpet på mer enn jeg har fått til nå.
Ikke umulig at det er astringens, får lese meg opp på det temaet.

Ikke merket noe til det i et annet brygg jeg lot de ligge et par uker, derfor jeg ble litt overrasket nå. Mulig det var fordi det var en stout som overdøvet litt.

Takk for svar :)

Tygg på en brukt tepose, så har du det. Det er en "munnfølelse", ikke en smak, egentlig.
 
Aha, da er det ikke astringens :)

Da tror jeg jeg ville leite etter andre årsaker til det du kjenner - sjøl om jeg altså ikke har egne erfaringer med eikekuber, og sånn sett kanskje ikke skal si at det ikke er mulig. Og jeg kommer i farten ikke på noe annet som kan øke bitterheta utover i prosessen på den måten der, heller:(. Bitterhet kan avta, men jeg har ikke hørt om det motsatte - tror jeg.
 
Gir krystallmalt og høy mesketemperatur samme fylden og søthet som gjær med lavere utgjæringsgrad?
Har tenkt å brygge samme vestkyst klone som Finn, men blir sannsynligvis å bruke tørrgjær siden jeg ikke har rører og kolbe. Er redd US05 eller Nottingham vil gjære for langt ned, men vil høyere mesketemp og evt. ekstra krystallmalt ge "samme" øllet som jeg ville fått dersom jeg brukte wyeast 1318? Skjønner at jeg vil få feil esterprofil og lignende.
 
Gir krystallmalt og høy mesketemperatur samme fylden og søthet som gjær med lavere utgjæringsgrad?
Har tenkt å brygge samme vestkyst klone som Finn, men blir sannsynligvis å bruke tørrgjær siden jeg ikke har rører og kolbe. Er redd US05 eller Nottingham vil gjære for langt ned, men vil høyere mesketemp og evt. ekstra krystallmalt ge "samme" øllet som jeg ville fått dersom jeg brukte wyeast 1318? Skjønner at jeg vil få feil esterprofil og lignende.

Den lille sødmen du får når du bruker 1318, stammer fra den maltosen den gjæren lar ligge igjen etter seg. Dekstriner, som du kan øke andelen av når du mesker på høyere temperatur, gir ingen form for søthet.

Du kan få søthet fra karamellmalt. I så fall ville jeg brukt Caramalt 30. Du vil endre smaken på ølet litt, men det er en vei å gå. Jeg ville kanskje stjele litt fra de to andre karamellmalttypene, og bruke det til Caramalt 30-tilsetningen. Litt lysere og litt søtere, altså.

Jeg har brygget vestkyst like ofte med wlp013, som gjærer godt ut, og det blir slett ikke gæ'ernt, det. Skal du bruke tørrgjær, er kanskje s-04 det nærmeste du kommer. Ikke gjær den for høyt, da skal den visstnok kunne gi vel mye fruktige estere (tyggegummi). Jeg tror nok jeg heller ville brukt den enn å begynne å rote med maltsammensetninga.
 
Det er stor forskjell på sødme og opplevd sødme.
Alle sukkerarter har forskjellig sødmeopplevelse (i mangel av et bedre ord). Enkle sukkerarter smaker søtt, komplekse smaker ikke søtt.
I tillegg kommer mentale forbindelser. Vanilje er ikke søtt, men siden de fleste spiser vanilje sammen med noe søtt, tvinger hjernen deg til å tenke søtt når du smaker vanilje.
... litt som Pavlov og betinget respons.
 
@Fagerli Om du skulle overveie våtgjær: Imperial selger gjæren sin i 200 milliarders porsjoner til 139 kroner, altså det doble av Wyeast, og av hva Whitelabs påstår pure pitch-pakkene inneholder. Du sparer noen kroner, og gjæren er av super kvalitet. Mulig at Imperials A38 kan brukes. Men den skal kreve en solid dose oksygen (20-25 ppm) i starten av gjæringen, så om du ikke har tilgang på reint oksygen, er det kanskje en dårlig ide.

Ellers er Fuller's gjær (WLP002/Wyeast1968/Imperial A09) også et mulig alternativ. Den har tilsvarende relativt lav utgjæring som Wyeast1318.
 
@Fagerli Om du skulle overveie våtgjær: Imperial selger gjæren sin i 200 milliarders porsjoner til 139 kroner, altså det doble av Wyeast, og av hva Whitelabs påstår pure pitch-pakkene inneholder. Du sparer noen kroner, og gjæren er av super kvalitet. Mulig at Imperials A38 kan brukes. Men den skal kreve en solid dose oksygen (20-25 ppm) i starten av gjæringen, så om du ikke har tilgang på reint oksygen, er det kanskje en dårlig ide.

Ellers er Fuller's gjær (WLP002/Wyeast1968/Imperial A09) også et mulig alternativ. Den har tilsvarende relativt lav utgjæring som Wyeast1318.
Driver enda å funderer på om jeg skal prøve meg på våtgjær. WPL002 er isåfall det eneste fornuftige alternativet jeg har tilgjengelig, siden bryggebutikken min stortsett bare fører white labs gjær. Ifølge gjæringskalkulatorene trenger jeg ca 250milliarder celler for 22L vørter med OG på 1064, og da vil vell 2 pakker bli litt underpitching.
 
Tilbake
Topp